printlogo


کد خبر: 225362تاریخ: 1399/7/19 00:00
اخبار

اعلام نرخ‌های جدید
بلیت هواپیما 155 درصد گران شد
نرخ‌های جدید بلیت هواپیما  اعلام شد که نسبت به آخرین قیمت اعلامی، افزایش چشمگیری داشته است. بر این اساس حداقل و حداکثر نرخ بلیت پرواز‌های داخلی در سایت این انجمن بارگذاری و در دسترس عموم قرار گرفت. در این میان کمترین و بیشترین قیمت بلیت پروازهای داخلی به ترتیب 272 هزار و 600 تومان و یک میلیون و 49 هزار و 600 تومان (مشهد- ماهشهر) بود. حال در نرخنامه جدید حداقل قیمت بلیت 491 هزار و 700 و حداکثر 2 میلیون و 674 هزار و 200 تومان (تبریز- بندر عباس) است. در فهرست قدیمی پرواز تبریز- بندرعباس وجود نداشت و قیمت بلیت پرواز مشهد- ماهشهر در فهرست جدید انجمن شرکت‌های هواپیمایی 2 میلیون و 31 هزار و 200 تومان است . به گزارش تسنیم، در واقع حداکثر نرخ بلیت پروازهای داخلی در بازه زمانی خردادماه 99 تا مهرماه 99 (اجرا از اول آبان) بالغ بر 78/154 درصد افزایش یافته است. حداقل قیمت بلیت پروازهای داخلی نیز در مدت یاد شده 37/80 درصد افزایش یافته است. 
***
اختصاص ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ برای واردات کالاهای اساسی
دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه امسال ۹ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌یابد، اعلام کرد: ۸ میلیارد دلار از این رقم از سوی بانک مرکزی تأمین می‌شود و یک میلیارد دلار نیز از محل تأمین ریال و مابه‌التفاوت نرخ ارز اختصاص خواهد یافت. محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه ۵ قلم اصلی کالا در حال حاضر ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کنند، ادامه داد: ارز مورد نیاز برای روغن خام و 4 قلم نهاده دامی برابر با 4/6 میلیارد دلار است و میزان ارز تخصیصی برای دارو نیز برابر با 5/2 میلیارد دلار است. کلامی توضیح داد: برای ۵ قلم کالای مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تاکنون 4 میلیارد و 400 میلیون دلار پرداخت می‌شد که طبق آخرین آمار میزان تخصیص ارز 5/3 میلیارد دلار و میزان تأمین ارز ۳ میلیارد دلار است. به گفته وی ۶۰ درصد از ارز تعیین شده در برنامه تاکنون کد تأمین را دریافت کرده است. 
***
تکلیف جدید دولت برای گمرک
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در مکاتبه‌ای با سیدمهدی میراشرفی، رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت که به تایید رئیس‌جمهوری رسیده است، به منظور حفظ یکپارچگی و جامعیت اطلاعات سامانه جامع تجارت و حذف دوباره‌کاری‌ها در فرآیند تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است تبادل اطلاعات با بازرگانان و دستگاه‌های ذی‌ربط در فرآیند تجارت (از جمله دریافت اظهار کالا و مجوزهای ترخیص) را صرفا از طریق سامانه جامع تجارت به انجام برساند. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است اطلاعات مورد نیاز گمرک را در سامانه جامع تجارت از بازرگانان و دستگاه‌های مربوط دریافت کرده و دسترسی گمرک جمهوری اسلامی ایران به سامانه را به صورت برخط فراهم کند. 
***
رفع تعهد ارزی صادرکنندگان با تهاتر کالا
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی امکان تهاتر برای صادرکنندگان فراهم است، گفت: چند تشکل درخواست استفاده از تهاتر را داشته‌اند که تاکنون مشخص نیست با چند درخواست موافقت شده است. محمد لاهوتی بیان داشت: از آنجا که سازمان توسعه تجارت کشور به عنوان متولی تجارت خارجی حامی صادرکنندگان است و از صادرات صیانت می‌کند و با توجه به اختیاراتی که در این زمینه دارد، انتظار می‌رود روند واگذاری ارز به واردکنندگان در قالب تهاتر را سریع‌تر عملیاتی کند تا صادرکنندگان نیز بتوانند هر چه سریع از طریق تهاتر ارزشان را به کشور بازگردانند و رفع تعهد ارزی را انجام دهند. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در پاسخ به این سوال که فرصت رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش چند ماه است، گفت: بر اساس بخشنامه رفع تعهد ارزی، فرصت برای همه صادرکنندگان 4 ماه است اما نکته قابل ذکر این است که امکان افزایش زمان بازگشت ارز در اختیار وزارت صمت است و بنا بر مکاتبه وزیر وقت صمت این زمان ۱۲ ماه تعیین شده ولی بر اساس اطلاعات واصله این دستور بعد از ابلاغیه جدید اجرایی نشده است و همان زمان ۴ ماه برای صادرکنندگان فرش لحاظ و بعضا کارت‌ها تعلیق شده است. 
***
عزم دولت برای عرضه دارا سوم
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره عرضه شرکت‌های بزرگ دولتی به بورس گفت: بحث عرضه سهام ستاره خلیج‌فارس به عنوان یکی از بنگاه‌های بزرگ‌مقیاس به بورس وجود دارد، همچنین تصمیم داریم باقیمانده سهام دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم به بورس عرضه کنیم. فرهاد دژپسند اضافه کرد: این موارد کمک می‌کند از یک سو سهام‌دار در بازار سرمایه با تنوع بیشتری مواجه شود و از سوی دیگر این بازار عمر بیشتری پیدا کند. 
***
سیمان پاکتی گران شد
بر اساس توافقات به عمل آمده میان انجمن سیمان و سازمان حمایت، قیمت سیمان پاکتی افزایش یافت. در ابلاغیه انجمن سیمان به شرکت‌های سیمان آمده است: با پیگیری‌های مستمر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و پس از هماهنگی با رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با توجه به افزایش قیمت کیسه‌های پروپیلن که ناشی از افزایش قیمت مواد پتروشیمی بوده است، سازمان مزبور (سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان) با افزایش نرخ سیمان پاکتی موافقت و مراتب را به 31 استان ابلاغ کرده است. بر اساس این ابلاغیه نخستین موافقت با افزایش قیمت سیمان پاکتی به میزان هر تن 40 هزار تومان نسبت به قیمت‌های مصوب توسط سازمان صنایع استان سیستان‌و‌بلوچستان در همان روز (15 مهرماه) صورت گرفته است.

Page Generated in 0/0060 sec