printlogo


کد خبر: 225086تاریخ: 1399/7/10 00:00
آمریکا زوزه کشید
اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن تبدیل به منازعه‌ای رکیک برای تحقیر جهانی آمریکا شد

گروه بین‌الملل: مناظره بایدن-ترامپ بامداد دیروز به وقت تهران برگزار شد. این مناظره در «دانشگاه کیس وسترن رزرو»، در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد و حدود 90 دقیقه به طول انجامید. اولین مناظره 2 کاندیدای نهایی انتخابات آمریکا در حالی به پایان رسید که غلبه حاشیه‌ها بر متن این مناظره محسوس بود. آنچه مردم آمریکا صبح دیروز شاهد بودند جنگ تمام‌عیاری بود که خود را در قالب کلمات و جملات زننده و طعنه‌های دور از ادب کاندیداها به یکدیگر نشان داد.  حملات شدیداللحن و گاه خارج از چارچوب عرف ادبیات سیاسی سبب شد تا مناظره بامداد دیروز یکی از خاص‌ترین اتفاقات سیاسی چندسال اخیر آمریکا باشد. این مناظره در موضوعاتی مثل کرسی دیوان قضایی، اقتصاد، کرونا، تغییر اقلیم، پذیرفتن نتیجه انتخابات، نژادپرستی و اعتراضات ضدنژادپرستی برگزار شد.  بعد از پایان مناظره دیروز کمپین هر یک از کاندیداها یا رسانه‌های نزدیک به آنها نظرسنجی‌هایی درباره اقبال یا عدم اقبال مردم به هر یک از کاندیداها انجام دادند که بسته به وابستگی سیاسی رسانه‌ها نتیجه معلوم بود. در تحلیل آنچه در این مناظره گذشت چند نکته از اهمیت فراوانی برخوردار است که درآینده می‌تواند تاثیر فراوانی بر انتخاب مردم آمریکا داشته باشد. 
 
1- بایدن خواب‌آلود نبود!
رئیس‌جمهور آمریکا بارها از جو بایدن با تعبیر «جو خواب‌آلود» یاد کرده بود. دیروز بایدن و ترامپ پا به پای یکدیگر تا آخر مناظره با شدیدترین ادبیات به هم تاختند. جمله «خفه‌شو مرد» بایدن خطاب به ترامپ اگر چه با انتقاد شدید اکثریت مردم آمریکا مواجه شد اما در میان هواداران پروپاقرص بایدن با استقبال مواجه شد و ساعاتی بعد از این مناظره تیشرت‌هایی که این جمله روی آن هک شده بود، در سایت‌ها فروخته می‌شد! 
 
2- پرخاشگر و عصبانی
هر 2 کاندیدای انتخابات آمریکا حملات عصبی و پرخاشگرانه‌ای به یکدیگر داشتند. دموکرات‌هایی که تلاش می‌کردند تا بایدن را متمایز از ترامپ نشان دهند، در این میدان شکست خوردند. از نگاه مردم آمریکا هر 2 کاندیدا قافیه متانت را باختند. هیچ یک از کمپین‌ها نتوانستند چهره موجهی از کاندیدای خود به نمایش بگذارند. در تحلیل‌هایی که تا غروب دیروز در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد، همه از خجالت‌آور بودن این مناظره برای وجهه رو به افول آمریکا سخن گفتند و گاردین صراحتا از تحقیر آمریکا سخن گفت. 
 
3- بفرمایید حاشیه
دموکرات‌ها برنامه‌ریزی مفصلی کرده بودند تا به نقد عملکرد ترامپ بپردازند. این اتفاق عملا نیفتاد و ترامپ موفق شد بارها در طول مناظره بایدن را به حاشیه ببرد. اوج این داستان سوال ترامپ از بایدن درباره همکاری وی با چین و همکاری پسرش با روس‌ها بود و اینکه: چرا همسر شهردار مسکو به پسرت ۵/۳ میلیون دلار پول داده است؟ در اوکراین چه؟ بایدن در پاسخ به این اتهام ترامپ گفت: اینها حقیقت ندارد، پسرم مشکل مواد مخدر داشت اما خود را درست کرد. گزارش دریافت پول از مسکو کاملا رد شده است. 
 تیر دیگر ترامپ زمانی بود که خطاب به بایدن گفت: تو 47 سال در سمت‌های بسیار زیادی از جمله معاون رئیس‌جمهوری آمریکا بوده‌ای پس چرا این برنامه‌ها را اجرا نکرده‌ای؟ 
آنچه در این مناظره گذشت و پاسخ هر یک از کاندیداها به آن اهمیت زیادی دارد که تلاش کرده‌ایم با تفکیک موضوعات و پاسخ هر یک از کاندیداها تصویر روشن‌تری از آنچه گذشت را ترسیم کنیم.
 
 
 
***
ریچارد هاس: دعا می‌کنم جهان نظاره‌گر این مناظره  نبوده باشد
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در پیامی نوشت: دعا می‌کنم مارشال مک لوهان (فیلسوف کانادایی) اشتباه کرده باشد و کل جهان نظاره‌گر این مناظره نبوده باشد، در غیر این صورت این مناظره باقی‌مانده نفوذ آمریکا را در جهان تضعیف و آرمان دموکراسی را با مشکل مواجه می‌کند. این دلسردکننده‌ترین و ناامیدکننده‌ترین ۹۰ دقیقه‌ای بود که به خاطر دارم. اگر شما نگران آینده کشور[آمریکا] نیستید، پس این مناظره را ندیده‌اید.
***
قضاوت  زود است
جلال‌الدین سلیمی*: اولین مناظره 2 کاندیدای نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در حالی برگزار شد که این کشور در شرایط بسیار وخیمی از جهت ابتلا به کرونا و نقض سیستماتیک حقوق رنگین‌پوستان و اعتراضات بی‌سابقه مردمی قرار دارد. همین هم باعث شد تا این موضوعات در مناظره اول به طور ویژه محل بحث قرار بگیرد و دونالد ترامپ و جو بایدن درباره مسائل مختلفی از جمله کرونا، برتری سفیدها، تغییرات اقلیمی و جنجال مالیاتی ترامپ مناظره کرده و هر کدام از کاندیداها به دفاع از برنامه‌های تبلیغاتی خود بپردازند.  هدف نهایی بایدن و ترامپ در این مناظره تهییج هواداران مردد یا مخالفان خود، حفظ هواداران فعلی و در نهایت حرکت به جلو بود. یکی از سیاست‌های جمهوری‌خواهان در طول تاریخ منفک کردن اقلیت‌های نژادی مثل رنگین‌پوستان و... از سبد رأی دموکرات‌ها بوده است و ترامپ هم در همین راستا قدم برداشت. اگر چه اینگونه به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها در به دست آوردن آرای اقلیت‌ها موفق‌تر بوده‌اند اما ترامپ هم تلاش فراوانی برای خنثی کردن آرای سیاه‌پوستان از طریق تشویق سفیدپوستان آمریکایی به رأی دادن به خود انجام داده که چندان هم بی‌نتیجه نبوده است. این نکته را باید در نظر داشت که هر چه اقلیت‌های خاموش مشارکت بیشتری در انتخابات داشته باشند، احتمال دست برتر دموکرات‌ها بیشتر خواهد بود. در نهایت قضاوت درباره اینکه فضای انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی دست برتر در راند نهایی را خواهد داشت امر دشواری است و باید برای قضاوت نهایی به انتظار مناظره‌های بعدی نشست.
* کارشناس مسائل آمریکا
***
انتخابات آمریکا رادیکال‌تر می‌شود
دکتر سید محمد مرندی*: اولین دور از مناظره‌ها برای انتخاب رئیس‌جمهوری آمریکا بین دونالد ترامپ جمهوری‌خواه و جو بایدن دموکرات در «دانشگاه کیس وسترن رزرو» شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شد. 
در ارتباط با مناظره بایدن و ترامپ آنچه می‌توان مطرح کرد این است که کارشناسان و متخصصان این حوزه از این مناظره شگفت‌زده نشدند. مطابق انتظارات قبلی این جر و بحث با توهین و تحقیر ۲ طرف همراه بود و محتوای قابل اتکا و عمیقی نداشت. ترامپ و بایدن هر دو تهاجمی عمل  کردند.
 عمده زمان بحث هم به توهین ۲ طرف گذشت. آنچه به عنوان خروجی این مناظره قابل لمس خواهد بود این است که جامعه آمریکا بر اثر این اتفاق ضعیف‌تر و متضرر خواهد شد. 
دلیل این امر هم افزایش شکاف و تنش میان طرفداران ۲ جناح است. هیچ یک از ۲ نامزد انتخابات نتوانستند نفر مقابل را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهند و از این جهت توازن بین طرفداران و سبد رای آنها نیز تغییری نخواهد کرد. 
عمده رای‌دهندگان در هر ۲ جناح تصمیم خود را برای انتخاب شخص مورد نظر گرفته‌اند و این مناظره تنها به تشدید اختلافات و به اصطلاح رادیکال‌تر شدن طرفداران ۲ طیف منجر  شد.
* کارشناس مسائل آمریکا

***

بفرمایید دموکراسی
 
احسان تقدسی*:  در آمریکا هیچ اتفاقی مثل مناظره‌ها نمی‌تواند همه آنچه را که پشت ‌پرده لابی‌های سیاسی در این کشور می‌گذرد نشان دهد. با رصد تحولات انتخاباتی آمریکا در 2 ماه گذشته، آنچه بامداد دیروز میان بایدن و ترامپ گذشت دور از انتظار نبود. حجم گسترده انتقاد، هتاکی و جملات پرطعنه کاندیداها به یکدیگر در نخستین مناظره چیزی نیست جز مقدمه‌ای برای توفانی‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا. مهم‌ترین بخش مناظره دیروز که می‌توان آن را رسوایی و تحقیر بزرگی برای آمریکا دانست، بخش پایانی مناظره و سوال مجری مناظره درباره پذیرفتن یا نپذیرفتن نتیجه انتخابات توسط کاندیداها بود. ترامپ با پیش کشیدن بحث رای‌گیری پستی به تخلفاتی اشاره کرد که از نگاه وی دموکرات‌ها در حال انجام آن هستند. در سوی دیگر دموکرات‌ها نیز بارها از شیطنت‌های جمهوری‌خواهان برای پیروزی ترامپ ابراز نگرانی کرده‌اند. هر دو طرف منازعه صراحتا اعلام کرده‌اند «فقط» در صورتی که تقلب شود بازنده‌اند. نکته عجیب‌تر انتخابات آمریکا فقدان نظرسنجی‌های معتبر و قابل استناد است. ستادها و رسانه‌های طرفین بسته به گرایش خود به هر یک از کاندیداها، طرف خود را برنده مناظره بامداد دیروز معرفی می‌کنند. اگر انتخابات را بارزترین وجه دموکراسی در یک کشور بدانیم، تحولات انتخاباتی امسال نشان داد نسخه آمریکایی دموکراسی حتی در خود آمریکا با سرعت در حال پیچیده شدن است. اگرچه ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا باید درباره عملکرد خود در قبال 6 موضوعی که در مناظره دیروز مطرح شد، پاسخگو باشد اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که وضعیت فعلی آمریکا یادگار عملکرد هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه است.
* روزنامه‌نگار

Page Generated in 0/0148 sec