printlogo


کد خبر: 225201تاریخ: 1399/7/14 00:00
پس از بمباران شهر استپاناکرت از سوی جمهوری آذربایجان، خودمختاری قره‌باغ هم شهر گنجه را هدف قرار داد
جنگ به شهرها کشیده شد

گروه بین‌الملل: هشتمین روز تبادل آتش و درگیری برسر قره‌باغ روز گذشته درحالی بین نیروهای درگیر ادامه یافت که چشم‌انداز روشنی برای عقب‌نشینی طرفین و قبول آتش‌بس متصور نیست. خودمختاری قره‌باغ بامداد دیروز مدعی شد شهر «استپاناکرت» مرکز قره‌باغ کوهستانی از سوی جمهوری آذربایجان بمباران شده است. از طرف دیگر فرودگاه گنجه در جمهوری آذربایجان هم هدف حملات راکتی و خمپاره‌ای نیروهای متخاصم قرار گرفت. در همین حال الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان از آزادسازی 7 روستای جدید توسط نیروهای ارتش این کشور در قره‌باغ خبر داد. 
به گزارش «وطن امروز»، ارمنستان و آذربایجان که درگیری‌های جدید را با اتهام نقض آتش‌بس از سوی طرف مقابل آغاز کردند، حالا یکدیگر را به حمله به مناطق و زیرساخت‌های غیرنظامی متهم می‌کنند و هر یک ده‌ها نفر تلفات را در جریان درگیری‌های اخیر گزارش کرده‌اند. در این بین اتهاماتی درباره دخالت طرف‌های دیگر در این درگیری مطرح شده که اوضاع را پیچیده‌تر کرده و احتمال گسترش درگیری‌ها در منطقه را افزایش داده است. این در حالی است که تاکنون درخواست‌ها از کشورهای مختلف در همسایگی این ۲ کشور تا نهادهای بین‌المللی برای پایان درگیری و نشستن بر سر میز مذاکره بی‌پاسخ مانده و باکو و ایروان نشان داده‌اند قصد کوتاه آمدن ندارند. روز گذشته «آرائیک هاروتیونیان» رئیس خودخوانده حکومت منطقه قره‌باغ کوهستانی از بمباران مواضع نظامی جمهوری آذربایجان در شهر‌های بزرگ از جمله شهر گنجه خبر داد و گفت ساکنان این مناطق برای در امان ماندن، شهر‌ها را ترک کنند. هاروتیونیان در ادامه باکو را به بمباران غیرنظامیان در شهر استپاناکرت (مرکز قره‌باغ) متهم کرد. پیش از آن وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرده بود باکو مواضع غیرنظامی در مرکز قره‌باغ کوهستانی را مورد حملات خمپاره‌ای خود قرار داده است. خودمختاری قره‌باغ تاکنون شهر گنجه، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان در 348 کیلومتری غرب باکو و چند شهر دیگر این کشور را مورد حملات موشکی قرار داده ‌است. این در حالی است که در ساعات ابتدایی این حمله، جمهوری آذربایجان مدعی شده بود این حمله از خاک ارمنستان و توسط نیروهای ارمنی انجام شده است. «حکمت حاجی‌اف» مشاور رئیس‌جمهوری آذربایجان اعلام کرد شهر گنجه از خاک ارمنستان مورد حملات موشکی قرار گرفته است اما وزارت دفاع ارمنستان ساعاتی بعد این ادعا را رد کرد. 
 
* ادعای جمهوری آذربایجان درباره تسلط بر ۷ روستا
رئیس‌جمهور آذربایجان بامداد دیروز از تسلط نیروهای این کشور بر ۷ روستا در نزدیکی منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی خبر داد.  علی‌اف با تاکید بر اینکه مناقشه با ارمنستان بر سر قره‌باغ باید هم‌اکنون حل شود، افزود: «ما وقت نداریم ۳۰ سال دیگر نیز صبر کنیم». وی پیش‌تر در صفحه توئیتر خود نوشته بود: «امروز ارتش آذربایجان، پرچم آذربایجان را در «ماداگیزه» (ماداگیس) به اهتزاز درآورد. ماداگیزه متعلق به ما است».  
 
* واکنش باکو به خبر حضور نظامیان خارجی در این کشور
«آراز عظیم‌اف» معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرگزاری روسی تاس، در واکنش به گزارش‌های خبری درباره حضور نیروهای خارجی در این کشور برای نبرد در قره‌باغ گفت هیچ‌گونه نیروی خارجی در عملیات‌های نظامی باکو مشارکت ندارد و این کشور نیازی به نیروهای خارجی ندارد. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این روسیه، ارمنستان و فرانسه از اعزام نیروهای نظامی توسط ترکیه به جمهوری آذربایجان خبر داده‌ بودند. در مقابل «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تأکید کرد جمهوری آذربایجان از ارتش ترکیه درخواست کمک نکرده است اما آنکارا آماده حمایت از باکو است. این اظهارات ضد‌و‌نقیض در حالی است که به نظر می‌رسد ترکیه با اعزام نیروهای «مزدور» که پیشینه اخوانی- تکفیری دارند از شمال سوریه به منطقه مورد مناقشه، به دنبال به ثمر رساندن اهداف خود در قفقاز جنوبی است. 

Page Generated in 0/0060 sec