printlogo


کد خبر: 225203تاریخ: 1399/7/14 00:00
دور دنیا

انتصاب رسمی نخستین سفیر از کشورهای عربی خلیج‌فارس در سوریه
سفیر عمان در سوریه در دیدار با وزیر خارجه این کشور رونوشت استوارنامه خود را رسما تقدیم کرد و به نخستین سفیر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس در دمشق از سال 2011 تاکنون تبدیل شد. «ترکی محمود البوسعیدی» که به عنوان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار عمان در سوریه تعیین شده است دیروز با «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه دیدار و رونوشت استوارنامه خود را رسما تقدیم وی کرد. بدین ترتیب عمان نخستین کشور حوزه خلیج‌فارس است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون رسما در سوریه سفیر تعیین می‌کند. از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس فعالیت سفارتخانه‌های خود در این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. 
***
انصارالله یمن در آستانه پیروزی ارزشمند
نیروهای ارتش و انصارالله یمن در آستانه یک پیروزی ارزشمند در شهر مأرب قرار دارند؛ شهری که در کنترل عناصر اخوانی «الاصلاح» است؛ همان نیرویی که ستون فقرات نیروی نظامی دولت منصور هادی را تشکیل می‌دهد. پس از گذشت بیش از ۲۰۰۰ روز از آغاز جنگ یمن، اکنون در استان «مأرب» خبری از ارتش وابسته به دولت منصور هادی نیست؛ قبایل نیز دیگر حاضر به جنگیدن نیستند.  وبگاه الخبر الیمنی در این باره نوشت که دولت مستعفی یمن در این میان، کارزار دعوت از ساکنان مأرب برای حضور در درگیری‌ها را به راه انداخته است، این در حالی است که عناصر آن به‌رغم حمایت وسیع مالی و تسلیحاتی سعودی‌ها و پوشش هوایی گسترده، دیگر توان جنگیدن ندارند. مقامات و فرماندهان دولت هادی بارها گفته‌اند روی زمین چیزی به نام ارتش وجود ندارد و قریب به ۶۰ ارتشی که ادعا می‌شود، وجود خارجی ندارند. بسیاری از این نیروها از مناطق درگیری فرار کرده و به شهرها و روستاهای خودشان بازگشته‌اند. منابع حاضر در شهر مأرب نیز از اختلاف میان قبایل همسو با ائتلاف سعودی با شبه‌نظامیان دولت منصور هادی خبر می‌دهند. رفتار دولت سعودی در استان المهره و امارات در سقطری، بشدت افکار عمومی یمن را به ائتلاف سعودی بدبین کرده است. شکست‌های سنگین حزب الاصلاح در یک سال اخیر که با از دست دادن منطقه راهبردی «نهم» در شرق صنعا شروع شد نیز عامل دیگری برای عدم رغبت اهالی مأرب برای جنگیدن در کنار عناصر این حزب شده است. وبسایت آمریکایی «اینساید عربیا» مدتی پیش درباره درگیری‌های مأرب نوشت که این شهر دارای اهمیت استراتژیک و اقتصادی در جنگ یمن است و کنترل نیروهای صنعا بر شهر مأرب، پایان دولت منصور هادی در یمن و آغاز یک فصل جدید در تاریخ این کشور محسوب می‌شود و یک درگیری مرگ و زندگی برای هر ۲ طرف به شمار می‌رود.
***
اخبار ضد‌و‌نقیض از حمله به یکی از مقرهای حشدالشعبی
 بامداد دیروز اخبار ضدو‌نقیضی درباره بمباران یکی از مقرهای «حشد‌الشعبی» در استان «الانبار» در غرب عراق توسط یک جنگنده آمریکایی منتشر شد. پایگاه خبری «میدل ایست نیوز» به نقل از خبرگزاری کردی «روداو» اعلام کرد تیپ‌ 19 حشد‌الشعبی وابسته به «جنبش انصار‌الله الاوفیا» بامداد یکشنبه هدف بمباران یک فروند جنگنده قرار گرفت. روداو اعلام کرد بر اساس گزارش‌های اولیه هیچ‌گونه تلفاتی از این حمله گزارش نشده و توضیح داد همزمان با این بمباران، یک فروند جنگنده آمریکایی در منطقه به پرواز درآمد. حشد‌الشعبی عراق تاکنون موضع رسمی درباره این بمباران اتخاذ نکرده است. در همین حال، «واین ماروتو» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی نیز در توئیتر نوشت نیروهای مسؤولیت مشترک در حمله‌ای هوایی، گروه تروریستی «داعش» را هدف قرار دادند و اردوگاه‌های آموزشی تروریست‌ها را ویران کردند. ماروتو تاکید کرد این حمله در بیابانی در سوریه با همکاری نیروهای ائتلاف بین‌المللی و «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردها) انجام شد. از سوی دیگر «کمال الحسناوی» از فرماندهان حشدالشعبی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: «نیمه‌شب گذشته یکی از مقرهای حشد‌الشعبی در منطقه عکاشات در استان الانبار توسط جنگنده‌ای آمریکایی هدف حمله هوایی قرار گرفت». وی افزود: در این حمله برخی نیروهای حشد‌الشعبی مجروح شدند و خسارت‌هایی نیز به مقر وارد شد. 
***
 خلیل‌زاد: منافع ملی آمریکا در افغانستان رها نمی‌شود
نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در رابطه با موضع آمریکا درباره آینده مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان توضیحاتی ارائه داد. زلمی خلیل‌زاد گفت: طالبان برای صلح چندین مشوق دارد و یکی از آنها خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و دیگری پذیرفته شدن به ‌عنوان یک شریک مشروع در اداره این کشور است. خلیل‌زاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه واکنش آمریکا در صورت شکست مذاکرات چه خواهد بود نیز گفت: «آمریکا منافع ملی خویش را رها نخواهد کرد، ما اشتباهی را که پس از خروج شوروی از افغانستان انجام شد، یعنی رها کردن افغانستان، تکرار نمی‌کنیم». نماینده ویژه آمریکا به «ان‌پی‌آر» تأکید کرد: این فرصتی برای افغانستانی‌هاست تا درباره نقشه راهی صحبت کنند که گروه‌های مختلف با ایدئولوژی‌ها و ارزش‌های مختلف بتوانند در این کشور زندگی کنند. وی همچنین تصریح کرد: در عین حال افغانستان درسی برای آمریکا دارد، ما نمی‌توانیم افغانستان را رها کنیم، نمی‌توانیم به این کشور پشت کنیم. خلیل‌زاد افزود: «این بدان معنی نیست که باید حضور نظامی خویش را حفظ کنیم یا به جنگ ادامه دهیم تا حضور نظامی داشته باشیم، اگر شرایط مساعد باشد و اگر احساس خطر نکنیم می‌توانیم نیروهای‌مان را خارج یا سطح نیروها را مطابق با شرایط تعدیل کنیم». نماینده ویژه آمریکا ادامه داد واشنگتن باید به کمک‌های اقتصادی، روابط سیاسی و روابط دیپلماتیک با افغانستان ادامه دهد تا افغانستانی‌ها را به تحکیم توافقنامه صلح تشویق کند. 

Page Generated in 0/0193 sec