printlogo


کد خبر: 225208تاریخ: 1399/7/14 00:00
کار دشوار معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس

رسول باختر*: اولین سوالی که پیش می‌آید این است که آیا واقعا عیسی آل‌کثیر حرکت نژادپرستانه‌ای انجام داده است؟ همه ما می‌دانیم آل‌کثیر چنین رفتاری را انجام نداده و شادی گل او مسبوق به سابقه است. از نظر من هم این بازیکن رفتار نژادپرستانه انجام نداده چون نگاه ما ایرانی‌ها در طول تاریخ، نگاه بالا به پایین به شرق آسیا نبوده است. ریشه این حرکت دقیقا همان چیزی است که آل‌کثیر گفته است (شادی گل برای برادرزاده‌اش بوده است). بنابراین باشگاه پرسپولیس باید اقدامات لازم را جهت برداشتن و نقض تصمیم کمیته انضباطی‌ AFC انجام دهد. 
عیسی آل‌کثیر طبق ماده ۵۸ مقررات انضباطی AFC به مدت ۶ ماه محروم و به پرداخت ۱۰ هزار دلار جریمه نیز محکوم شد، که این محرومیت حداقلی است. با توجه به این میزان محرومیت، مشخص است که از نظر کمیته انضباطی AFC، این رفتار خیلی شدید نبوده است، چرا که این کمیته می‌توانست محرومیت و جریمه بیشتری را برای آل‌کثیر در نظر بگیرد. 
باشگاه پرسپولیس می‌تواند طی ۱۰ روز پس از دریافت این حکم، طبق ماده ۱۱۱ مقررات انضباطی AFC درخواست «گراندز» حکم را کند و این گراندز پس از آماده شدن به باشگاه پرسپولیس ارسال می‌شود. ۳ روز پس از دریافت گراندز تصمیم کمیته انضباطی، باشگاه پرسپولیس فرصت دارد نسبت به این تصمیم اعتراض کند. اگر باشگاه، گراندز را دریافت نکند حق اعتراض نخواهد داشت. اعتراض به این تصمیم در کمیته استیناف AFC که با ریاست آقای بیگلری است، انجام می‌شود که باعث خوشحالی ما است یک ایرانی در کرسی ریاست کمیته استیناف AFC حضور دارد. 
دفاع و استدلال در پرونده‌های توهین نژادی امری دشوار است. معاونت حقوقی باشگاه پرسپولیس قطعا کار سختی پیش‌ رو دارد و باید با تمام توان و تلاش علاوه بر استناد به موارد قانونی، به مواردی همچون اینکه خود بازیکن چنین شخصیتی ندارد، منطقه‌ و کشوری که آل‌کثیر در آن بزرگ شده این حرکت را سمبلی برای توهین نژادی نمی‌شناسند و بر اساس این موارد، استدلال کند که قصد و نیت بازیکن این نبوده و نحوه خوشحالی او برای تقدیم گل به برادرزاده‌اش بوده و نه برای توهین به نژاد خاصی. 
خیلی‌ها بیان می‌کنند چون چند ساعت پیش از شروع مسابقه این تصمیم گرفته شده، پس دست‌های پشت‌پرده عامل آن بوده است اما برخلاف این باور باید بگویم ما نباید با این نگاه به مسأله نگاه کنیم، چرا که پاک شدن کارت قرمزهای بن عطیه و سیامک نعمتی هم چند ساعت پیش از مسابقه آنها بوده است. با توجه به فشردگی مسابقات که تیم‌ها هر ۳ روز، یک بازی انجام می‌دادند، کمیته انضباطی AFC پیش از شروع رسیدگی باید اول خودش پرونده را بررسی کند و بعد جوابیه و دفاعیه‌ای را از آل‌کثیر و پرسپولیس درخواست کند. بعد از اینها باید اعضای این کمیته پرونده را کامل بررسی کنند. همه این رسیدگی‌ها در طول یک روز یا ۲ روز امکان‌پذیر نیست و بهترین حالت آن هم همین ۳ روز است که بتوانند سر فرصت رسیدگی و یک حکم منصفانه را صادر کنند. 
*کارشناس حقوق ورزشی

Page Generated in 0/0298 sec