printlogo


کد خبر: 225080تاریخ: 1399/7/10 00:00
اخبار

هشدار نسبت به واکسن‌های تقلبی در بازار آزاد
نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه واردات واکسن آنفلوآنزا به دلیل تحریم‌ها و معضل انتقال وجه به تامین‌کننده واکسن، با مشکل مواجه شده، در عین حال نسبت به تهیه آن از بازار آزاد هشدار داد. سید‌علی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین خبرها از زمان توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، گفت: واکسن‌های آنفلوآنزایی که تاکنون وارد کشور شده، در اختیار معاونت بهداشت جهت توزیع در مراکز بهداشتی قرار گفته است. معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی هنوز سهمیه‌ای دریافت نکرده‌اند که آن را در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند. وی افزود: متاسفانه واردکنندگان واکسن آنفلوآنزا به مشکل برخورد کردند. حتی ارز مورد نیاز را هم واریز کردند اما با مشکل انتقال وجه به تامین‌کننده واکسن مواجه شدند که عمده‌ترین دلیل آن تحریم‌های آمریکا علیه کشور است. بر همین اساس فعلا تنها در حد همان 5/2 میلیون دوز، واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است که آن هم برای شبکه بهداشت توزیع می‌شود. نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: بنابراین مردم مقداری صبوری کنند و بی‌مورد به داروخانه‌ها مراجعه نکنند؛ چراکه واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده است. در عین حال به محض اینکه واکسن وارد شد، صبر کنند تا ابتدا افراد در معرض خطر واکسن را تزریق کنند. در عین حال مردم نگران نباشند، زیرا تا نیمه آبان‌ماه هم زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا محسوب می‌شود. فاطمی ادامه داد: برخی مردم بر اساس این فکر اشتباه که باید واکسن آنفلوآنزا را تا نیمه مهرماه تزریق کنند، اقدام به تهیه آن از بازار آزاد می‌کنند. در حالی ‌که این اقدام اشتباهی بزرگ است. باید توجه کرد که واکسن آنفلوآنزا باید در دمای بین ۲ تا ۸ درجه نگهداری شود و هر چقدر که بیرون از این دما باشد، قدرتش کاهش می‌یابد. تهیه واکسن آنفلوآنزا از بازار آزاد ۲ خطر دارد؛ اولا ممکن است در شرایط زنجیره سرد و استاندارد نگهداری نشده و هیچ اثری نداشته باشد و حتی ممکن است تزریق آن عوارض داشته باشد. در عین حال ممکن است اصلا واکسن آنفلوآنزا نباشد و آب مقطر خالی باشد. باید توجه کرد که هیچ دارویی را نباید از بازار آزاد خریداری کرد. 
***
آمادگی هزار پایگاه اداره پست برای جمع‌آوری کمک‌های شور عاطفه‌ها
رئیس کمیته امداد گفت: بیش از هزار پایگاه اداره پست در سراسر کشور برای جمع‌آوری کمک‌های پویش همیاری شور عاطفه‌ها در نظر گرفته شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمرتضی بختیاری در جمع خبرنگاران گفت: امسال با توجه به ایام محرم و صفر، جشن عاطفه‌ها در کنار شور عاطفه‌ها مطرح شد. او با بیان اینکه پویش ملی همبازی به عنوان کمکی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و همچنین دانش‌آموزان بی‌بضاعتی که تحت پوشش نیستند راه‌اندازی شده است، گفت: امسال علاوه بر معلمان و دانش‌آموزان، ادارات و سازمان‌ها نیز پای کار آمدند و به این پویش پیوستند. وی گفت: خودرو‌های سیار اداره پست نیز آماده جمع‌آوری کمک‌ها هستند که ظرف مدت یک هفته این کمک‌ها جمع‌آوری شده و به دست دانش‌آموزان بی‌بضاعت خواهد رسید. بختیاری با بیان اینکه این پویش با همکاری شرکت پست و کمیته امداد طی ۳ روز از ۹ تا ۱۱ مهر‌ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: خیرین و مردم می‌توانند هدایای خود را به ادارات پست هر منطقه تحویل دهند. 
***
نذر ۲/6 میلیاردی برای آب
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از صرف بیش از 6 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای اجرای طرح «نذر آب۳» خبر داد. محمد نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای سومین مرحله از طرح نذر آب در تعدادی از شهرستان‌های دارای تنش آبی در 4 استان سیستان‌و‌بلوچستان، هرمزگان، خراسان‌جنوبی و کرمان، گفت: این طرح از نیمه دوم شهریورماه با تعیین ۱۲ استان معین کشور به مرحله اجرا درآمده و در جریان آن اقلام و لوازم مورد نیاز برای نگهداری و تامین آب در این مناطق تامین شده است. وی گفت: تامین آب شرب سالم و بهداشتی از جمله محورهای برنامه ملی «نذر آب۳» است، چرا که آب آلوده یکی از راه‌های ابتلا و انتقال انواع بیماری‌های ویروسی و میکروبی بویژه در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا تلقی می‌شود و حتی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری برای افرادی که آب آلوده مصرف می‌کنند، رقم بزند. نصیری افزود: با اجرای این برنامه در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی، کرمان و هرمزگان، تاکنون ۱۳۳ تانکر آب نصب شده است.
***
هشدار پلیس درباره مأمورنماها
رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی ناجا ضمن تشریح شگرد «سارقان مامور‌نما» به مردم هشدار داد فریب چنین افرادی را نخورند. سرهنگ شهاب امینی افزود: سرقت در پوشش مامور یکی از شگردهای سارقان است که در این روش، مجرمان با سوءاستفاده از لباس نیروهای نظامی و انتظامی و گاه در پوشش نهادهای خدمات‌رسان از جمله ماموران آب، برق، گاز، بهداشت، شهرداری، کمیته امداد، پستچی و سایر سازمان‌ها اقدام به سرقت اموال مردم می‌کنند. وی با بیان اینکه سارقان مامور‌نما معمولا با استفاده از تجهیزات قلابی (بی‌سیم، دستبند، شوکر، اسلحه و...) اقدام به فریب سوژه‌های خود می‌کنند، گفت: آشنایی افراد با قوانین و مقررات، حقوق شهروندی و برخورداری از مهارت‌های لازم در شناسایی بموقع اینگونه سارقان، نقش بسزایی در ناکامی نقشه‌های مجرمان دارد. امینی خاطرنشان کرد: ماموران بر اساس قانون، حق ورود به حریم خصوصی افراد را ندارند و مردم می‌توانند با درخواست کارت شناسایی و احکام قضایی، نسبت به احراز هویت آنان اطمینان حاصل کرده و در غیر این صورت، اجازه ورود به منزل و خودروی خود را ندهند. 

Page Generated in 0/0205 sec