printlogo


کد خبر: 225051تاریخ: 1399/7/10 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با مهدی فنونی‌زاده درباره وضعیت نابسامان استقلال
اشتباه کردیم

زهره فلاح زاده*: باشگاه استقلال یک فصل دیگر را هم بدون کسب جام به پایان رساند اما ماجرای ناکامی آبی‌ها تنها به نگرفتن جام قهرمانی ختم نمی‌شود، بلکه برکناری مدیرعامل استقلال، رسانه‌ای شدن قلیان کشیدن بازیکنان این تیم توسط مدیرعامل عزل‌شده باشگاه، کش‌و‌قوس‌های فراوان برای انتخاب سرمربی جدید، استوری‌های آندره‌آ استراماچونی سرمربی سابق استقلال و لغو پیاپی جلسات اعضای هیأت‌مدیره از حواشی روزهای اخیر باشگاه استقلال است. «وطن امروز» برای بررسی وضعیت استقلال با مهدی فنونی‌زاده، پیشکسوت این باشگاه گفت‌وگو کرده است. فنونی‌زاده که با دلخوری از اعضای باشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار «وطن امروز» گله‌هایی از آنها داشت، از سفر بی‌حاصل مدیران استقلال به ایتالیا برای بازگرداندن استراماچونی و همچنین بازیکنانی که تعصبی به پیراهن این تیم ندارند، انتقاد کرد. 
* خبرنگار ورزشی
***
* استقلال یک فصل دیگر را بدون جام به اتمام رساند؛ دلیل این ناکامی چیست؟
به نظر من مدیران استقلال نباید پیش از بازی با پرسپولیس در رقابت‌های جام حذفی به ایتالیا سفر می‌کردند. آنها می‌توانستند بعد از قهرمانی استقلال در جام حذفی سراغ استراماچونی بروند و برای جانشینی فرهاد برای فصل بعد مذاکره کنند؛ ایتالیا و استراماچونی که تا آن روز از جای‌شان تکان نمی‌خوردند! فرهاد اگر چه از یک نظر حق داشت ناراحت شود اما رفتار بچگانه‌ای قبل از فینال جام حذفی انجام داد و نباید از سمتش استعفا می‌کرد. او هم باید بعد از آخرین بازی به فکر رفتن می‌بود. ما خیلی راحت قهرمانی جام حذفی را از دست دادیم. نه اینکه تراکتور تیم ضعیفی باشد اما استقلال پیش از این دیدار، تیم‌های بزرگ سپاهان و پرسپولیس را شکست داده بود و می‌توانست با شکست تراکتور قهرمان شود. با اشتباهاتی که از طرف مدیر و سرمربی صورت گرفت، ما قهرمانی را مفت از دست دادیم. در لیگ قهرمانان آسیا هم می‌توانستیم از پس پاختاکور بربیاییم اما تیم قبل از رفتن به دوحه اوضاع خوبی نداشت و با چهره‌های مأیوس و ناامید پا به این مسابقات گذاشت. البته داوری این بازی‌ها هم به ضرر تیم شد و نتوانستیم نتیجه بگیریم. 
 
* احمد سعادتمند، مدیرعامل برکنار شده استقلال در یک مصاحبه تصویری با کانال باشگاه استقلال از قلیان بردن و کشیدن بازیکنان تیمش صحبت کرد؛ به نظر شما رسانه‌ای کردن این موضوع درست بود؟
قلیان چیز خوبی نیست و ورزشکار نباید بکشد اما آقای سعادتمند اشتباه کرد و نباید در رسانه رسمی این صحبت را می‌کرد. ایشان بی‌تجربگی کرد. 
 
* به نظر شما سراغ استراماچونی رفتن درست بود؟
اگر استراماچونی کمی معرفت داشت باید به این درک می‌رسید که در استقلال به همه چیز رسید. من که خودم ۵۰ سال در فوتبال هستم، تا قبل از اینکه به ایران بیاید، او را نمی‌شناختم. حالا استراماچونی را از رئیس‌جمهور آمریکا هم بیشتر می‌شناسند. او در خواب هم نمی‌دید چنین نتیجه‌ای بگیرد. من شک ندارم اگر استراماچونی به ایران و استقلال بازمی‌گشت، نتیجه خوبی نمی‌گرفت. از استراماچونی بهتر هم هست. او مربی درجه 2 اروپایی بود که در ایران درجه یک شد. ما در خود ایران هم مربی‌های خوبی داریم. فقط مهم این است که مربی، مدیریت خوبی داشته باشد. 
 
* استقلال به دلیل پرداخت نکردن پول شفر، پنجره‌ نقل و انتقالاتش بسته شد. بهتر نبود مدیران به جای رفتن به ایتالیا، به آلمان می‌رفتند تا جلوی بسته شدن پنجره را بگیرند؟
در استقلال اشتباه پشت اشتباه اتفاق می‌افتد. اگر شفر را ۳ هفته مانده به پایان بازی‌های لیگ حفظ می‌کردند و اخراج نمی‌کردند، الان بدهی هنگفتی به این مربی پرداخت نمی‌کردیم. این پول را باید می‌دادیم چند بازیکن جدید می‌خریدیم یا خرج آکادمی باشگاه می‌کردیم. یک سری ندانم‌کاری‌های مدیران باعث شده استقلال به اینجا برسد. حداقل به این مردمی که طرفدار این تیم هستند، احترام بگذارند. 
 
* برخی بازیکنان استقلال مثل علی کریمی و روزبه چشمی به فکر لژیونر شدن و البته گرفتن پول خوب از خارجی‌ها هستند. 
کریمی و چشمی در استقلال شناخته شدند. کریمی یادش رفته که مدام مصدوم بود و زیر نظر پزشک استقلال توانست ستاره شود؟ دوره من، پیشنهاد از کشورهای اروپایی داشتم اما عشق به کشور و استقلال باعث شد تا بمانم. الان وقتی فکر می‌کنم، پشیمان هستم که چرا آن روزها نرفتم. بازیکنان الان از باشگاه ‌طلب ۲۰ میلیاردی می‌کنند. ا‌گر بازیکنان زمان ما قرار بود این دوره بازی کنند، پس باید بیشتر از این بازیکنان حقوق می‌گرفتند. بازیکنان استقلال باید به اندازه بازی‌ای که انجام می‌دهند، پول بگیرند. آنها باید بمانند و مردانه بجنگند. 
 
* لیگ برتر بیستم ماه بعد شروع می‌شود اما هنوز تکلیف سرمربی، مدیر‌عامل  و بازیکنان جدید مشخص نشده است. فکر می‌کنید فصل بعد با توجه به این شرایط، فصل امیدوارکننده‌ای برای استقلال خواهد بود؟
از حالا نمی‌شود پیش‌بینی کرد اما استقلال اصلا شرایط خوبی ندارد. وضعیت تمرین، بازیکنان، سرمربی و مدیر هنوز مشخص نیست و باید دید اعضای باشگاه می‌توانند تا شروع لیگ این مشکلات را رفع کنند یا نه. تیم ما هنوز بدنسازی هم نکرده است. 
 
*  حضور بازیکنان در فضای مجازی هم کم حاشیه برای استقلال درست نکرد. موافقید؟
بله، این گوشی‌ها متأسفانه جو تیم را خراب کرد. همه بازیکنان دنیا از گوشی بخوبی استفاده می‌کنند اما بازیکنان ما لب ساحل می‌روند و می‌نویسند: «همین الان، یهویی!». ستاره‌هایی مثل رونالدو و مسی تنها استوری از آموزش‌ها و تمرینات‌شان را منتشر می‌کنند تا هواداران ببینند که آنها دارند زحمت می‌کشند تا بشوند یک ستاره درون زمین. 
 
* الکساندر نوری، سرمربی مدنظر باشگاه استقلال می‌تواند در این تیم موفق شود؟
خیلی از وی شناخت ندارم اما فکر می‌کنم مربی خوبی باشد. اگر او مربی خوبی نبود که سراغش نمی‌رفتند. 

Page Generated in 0/0057 sec