printlogo


کد خبر: 225361تاریخ: 1399/7/19 00:00
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا 18 نهاد پولی و مالی ایران را به فهرست تحریم‌های ثانویه اضافه کرد
مانور حداکثری

پنجشنبه هفته گذشته بود که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از اضافه شدن 18 نهاد پولی و مالی ایران به فهرست تحریم‌های ثانویه خبر داد. هر چند در بیانیه اوفک، بر تداوم معافیت اشخاص و نهادهای مختلف از تجارت اقلام بشردوستانه همچون دارو و کالاهای اساسی تاکید شده است اما رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به این اقدام اعلام کرد برخی از این نهادهای تحریم شده، وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند. در واقع وزارت خزانه‌داری آمریکا با تحریم این نهادها، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود دارو و کالاهای اساسی به کشور به کار گرفته است. حتی وزارت خارجه آلمان روز گذشته با انتقاد از اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این تحریم‌ها را باعث سخت‌تر شدن ارسال کالاهای بشردوستانه به ایران بویژه در شرایط کرونا عنوان کرد. 
پنجشنبه هفته گذشته بود که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) از اضافه شدن 18 نهاد پولی و مالی به فهرست تحریم‌های ثانویه خبر داد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است این وزارتخانه طی رایزنی با وزارت خارجه این کشور نهادهای مالی ایران را برای قرار دادن در لیست تحریم‌ها شناسایی کرده است. 
 
* فهرست نهادهای تحریم شده
بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک‌های زیر تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار گرفته‌اند:
تامین سرمایه امین، بانک کشاورزی، بانک مسکن، بانک رفاه کارگران، بانک شهر، بانک اقتصاد نوین، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک حکمت ایرانیان، بانک ایران زمین، بانک همکاری منطقه‌ای اسلامی، بانک کارآفرین، بانک خاورمیانه، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک پاسارگاد، بانک سامان، بانک سرمایه، بانک توسعه تعاون و بانک گردشگری. 
 
* دارو و کالاهای اساسی از روش‌های مختلف تأمین می‌شود
دقایقی پس از انتشار خبر اضافه‌ شدن 18 بانک و نهاد مالی به فهرست تحریم‌های ثانویه آمریکا، رئیس کل بانک مرکزی به این اقدام واکنش نشان داد. عبدالناصر همتی در واکنش به تسری تحریم‌های ثانویه به باقیمانده بانک‌های ایرانی گفت: تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملا معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند. وی افزود: هر چند در ماه‌های گذشته برای تامین دارو و غذای مردم به خاطر فشار حداکثری بشدت در مضیقه بودیم ولی تاکنون از مسیرها و روش‌هایی اجازه ندادیم هیچ‌گونه کمبودی در کشور ایجاد شود. از این پس نیز بانک مرکزی در کنار بخش خصوصی، تمام تلاش خود برای تأمین دارو و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم از روش‌های مختلف را به کار خواهد بست و اجازه نخواهد داد از این ناحیه فشار بیشتری بر مردم وارد شود. همتی تأکید کرد: این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است و نشانگر دروغ و فریب بودن ادعای حقوق بشر و انسان‌دوستی سران این کشور است و قطعا چنین اقداماتی در حافظه ملت ایران ثبت خواهد شد. 
 
* آلمان: این تحریم‌ها ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران را دشوارتر می‌کند
وزارت خارجه آلمان روز گذشته در واکنش به تحریم ۱۸ موسسه مالی ایران توسط خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: ما در سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران مشارکت نمی‌کنیم و همواره مخالفت خود را با اجرای این سیاست ابراز کرده‌ایم. در همین رابطه «ماریا آدِبار» سخنگوی وزارت خارجه آلمان نیز در نشستی خبری با انتقاد از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها ارسال کالاهای انسان‌دوستانه به ایران را باز هم دشوارتر می‌کند و این از دیدگاه ما در دوران کرونا نشانه خوبی نیست و ما به این اقدام انتقاد داریم. 
وی افزود: این تحریم‌ها باعث کاهش بیشتر تجارت در کمک‌های بشردوستانه خواهد شد، در حالی که این کمک‌ها برای ایران که به سختی با کرونا درگیر است اهمیت دارد. 
سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به مواضع کشورش از سیاست فشار حداکثری آمریکا گفت: ما به طور مرتب با تحریم‌های فرامرزی و فراسرزمینی آمریکا مخالفت کرده‌ایم و در این باره همواره تاکید می‌کنیم باید این امکان وجود داشته باشد تا تجارت انسان‌دوستانه انجام شود.

Page Generated in 0/0067 sec