printlogo


کد خبر: 225341تاریخ: 1399/7/19 00:00
دور دنیا

توصیه کیسینجر به آمریکا و چین
وزیر پیشین خارجه آمریکا گفت: چین و آمریکا باید برای تقابلات رو به افزایش خود حد و حدود تعیین کنند. به نوشته نشریه بلومبرگ، کیسینجر ۹۷ ساله گفت: رهبران ما و رهبران آنها باید حدودی را به بحث بگذارند تا تهدیدات علیه یکدیگر را افزایش ندهند و بعد از آن باید برای تعمیم این سیاست به یک بازه زمانی طولانی‌‌مدت راهی پیدا کنند. وی افزود: ممکن است بگویید این کار غیرممکن است، اگر کاملا غیرممکن باشد به شرایطی مشابه جنگ اول جهانی سوق پیدا خواهیم کرد. این دیپلمات آمریکایی که در زمان ریاست‌جمهوری ریچارد نیکسون حرکت مجدد آمریکا به سوی چین را میسر کرد، در ادامه گفت در آن زمان هدف ایجاد یک تعادل علیه اتحاد جماهیر شوروی بود. 
***
محرومیت ترامپ از جایزه صلح نوبل
کمیته صلح نوبل جایزه خود برای سال 2020 را به برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد اهدا کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز از نامزدهای صلح نوبل بود. گرتا تانبرگ فعال سوئدی محیط‌زیست و جاسیندا آردن نخست‌وزیر نیوزیلند از دیگر نامزدهایی بودند که شانس بالایی برای دریافت این جایزه داشتند. کمیته نوبل دلیل این انتخاب را تلاش‌های برنامه جهانی غذا برای مبارزه با گرسنگی در مناطق جنگ‌زده و همچنین کمک به بهبود شرایط و برقراری صلح در این مناطق اعلام کرد. سخنگوی برنامه جهانی غذا در واکنش به انتخاب این سازمان به عنوان برنده صلح نوبل، آن را یک لحظه غرورآفرین خواند. 
***
مراسم پرماجرای ازدواج دختر مقام ارشد کاخ سفید
مارک میدوز، رئیس کارکنان کاخ سفید ماه مه و در میانه بحران مرگبار کرونا در آمریکا به‌رغم محدودیت‌های کرونایی که تجمع بیش از ۱۰ نفر را ممنوع می‌کرد، میزبان عروسی دخترش در آتلانتا، مرکز ایالت جورجیا بود. بنا بر گزارش‌ها، این مراسم ۳۱ مه در سالنی مجلل با حضور حدود ۷۰ میهمان از جمله جیم جردن، عضو جمهوری‌خواه سنای اوهایو برگزار شد. در این مراسم که در فضای بسته برگزار شد، حضار از جمله خود میدوز مقررات ایالتی درباره زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. در این زمان تجمع بیش از ۱۰ نفر در ایالت جورجیا ممنوع بود. درست همان شب برگزاری مراسم عروسی دختر رئیس کارکنان کاخ سفید و در فاصله کمتر از ۳ کیلومتر آنطرف‌تر، پلیس ضدشورش آمریکا و نیروهای گارد ملی جورجیا از معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس که بعد از قتل «جورج فلوید» به خیابان‌های آتلانتا آمده بودند با گاز اشک‌آور پذیرایی می‌کردند. 
***
طعنه نویسنده عربستانی به آل‌سعود
ندا آل‌سیف، نویسنده سعودی در مقایسه‌ای بین نحوه برگزاری مراسم اربعین شهادت امام حسین(ع) و مراسم حج، مقامات سعودی را خطاب قرار داد و توصیه کرد از خادمان امام حسین(ع) یاد بگیرند. ندا آل‌سیف در ابتدا با بیان اینکه نحوه برگزاری این ۲ مراسم قابل قیاس نیست، نوشت: فرق است بین خدام امام حسین(ع) که کربلا را به بهشت و گلستان تبدیل کرده‌اند و بین کسانی که خانه خدا را به کشتارگاه و مسلخ تبدیل کرده و زوار بیت‌الله‌الحرام را با جرثقیل‌ها و بالابرها (اشاره به سقوط بالابر در صحن خانه خدا) و یورش‌های محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی کشته‌اند. او در ادامه در چرایی نوشتن این مقاله خود می‌نویسد: چیزی که در حقیقت مرا به نوشتن این مقاله واداشت، شوک حاصل از مقایسه بین این ۲ مراسم و نحوه برگزاری آن بود؛ بین بخشش بی‌انتهای مادی و معنوی‌ که زائران کربلا می‌بینند و بین ظلم و ستمی که در کشور ما در حق حجاج بیت‌الله‌الحرام می‌شود. خانم آل‌سیف که خود از نیروهای داوطلب برای کمک به حجاج در عربستان سعودی است، ادامه داد: طی 10 سال اخیر که توفیق خدمت به حجاج را در چند کمپین داشتم، برخلاف همه خدمات مجانی‌ای که زائران پیاده بین نجف و کربلا از غذا، مسکن و خدمات پزشکی گرفته تا واکس زدن کفش‌ها و... دریافت می‌کنند، من در مکه مکرمه بیش از یک بطری آب که آن را یک بار در منا گرفتم، خدمتی ندیدم. تفاوت بین آنچه زائر کربلا و زائر مکه می‌بیند، زیاد است و نیاز به مقایسه نیست. در اولی مردم برای اینکه به شما خدمت مجانی دهند، التماس می‌کنند ولی در دومی باید دعا کنی که با توجه به سرعت موشک‌وار قیمت اقلام غذایی، مسکن و حمل‌و‌‌نقل، کارتان به گدایی و التماس نکشد. 
***
درخواست پارلمان اروپا برای مجازات عربستان
اعضای پارلمان اروپا پنجشنبه طرحی را تصویب کردند تا نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی را محکوم کنند. این نهاد قانونگذار اروپایی همچنین با تصویب این طرح از اتحادیه اروپایی خواسته درباره میزبانی نشست پیش‌روی گروه۲۰ در این کشور باز‌نگری کند و این کشور را به دلیل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی و برخی مسائل حقوق بشر مجازات کند. این طرح در دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی به تصویب رسیده و یکی از قوی‌ترین اطلاعیه‌های سیاسی پارلمان اروپاست که علیه عربستان سعودی در نظر گرفته شده است. 
***
قطر کشتی جنگی تحویل گرفت
کشتی جنگی دوحه در مراسمی که در بندر استانبول با حضور خالد العطیه وزیر دفاع قطر و خلوصی آکار همتای ترک او برگزار شد، تحویل طرف قطری شد. طبق گزارش وزارت دفاع قطر، این کشتی ویژه اهداف آموزشی و تمرینات است و در کشتی‌ها و عملیات پشتیبانی دریایی نیز می‌توان از آن استفاده کرد و یکی از ۲ کشتی‌ای است که قرارداد آن سال ۲۰۱۸ بین قطر و ترکیه امضا شده است. طول این کشتی ۱۸۹ متر است اما ترکیه و قطر جزئیات بیشتری از قابلیت‌های آن را افشا نکرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود کشتی دوم نیز طبق قرارداد فیمابین ترکیه و قطر سال ۲۰۲۱ تحویل شود. قطر از سال ۲۰۱۷ که 4 کشور عربی (عربستان، مصر، بحرین و امارات) روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کرده‌اند، به تقویت روابط با ترکیه روی آورده است. 

Page Generated in 0/0082 sec