printlogo


کد خبر: 225205تاریخ: 1399/7/14 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با پیشکسوتان پرسپولیس پس از صعود به فینال آسیا
قهرمان می‌شویم

زهره فلاح‌زاده*: تیم پرسپولیس ایران توانست با شکست النصر عربستان در ضربات پنالتی راهی فینال لیگ قهرمانان آسیا شود. قرمزهای پایتخت برای دومین‌ بار در ۳ فصل اخیر به دیدار پایانی این رقابت‌ها رسیدند و باید دید آیا این بار می‌توانند جام را از آن خود کنند. پیش از شروع مسابقه نیمه‌نهایی، عیسی آل‌کثیر، مهاجم تازه‌وارد پرسپولیس به دلیل شادی گل به زعم AFC نژادپرستانه ۶ ماه محروم و ۱۰ هزار دلار هم جریمه شد. این اتفاق در آستانه بازی شوکی بزرگ به اردوی پرسپولیس وارد کرد اما نتوانست جلوی پیروزی آنها را بگیرد. «وطن امروز» پس از این پیروزی و صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا با سیدمحمد پنجعلی و محمود کلهر، ۲ پیشکسوت این تیم گفت‌وگو کرد. 
*خبرنگار
***
پنجعلی:  به رأی ای‌اف‌سی مشکوکم
* پرسپولیس توانست از سد النصر بگذرد و به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند؛ ارزیابی شما از این بازی چیست؟
بازی پرفشار، سنگین و نزدیکی بود. خدا را شکر بازیکنان پرسپولیس تا دقیقه ۱۲۰ از جان مایه گذاشتند و توانستند النصر را که یک تیم خوب عربستانی است شکست دهند. 
 
* پرسپولیس با یک امتیاز وارد مسابقات متمرکز در قطر شد، فکر می‌کردید این تیم بتواند تا فینال پیش برود؟
واقعیتش پیش از شروع بازی‌ها فکر نمی‌کردم پرسپولیس بتواند تا این مرحله بالا رود اما با شروع مسابقات باور کردم که پرسپولیس می‌تواند موفق شود. چون بازیکنان جدید هم خیلی زود در تیم جا افتادند و هم مؤثر بازی کردند. 
 
* پرسپولیس این بار می‌تواند قهرمان آسیا شود؟
با این بازیکنان باکیفیت خیلی به قهرمانی پرسپولیس امیدوار هستم. واقعا پرسپولیس لیاقت رفتن به فینال را داشت و از شرق آسیا هم هر تیمی به فینال صعود کند، بازی سختی مقابل پرسپولیس خواهد داشت. 
 
* کیفیت بازی‌های این فصل لیگ قهرمانان را چطور دیدید، با توجه به اینکه چند تیم به دلیل درگیری بازیکنان‌شان با بیماری کرونا از ادامه مسابقات انصراف داده بودند؟
شرایط خاصی بود اما تیم‌هایی هم که به مراحل بالا صعود کرده بودند، همه از خوب‌های آسیا بودند. طبیعی بود کرونا روی مسابقات تأثیر بگذارد. بازی‌های بدون تماشاگر هم روی کیفیت مسابقات اثر گذاشته بود اما در کل قطری‌ها مسابقات را خوب برگزار کردند و امیدوارم در فینال هم اتفاق خوبی برای پرسپولیس بیفتد. 
 
* پرسپولیس این بار با یک مربی ایرانی توانست به فینال لیگ قهرمانان صعود کند؛ عملکرد یحیی گل‌محمدی را چطور دیدید؟
همیشه گفته‌ام مشکل ما مربی نیست، بلکه زیرساخت‌هاست. گل‌محمدی در همین مسابقات لیگ قهرمانان آسیا مربیان اسمی را مات کرد. این نشان می‌دهد مربیان ما باهوش هستند و اگر بستر فراهم شود می‌توانند موفق شوند. پرسپولیس هیچ زمانی در این سطح با این فشردگی بازی‌ها اینقدر خوب و یکدست بازی نکرده بود. 
 
* پرسپولیس بدنساز خوبی دارد که بازیکنانش با این فشردگی بازی‌ها تا لحظات پایانی مسابقه می‌دوند. 
دقیقا همینطور است. البته کادر فنی همگی در این باره کمک و خوب عمل کردند. 
 
* با توجه به این توضیحات، پرسپولیس همچنان مدعی اول لیگ برتر ایران خواهد بود؛ درست است؟
پرسپولیس با این نمایشی که در لیگ قهرمانان آسیا داشت، اگر اتفاق خاصی نیفتد می‌تواند با این کیفیت سال‌های دیگر هم حتی به قهرمانی لیگ ایران برسد. این تیم شخصیت قهرمانی دارد. همه تیم زمان دفاع، دفاع می‌کند و زمان حمله، حمله. پرسپولیس یک ستاره ندارد، بلکه ۱۱ ستاره در خود دارد. ما پیشکسوتان به این بازیکنان افتخار می‌کنیم. 
 
* پیش از اینکه بازی نیمه‌نهایی ۲ تیم بین پرسپولیس و النصر شروع شود، کمیته انضباطی «‌AFC» عیسی آل‌کثیر، مهاجم پرسپولیس را  ۶ ماه محروم کرد؛ این رأی درست بود؟
اصلا درست نبود. وقتی قرار است چنین حکمی داده شود، حداقل باید با چند نفر اهل‌ فن صحبت کنند. آنها باید از خود بازیکن دلیل این شادی را جویا می‌شدند. آل‌کثیر دنبال این قضیه نبوده، بلکه به خاطر برادرزاده‌اش این شادی گل را انجام داده است. ما ایرانی‌ها اعم از کرد، لر و ترک و... با هم زندگی می‌کنیم و مشکلی با نژادها نداریم. 
 
*  خیلی‌ها می‌گویند سعودی‌ها توانستند با لابی، AFC را به صدور چنین حکمی مجاب کنند؛ شما هم موافقید؟
من هم فکر می‌کنم شیطنتی شده است اما از طرف چه کسی را نمی‌دانم. وقتی ۲ ساعت پیش از بازی‌ چنین حکمی صادر می‌شود، طبیعی است آدم شک کند. 
***
کلهر: ما در ای‌اف‌سی لابی نداریم
* پرسپولیس با شکست النصر عربستان به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد؛ این بازی چطور بود؟
کادر فنی پرسپولیس خیلی خوب تیم النصر را آنالیز کرده بود. با وجود اینکه بابت محرومیت پیش از بازی آل‌کثیر، شوک بدی به تیم وارد شد اما یحیی گل‌محمدی تیمش را با یک آرایش خوب روانه میدان کرد. آمدن مهدی عبدی به جای آل‌کثیر در ترکیب پرسپولیس باعث شد یک بار دیگر این بازیکن شایستگی‌های خود را نشان دهد و دیدیم که چقدر هم تأثیرگذار بود. مهم‌ترین نکته این بازی دوندگی بالای بازیکنان و بستن راه‌های نفوذ تیم النصر بود. پرسپولیسی‌ها با وجود ۱۰ نفره شدن هم اجازه نفوذ و حمله به تیم النصر ندادند و بازی را به وقت‌های اضافه و در نهایت پنالتی کشاندند. 
 
* پیش از شروع بازی‌ها و نمایش حامد لک در درون دروازه، خیلی‌ها می‌گفتند او نمی‌تواند جانشین خوبی برای علیرضا بیرانوند باشد. 
آمدن لک خیلی به پرسپولیس کمک کرد. او درون دروازه برای تیمش مؤثر بازی کرده است و هر تیمی نیاز به یک دروازه‌بان مطمئن دارد. در نیمه‌نهایی جام حذفی مقابل استقلال دیدیم که پرسپولیس از نبود یک دروازه‌بان ششدانگ رنج برد و در نهایت هم شکست خورد. حامد لک در مسابقات لیگ قهرمانان مقابل تیم‌های بزرگ و حرفه‌ای، نمایش فوق‌العاده‌ای داشت. با آمدن لک، نقطه ضعف پرسپولیس هم پوشش داده شد و او توانسته تا اینجای کار جایگزین مناسبی برای علیرضا بیرانوند باشد. 
 
* با وجود شروع ضعیف پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا، فکر می‌کردید این تیم تا فینال این رقابت‌ها پیش برود؟
من قبلا هم گفته بودم با وجود بیماری کرونا، تیم‌های خارجی بویژه اماراتی‌ها لطمه بیشتری نسبت به تیم‌های ما می‌خورند، چرا که لیگ‌های کشورهایی همچون امارات تعطیل شده بود اما لیگ برتر و جام حذفی کشور ما ادامه داشت و در کوران مسابقات به لیگ قهرمانان رفتیم. پرسپولیس توانست از همین نقطه ضعف تیم‌های عربی استفاده کند و خود را تا فینال این مسابقات برساند. 
 
* پرسپولیس می‌تواند به نخستین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان آسیا دست یابد؟
با این شرایط قهرمانی دور از دسترس نیست. اگر تیم مغرور نشود و همین روند را ادامه دهد، می‌تواند به قهرمانی آسیا برسد. 
 
* پرسپولیس توانست با یک مربی ایرانی به فینال برسد. 
مربیان ما هیچ وقت جایگاه ثابتی نداشته‌اند و می‌بینیم که با یک باخت بلافاصله نیمکت فنی را تغییر می‌دهند اما برای مربیان خارجی این اتفاق نمی‌افتد و به آنها فرصت داده می‌شود. امیدوارم نگاه ویژه‌تری به مربیان ایرانی وجود داشته باشد تا بتوانند دانش خود را بالا ببرند. 
 
* پیش از شروع مسابقه پرسپولیس ـ النصر، کمیته انضباطی «‌AFC» عیسی آل‌کثیر را به دلیل واهی شادی گل  نژادپرستانه به مدت ۶ ماه محروم کرد، صدور چنین حکمی درست بود؟
به نظرم باید نفوذ بیشتری در AFC داشته باشیم تا بتوانیم از جایگاه و موقعیت فوتبال‌مان دفاع کنیم. تیم‌های عربی هر کاری می‌کنند تا تیم‌شان نتیجه بگیرد. عیسی آل‌کثیر این شادی گل را برای برادرزاده‌اش انجام داد. به هر حال نگاه مهربانانه AFC به تیم‌های عربی باعث شد این نهاد فکر کند این شادی گل توهین به تیم‌های شرق آسیا بوده است. 
 
* به نظر شما لابی سعودی‌ها باعث صدور این حکم شد؟
فکر می‌کنم این حکم شیطنت سعودی‌ها بوده است. البته باید این را هم بگویم که خود بازیکن هم باید به قوانین آگاهی داشته باشد و نباید چنین رفتارهایی را در مسابقات بین‌المللی انجام دهد. باید تیم‌ها بازیکنان خود را توجیه کنند که با یک شادی گل با چنین محرومیت‌های سنگینی، فوتبال‌شان نابود نشود.

Page Generated in 0/0613 sec