printlogo


کد خبر: 225048تاریخ: 1399/7/10 00:00
دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به تحلیل اوضاع لبنان پرداخت
انتقاد شدید سیدحسن نصرالله از مکرون

گروه بین‌الملل: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان سه‌شنبه‌شب در سخنانی به بررسی تحولات منطقه پرداخت که مهم‌ترین بخش‌های سخنان وی در ادامه می‌آید.
* * * 
• گروه‌های مختلف در شمال لبنان، خود را برای یک اقدام نظامی بزرگ آماده کرده بودند.
• پس از ترور شهیدان «حاج‌قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و نیز درخواست ملت عراق برای خروج آمریکا از این کشور، آمریکا در تلاش برای احیای گروهک تروریستی داعش است.
• در مرزهای فلسطین اشغالی دشمن همچنان در حالت آماده‌باش است و این امر خوبی است. شاید این طولانی‌ترین زمانی است که ارتش صهیونیستی در طول مرزها مستقر است و هیچ‌کدام از نظامیانش جرأت حرکت ندارند.
•  ما موشک‌های‌مان را در میان خانه‌ها قرار نمی‌دهیم.
• نشست‌هایی در کاخ «صنوبر» با حضور ۸ حزب لبنانی تشکیل شد؛ طرحی مطرح شد و همه گفتند ما حمایت می‌کنیم. طرح فرانسه گام اول در روند تشکیل دولت بود. ما مشکلی با نخست‌وزیری سعد حریری یا هر شخص دیگری به نمایندگی از وی نداریم.
• فرانسوی‌ها باید بدانند کجا اشتباه کردند، بویژه در موضوع خط زدن اختیارات رئیس‌جمهور باید به این مسأله توجه کنند؛ آنها از عملیات سیاسی برای خط زدن اختیارات رئیس‌جمهور استفاده کردند.
• مکرون در اتهاماتی به حزب‌الله مدعی شد در حال ایجاد هراس و ترس هستیم که درست نیست؛ همواره گفته‌ایم دلیل حضور ما در دولت حمایت از مقاومت است. ما باید در دولت باشیم تا از مقاومت حمایت کنیم، تا دولت پنجم مه ‌۲۰۰۸ تکرار نشود.
• ما نگران کشور و ملت هستیم و [برای حل مشکلات] ایجاد روابط با شرق و واردات مشتقات نفتی از ایران را مطرح کردیم اما آمریکا از این پیشنهادها نگران است. نباید توجه تنها به غرب باشد، باید به شرق هم توجه کرد.
• از مکرون می‌خواهم طرفی را که از نظر وی منجر به شکست طرح فرانسه برای لبنان شده، مشخص کند و این موضوع را به گردن تمام احزاب نیندازد، بلکه نام طرف مورد نظرش را مشخصا اعلام کند. کسی که از طرح فرانسه استفاده کرد تا دولتی از این نوع را تحمیل کند و دستاوردهای سیاسی کسب کند، همان کسی است که طرح فرانسه را به شکست کشانده است.
• محمد رعد (عضو فراکسیون حزب‌الله در پارلمان) از همان لحظات اول به مکرون گفت حزب‌الله با ۹۰ درصد طرح پیشنهادی فرانسه موافق است؛ اموری که ما به آن متعهد نبوده‌ایم، کدام است؟ دوست و دشمن می‌داند ما به وعده‌های خود عمل می‌کنیم.
• با موافقت دولت سوریه و به منظور جنگ با گروه‌های تروریستی به سوریه رفتیم، گروه‌هایی که خود فرانسوی‌ها نیز آن را تروریستی می‌دانند.
• [خطاب به مکرون] با ما با این ادبیات صحبت نکن؛ ما نمی‌پذیریم کسی با این ادبیات با ما سخن بگوید. نمی‌پذیریم مکرون ما را متهم به خیانت کند و این رفتار را محکوم می‌کنیم. نمی‌پذیریم درباره ما ایجاد شک کنند یا اینکه ما را متهم به فشار کنند. اگر فرانسه پرونده فسادی درباره وزرای وابسته به حزب‌الله دارد، به دستگاه قضایی ارائه دهد. از طرح فرانسه استقبال کردیم اما نمی‌پذیریم این کشور قیم لبنان باشد.
• ما پول و درآمدهای نفتی نداریم که برویم از آن حفاظت کنیم. ما نمی‌پذیریم کسی اینطور و با این ادبیات با ما سخن بگوید، ما در بسیاری از امور در رایزنی با مصطفی ادیب موافقت کردیم اما گزینه تسلیم مورد قبول ما نیست، برخی به دروغ می‌گویند ایران دارد فشار وارد می‌کند، ایران در حال فشار به فرانسه است. این چه حرف‌های بی‌اساسی است؟! برخی از مذاکره ایران و آمریکا [درباره لبنان] صحبت می‌کنند. هیچ مذاکره‌ای در کار نیست، این حرف‌ها دروغ و بی‌اساس است.
• [خطاب به مکرون] ما متوسل به ارعاب نمی‌شویم اما در برخی کشورهای عربی که از آنها حمایت می‌کنیم و دوست تو هستند هیچ‌کسی جرأت نمی‌کند یک توئیت بنویسد. ما (لبنانی‌ها) درباره لبنان تصمیم می‌گیریم، ایران در امور لبنان دخالت نکرده و امری را به ما دیکته نمی‌کند. اگر دنبال این هستی که چه کسی خارج از لبنان طرح تو را به شکست کشاند، به دنبال آمریکایی‌ها و ‌سلمان (شاه سعودی) و سخنرانی اخیر وی باش.

Page Generated in 0/0060 sec