printlogo


کد خبر: 225386تاریخ: 1399/7/20 00:00
خبرگزاری رویترز از افزایش خرید اسلحه و نگرانی مردم آمریکا از افزایش درگیری‌های خشونت‌آمیز در فردای انتخابات خبر داد
پیش‌بینی حمام خون در آمریکا
کمیسیون مناظره‌ها با توجه به ناقل بودن ترامپ، رأی به لغو مناظره دوم بایدن - ترامپ داد

گروه بین‌الملل: کرونایی شدن دونالد ترامپ بهانه‌ای شد تا کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی آمریکا قید مناظره دوم ۲ کاندیدا را بزند و همه چیز به مناظره آخر موکول شود. ترامپ که با وجود ناقل ویروس کرونا بودن دیروز فعالیت‌های خود را از سر گرفته است، بدون توجه به احتمال آلوده کردن افراد اطراف خود، فردا به فلوریدا می‌رود تا در همایش هوادارانش شرکت کند. درباره لغو مناظره دوم این موضوع را هم باید در نظر گرفت که مناظره پرحاشیه و سرشار از فحاشی و جدال لفظی بایدن و ترامپ، طیف روشنفکران و هیأت حاکمه آمریکا را بر آن داشت فکری برای این اوضاع کنند به گونه‌ای که «ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتی آرزو کرد خدا کند مردم دنیا این مناظره را ندیده باشند. هر چه باشد لغو مناظره دوم، فرصت قضاوت بهتر 2 کاندیدا در مصاف با یکدیگر را محدودتر کرد. حالا در میان همه این داستان‌ها، نظرسنجی رویترز از احتمال بالای وقوع خشونت و درگیری در آمریکا در فردای انتخابات حکایت دارد. بازار فروشندگان اسلحه در آمریکا این روزها داغ‌تر از هر زمانی است و ایالات متحده سخت‌ترین روزهای تاریخ خود را می‌گذراند. 
 
* دومین مناظره ترامپ و بایدن لغو شد
به گزارش «وطن امروز»، پس از آنکه دونالد ترامپ اعلام کرد در مناظره مجازی شرکت نخواهد کرد، کمیسیون مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از لغو دومین مناظره  نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات‌ خبر داد. این کمیسیون بامداد شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون روشن شده است مناظره 15 اکتبر (24 مهر) برگزار نخواهد شد و این کمیسیون توجه خود را به آمادگی برای آخرین مناظره ریاست‌جمهوری که 22 اکتبر (اول آبان) برگزار خواهد شد، معطوف می‌کند». وال‌استریت‌ ژورنال در گزارشی با اشاره به این مطلب نوشت، کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی روز پنجشنبه اعلام کرده بود با توجه به ابتلای ترامپ به کرونا دومین مناظره که قرار بود در میامی برگزار شود، به صورت مجازی انجام خواهد شد اما ترامپ حضور در مناظره مجازی را رد کرد. این در حالی است که پیش از این، برخی منابع خبری مدعی شده بودند رئیس‌جمهور آمریکا با رقیب دموکرات خود برای تعویق زمان برگزاری مناظره دوم و سوم توافق کرده است. 
 
* واکنش ستادهای بایدن و ترامپ به لغو مناظره
لغو دومین مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ در حالی از سوی کمیسیون دوحزبی مناظره‌های انتخاباتی مطرح شد که ستاد انتخاباتی ترامپ بامداد دیروز ضمن انتقاد از لغو مناظره، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ دلیل پزشکی برای توقف مناظره ۱۵ اکتبر در میامی وجود نداشت، زیرا رئیس‌جمهور [ترامپ] تا آن زمان آماده و سالم می‌شد». از سوی دیگر بایدن پیش از این درباره برگزاری مناظره دوم با ترامپ، خود را تابع نظر کمیسیون مناظره‌ها دانسته بود. در همین حال یک سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن مخالفت ترامپ با مناظره مجازی را فرار از پاسخگویی تلقی کرد: «از آنجا که ترامپ از حضور در این مناظره خودداری کرده است، ما به دنبال چارچوب دیگری برای برگزاری مناظره هستیم». نکته جالب توجه اینکه دموکرات‌ها پیش از برگزاری مناظره‌ها و در اواسط مردادماه تلاش‌هایی را برای لغو کامل مناظره‌ بایدن و ترامپ در دستور کار قرار داده ‌بودند. 
 
* ترامپ فردا در تجمع انتخاباتی حاضر می‌شود
با وجود تردیدها درباره سلامت رئیس‌جمهوری آمریکا پس از ابتلا به کرونا، ستاد انتخاباتی وی دیروز اعلام کرد ترامپ روز دوشنبه در نخستین تجمع انتخاباتی خود پس از ابتلا به ویروس کرونا حاضر خواهد شد. در بیانیه ستاد انتخاباتی ترامپ آمده است: «ترامپ دوشنبه با سخنرانی در جمع طرفدارانش در ایالت فلوریدا، نخستین حضورش در کارزار انتخاباتی خود پس از ابتلا به ویروس کرونا را رقم خواهد زد». ترامپ دیروز هم در جمع هواداران خود مقابل کاخ سفید سخنرانی کرد. این اخبار در شرایطی منتشر شد که شواهد حاکی از ناقل بودن رئیس‌جمهوری آمریکاست و خود ترامپ هم در اظهاراتی تلویحا اعلام کرده توجهی به اینکه ناقل است یا نه ندارد. روزنامه «دیلی‌میل» چاپ انگلیس هم گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا در جریان مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای خود با شبکه فاکس‌نیوز یک بار سرفه کرده و ظاهرا در مقطعی دیگر صدای میکروفن خود را هنگام سرفه‌ای دیگر قطع کرده است. 
 
* نگرانی آمریکایی‌ها از خشونت‌های گسترده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری
نتایج تحقیق و بررسی یک خبرگزاری غربی نشان می‌دهد برخی آمریکایی‌ها بشدت نگران وقوع خشونت‌های احتمالی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر هستند. نتایج تحقیق و مطالعه رویترز نشان می‌دهد برخی آمریکایی‌ها نگران خشونت‌های احتمالی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر هستند و در حال تشکیل گروه‌های نظارتی و تلاش برای تنش‌زدایی هستند. گروهی دیگر نیز در حال خرید اسلحه برای مقابله با هر گونه خشونت احتمالی هستند. یک نگرانی مشترک بین شهروندان آمریکایی این است که رقابت بین جو بایدن و دونالد ترامپ در نهایت منجر به اعتراضاتی شود که می‌تواند آتش ناآرامی‌های مدنی و حتی درگیری‌های گروهی و فرقه‌ای را شعله‌ور کند. این نگرانی‌ها در حالی تشدید شده است که روز پنجشنبه ماموران امنیتی در ایالت میشیگان حداقل 13 نفر را به اتهام توطئه‌چینی برای ربودن فرماندار این ایالت بازداشت کردند. آمارهای اف‌بی‌آی نیز نشان می‌دهد فروش اسلحه در ماه ژوئن یک رکورد جدید را ثبت کرده و به بیش از 9/3 میلیون قبضه رسیده است. نتایج نظرسنجی اکتبر که توسط اندیشکده نیوآمریکا انجام شده و در نشریه پولیتیکو نیز منتشر شده، نشان می‌دهد یک‌سوم آمریکایی‌ها متقاعد شده‌اند که خشونت برای دستیابی به اهداف سیاسی، منطقی و توجیه‌پذیر است؛ این رقم نسبت به دسامبر 2019 میلادی ۲ برابر شده است. 
 
* محدودیت‌های فیسبوک و توئیتر در انتخابات ریاست‌جمهوری
به ‌دنبال بروز نگرانی‌هایی از نقش شبکه‌های اجتماعی در شکل‌گیری احتمالی ناآرامی‌های پس‌ از انتخابات آمریکا، ۲ کمپانی فیسبوک و توئیتر از اجرای محدودیت‌هایی درباره پست‌های مربوط به انتخابات آمریکا خبر دادند. در همین ارتباط مدیران توئیتر اعلام کردند این شبکه اجتماعی از اعلام پیروزی زودهنگام نامزدهای انتخابات آمریکا جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر فیسبوک اعلام کرد ممنوعیت تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم را گسترده‌تر خواهد کرد. فیسبوک از زمان پلمب شدن صندوق‌های رأی‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر (۱۳ آبان)، هر گونه تبلیغات سیاسی روی این پلتفرم را ممنوع خواهد کرد و این ممنوعیت حداقل تا یک هفته طول می‌کشد، هر چند مدت زمان دقیق این محدودیت هنوز مشخص نشده و بستگی به التهاب یا آرامش کشور در روزهای بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد داشت.
***
[تد کروز: جمهوری‌خواهان ببازند،حمام خون  راه می‌افتد]
تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس هشدار داد جمهوری‌خواهان ممکن است با خشمگین شدن رای‌دهندگان و احساس شکست هنگام انتخابات ماه آینده، شاهد راه افتادن حمام خونی در ابعاد واترگیت باشند. وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: اگر مردم به سر کار بازگردند و خوش‌بین باشند و همچنین نسبت به آینده دید مثبتی داشته باشند، می‌توانیم شاهد انتخاباتی عالی باشیم؛ رئیس‌جمهوری دوباره انتخاب می‌شود و جمهوری‌خواهان پیروز هر دو مجلس کنگره می‌شوند. وی افزود: اما اگر در روز انتخابات مردم خشمگین و افسرده باشند و امیدشان را از دست دهند، یعنی همان چیزی که پلوسی و شومر خواستار آنند، آن وقت انتخاباتی وحشتناک خواهیم داشت. ما در تصاحب کاخ سفید و ۲ مجلس کنگره شکست می‌خوریم که این می‌تواند حمام خونی در ابعاد واترگیت به راه اندازد. 

 


Page Generated in 0/0121 sec