printlogo


کد خبر: 225214تاریخ: 1399/7/14 00:00
بعد منزل نبود در سفر روحانی

رهبر حکیم انقلاب در دیدار اخیر تصویری‌شان با پیشکسوتان دفاع‌مقدس در توصیف اربعین امسال به بیتی از حافظ شیرازی اشاره کردند که شاید بتوان گفت جان کلام هر دلداده اباعبدالله در این روزهاست؛ گر چه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم/ بعد منزل نبود در سفر روحانی. 
به بهانه فرارسیدن ایام زیارت اربعین، بخشی از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره مراسم پیاده‌روی اربعین را که طی چند سال گذشته ایراد شده است، بازخوانی می‌کنیم. 
 
* میهمان‌نوازی و کرم در استقبال از زائران اربعین حسینی یکی از صفات ممتاز مردم عراق است. این رفتار عاشقانه‌ معنوی در دنیای امروز مادی بسیار مهم و قابل توجه است و هنوز بدرستی عمق این فضیلت مردم عراق شناخته نشده است. 
در دیدار نخست‌وزیر عراق- 27/3/94
 
*  این حرکت عظیم مردم از ایران، از کشورهای دیگر اسلامی، از هند، از اروپا، حتی از آمریکا و کشورهای دیگر، از راه‌های دور، افرادی می‌آیند در این راهپیمایی شرکت می‌کنند؛ ۲ روز، ۳ روز بیشتر یا کمتر، در این راه، پای پیاده حرکت می‌کنند؛ مردم عراق هم انصافا با کمال بزرگواری و محبت پذیرایی می‌کنند از اینها؛ خیلی حرکت عظیم و پرمعنا و پرمغزی است و کسانی که موفق می‌شوند باید مغتنم بشمارند. 
بیانات در ابتداى درس خارج فقه-‌ 9/9/94
 
* این حادثه‌ راهپیمایی را شکر کنید. شکرش از جمله به این است که آن روحیات را، آن حالات را- که در این 3-2 روزی که مشغول راهپیمایی بودید، آنجا مشاهده کردید یا احساس کردید- در خودتان نگه دارید؛ آن برادری را، آن مهربانی را، آن توجه به ولایت را، آن آماده شدن بدن برای تعب کشیدن را، آن ترجیح دادن زحمت کشیدن و عرق ریختن و راه رفتن بر راحتی و تنبلی را. در همه‌‌ امور زندگی باید این را دنبال کرد؛ این می‌شود شکر. 
بیانات در دیدار بسیجیان- 3/9/95
 
* این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعا دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت‌ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان‌طور که عرض کردیم، این حرکت، حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبت. تفکر اهل‌بیت و تفکر شیعی همین‌جور است؛ ترکیبی است از عقل و عاطفه، ترکیبی است از ایمان و عشق؛ ترکیب این دو. این آن‌ چیزی است که در سایر فرق اسلامی، خلأ آن محسوس است؛ سعی هم می‌کنند گاهی به یک نحوی این خلأ را پر کنند، [اما] نمی‌شود؛ چه کسی مثل خاندان پیغمبر- این عناصر برجسته، ممتاز، نورانی و ملکوتی- وجود دارد در بین معتقدات شعب دیگر اسلامی که این‌جور مردم به آنها عشق بورزند، با آنها تعامل کنند، با آنها حرف بزنند، به آنها سلام کنند و از آنها ان‌شاءالله جواب بشنوند؛ چه‌کسی دیگر وجود دارد؟ این است که این یک فرصتی است در اختیار پیروان اهل‌بیت؛ این زیارت ائمه علیهم‌السلام، این معاشقه‌ معنوی با این بزرگواران، این زیارت‌های سرشار از مفاهیم عالی و ممتاز که در اختیار ما است. 
بیانات در ابتداى درس خارج فقه-‌ 9/9/94
 
* راهپیمایی مراسم روز اربعین یک نمونه از این ارتباط دوستانه [۲ ملت ایران و عراق] است، به‌گونه‌ای که مردم عراق در پذیرایی از زائران ایرانی، از انفاق و محبت و ارادت چیزی کم نمی‌گذارند. مسؤولان ۲ کشور ایران و عراق باید از این فضا و فرصت برای منافع ۲ کشور بیشترین استفاده را بکنند. 
در دیدار رئیس‌جمهوری عراق- 3/9/94

Page Generated in 0/0063 sec