printlogo


کد خبر: 225091تاریخ: 1399/7/10 00:00
اخبار

آتش خشم امت اسلام مزدوران منطقه را به خاک مذلت می‌نشاند
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی بیانیه‌ای عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: اقدام خیانتکارانه سران ۲ رژیم دست‌نشانده‌ امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر فلسطین، اقدامی نامشروع و از نظر اسلام، محکوم و از محرمات کبیره شرعی است. این اقدام خیانت‌آمیز نه ‌تنها خیانت به مردم مظلوم فلسطین و مسجدالاقصی قبله اول مسلمین است، بلکه خیانتی به همه امت اسلامی و به رسول‌الله اعظم صلی‌الله علیه و آله و به قرآن کریم است. در بخش دیگری از این بیانیه با اشاره به آیه 51 سوره مائده آمده است: بارزترین مصادیق یهود و نصاری [در آیه 51 سوره مائده] رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکاست، لذا گرویدن به یهود و نصاری و پذیرفتن آنها به عنوان دوست، صاحب اختیار و حامی، موجب خروج از ملت اسلام و پیوستن به دشمنان خدا و رسول به شمار آمده است. ما امضاکنندگان ذیل، ضمن محکوم نمودن این عمل خائنانه، به سران این دولت‌های کوچک هشدار می‌دهیم از راهی که انتخاب کرده‌اند، بازگردند و به جامعه و امت اسلامی بپیوندند، اگرنه بدون شک بزودی آتش خشم آزادی‌خواهان فلسطین و سایر ملت‌های اسلامی، دامن آنها را خواهد گرفت و آنها را به خاک مذلت و هلاکت خواهد نشاند. این بیانیه به امضای اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حضرات آیات و حجج اسلام محمد یزدی، مرتضی مقتدایی، سیدهاشم حسینی‌بوشهری، سیداحمد خاتمی، محسن اراکی، سیدمحمد غروی، عبدالنبی نمازی، محمود عبداللهی، محمود رجبی، محمدرضا آشتیانی، جواد مروی، علی نکونام‌گلپایگانی، علی مؤمن‌قمی، غلامرضا فیاضی، علیرضا اعرافی، احمد بهشتی، سیدمصطفی موسوی‌‌اصفهانی، نجم‌الدین مروجی‌طبسی و عباس کعبی رسیده است. 
***
تماس تلفنی روحانی و نخست‌وزیر ارمنستان
حسن روحانی روز گذشته در تماس تلفنی «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان با وی با تاکید بر اهمیت صلح، ثبات و امنیت در منطقه اظهار داشت: ثبات و امنیت می‌تواند بستر توسعه باشد و منطقه ما تاب بی‌ثباتی و جنگ جدید را ندارد. روحانی با اشاره به اختلافات دیرینه ارمنستان و آذربایجان بر سر مساله قره‌باغ و اینکه باید برای حل‌و‌فصل اختلافات در این زمینه در چارچوب مقررات بین‌المللی و تمامیت ارضی راه‌حلی یافت شود، تصریح کرد: توقف این درگیری‌ها برای ما مهم است و انتظار داریم ۲ کشور ارمنستان و آذربایجان با درایت و خویشتنداری در این مسیر گام بردارند‌. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه جنگ حتما راه‌حل برطرف کردن مشکلات و تنش‌ها و اختلافات نیست، گفت: هرگونه دخالت خارجی در این ماجرا نه تنها به حل‌و‌فصل مشکل کمک نخواهد کرد، بلکه درگیری‌ها و تنش‌ها را طولانی‌تر و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. روحانی با اشاره به اهمیت و سابقه طولانی روابط ایران با آذربایجان و ارمنستان بر مبنای تاریخ و فرهنگ مشترک، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ایفای هرگونه نقش سازنده که مورد نظر ۲ کشور دوست و همسایه باشد، اعلام کرد و گفت: آرزوی ما توقف فوری درگیری است و همه باید دنبال این باشیم مسائل منطقه را از طریق سیاسی و مقررات بین‌المللی حل‌و‌‌فصل کنیم. نخست‌وزیر ارمنستان نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با اشاره به تحولات اخیر ناشی از درگیری‌های نظامی با آذربایجان، هرگونه تنش و درگیری را به زیان همه کشورهای منطقه دانست و از هرگونه ابتکار عمل برای توقف خشونت‌ها استقبال کرد. نیکول پاشینیان از هرگونه مداخله خارجی در مساله اختلافات این کشور با آذربایجان ابراز نگرانی کرد. 
***
حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه به هیچ دولت خارجی مربوط نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات «عبدالله بن‌زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده در هفتاد‌و‌پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: حق حاکمیت ایران بر جزایر ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قطعی و تردیدناپذیر است و تمام اقدامات ایران در چارچوب اعمال حاکمیت و تمامیت ارضی خود بوده و بدیهی است به هیچ دولت خارجی مربوط نیست. سعید خطیب‌زاده افزود: اینگونه اظهارنظرها و تکرار ادعاهای بی‌اساس، تاثیری بر حق حاکمیت کشورمان نداشته و نخواهد داشت و فاقد هرگونه ارزش حقوقی و قانونی است. گفتنی است، عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر ادعای واهی این کشور درباره جزایر سه‌گانه را تکرار کرد و گفت این کشور از تلاش‌های خود برای باز پس‌گیری این جزایر دست نمی‌کشد. 
***
تکذیب ارسال کمک ایران به ارمنستان
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در تماس تلفنی «شاهین مصطفی‌اف» معاون نخست‌وزیر آذربایجان با وی تاکید کرد: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، آذربایجان از جایگاه مهم و خاصی برخوردار است و ما همواره از هر فرصتی برای تقویت و توسعه روابط و مناسبات خود با این کشور استفاده کرده‌ایم. محمود واعظی با ابراز نگرانی از مناقشه و درگیری ایجاد شده بین آذربایجان و ارمنستان تاکید کرد: آماده هرگونه کمک برای حل و فصل اختلافات ۲ کشور از طریق گفت‌و‌گو و مذاکره در چارچوب قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل هستیم. وی در همین زمینه شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر ارسال کمک از سوی ایران به ارمنستان در مناقشه بین ۲ کشور را بشدت تکذیب کرد و گفت: این شایعات کاملا بی‌اساس بوده و با هدف برهم زدن روابط خوب ایران و آذربایجان مطرح می‌شود. معاون نخست‌وزیر آذربایجان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، جمهوری اسلامی ایران را همسایه خوب و کشور دوست آذربایجان دانست و گفت: ۲ کشور روابط صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند و نباید اجازه دهیم این روابط خوب با تلاش‌های مخالفان خدشه‌دار شود. 

Page Generated in 0/0064 sec