printlogo


کد خبر: 225388تاریخ: 1399/7/20 00:00
دور دنیا

حساب‌های کاربری جعلی عربستان در توئیتر علیه قطر
مرکز اینترنت دانشگاه «استنفورد» در گزارشی از وجود بیش از ۲ میلیون پست توئیتری علیه قطر که به خاندان سعودی مرتبط هستند، خبر داد. بر اساس این گزارش، این مرکز اعلام کرد: ما در تحقیقات خود به تعداد بسیار زیادی پست توئیتری علیه قطر که به حکومت عربستان سعودی مرتبط هستند، دست پیدا کردیم. در این گزارش آمده است: تعداد پست‌های توئیتری علیه قطر که مرتبط با حکومت سعودی است به ۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۲۵۴ پست می‌رسد. 
***
درخواست تایوان برای مذاکره با چین
سای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان روز شنبه گفت امیدوار است تنش‌های این کشور با چین کاهش یافته و پکن به نگرانی‌های تایپه توجه کند. سای در مراسم روز ملی تایوان افزود  سخنان شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در نشست سالانه سازمان ملل را که گفت پکن به دنبال ایجاد هژمونی نیست، به فال نیک می‌گیرد. رئیس‌جمهور تایوان در این باره گفت:‌ همچنان که کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان بابت گسترش هژمونی چین نگران هستند، امید داریم که این [سخنرانی شی] آغازی برای یک تغییر واقعی باشد. وی در ادامه گفت: «ما به حفظ ثبات در تنگه [تایوان] متعهد هستیم اما تایوان به تنهایی نمی‌تواند بار آن را بر دوش بکشد. این مسؤولیت مشترک هر دو طرف است. مادامی که مقامات چینی مشتاق باشند خصومت‌ها برطرف و روابط تقویت شده و شأن و تساوی بین ۲ طرف حفظ شود، ما نیز مشتاق هستیم که گفت‌وگوی معنی‌دار و همکاری‌های مشترک را تسهیل کنیم. دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین چین و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.
***
طرح امارات برای خرید سامانه‌های جدید از رژیم صهیونیستی
برخی منابع آگاه در ابوظبی دیروز گفتند یک تیم مشترک از نیروی دفاع هوایی و دریایی امارات طرحی را به منظور خرید سامانه فرماندهی، کنترل، ارتباطات و شناسایی «C4ISR» مورد استفاده در عملیات‌های پیچیده میدانی ارائه کرده است. به گفته این منابع، این طرح نیازمند امضای تعدادی قرارداد با شرکت‌های آمریکایی و اسرائیلی متخصص در زمینه تولید سامانه فرماندهی و کنترل (C2) و نیز دیگر سامانه‌های ویژه شناسایی تهدیدات هوایی و دریایی کنترل از راه دور همانند رادارهای هوشمند است. در همین رابطه، امارات پیشنهاداتی به چند شرکت از جمله بوئینگ، لاکهید مارتین و L3 هریس و دیگر شرکت‌های اسرائیلی جهت عقد قرارداد ارائه کرده است. ناظران بر این باورند که امضای توافقنامه صلح بین امارات و رژیم صهیونیستی می‌تواند خرید یا توسعه این سامانه‌ها را بدون هیچ مانعی تسهیل کند. 
***
واکنش حماس به مصاحبه شاهزاده سعودی
سامی ابوزهری از رهبران جنبش حماس اظهارات «بندر بن‌سلطان» درباره رهبران فلسطینی و متهم کردن آنها به افرادی ناسپاس را محکوم کرد. ابوزهری در حساب توئیتری خود نوشت: این سخنان که تنها به نفع رژیم اشغالگر است، مایه تأسف است. 
***
موافقت آمریکا با فروش «اف‌35» به همسایه روسیه
وزارت خارجه آمریکا موافقت خود را با فروش 64 فروند جنگنده نسل پنجمی اف‌35 به فنلاند در قراردادی به ارزش 5/12 میلیارد دلار اعلام کرد. همچنین فنلاند 50 جنگنده از نوع F/A-18E و 8 جنگنده از نوع F/A-18F و 14 جنگنده برای جنگ الکترونیک از نوع EA-18G به ارزش کلی 7/14 میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. پیش‌تر نیز کشورهای نروژ و ژاپن که همسایه روسیه به شمار می‌آیند جنگنده‌های اف‌35 را در اختیار گرفته‌اند و لهستان نیز در ژانویه 2020 قراردادی برای خرید این جنگنده‌ها با آمریکا امضا کرد. انگلیس و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی به همراه استرالیا و رژیم صهیونیستی نیز از این جنگنده پیشرفته استفاده می‌کنند. 
***
نامه مادورو خطاب به مردم جهان
رئیس‌جمهور ونزوئلا نامه‌ای خطاب به مردم جهان درباره پاسخ دولتش به تحریم‌های یکجانبه‌ واشنگتن علیه کشورش، منتشر کرد. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در این نامه به تاریخ دوم اکتبر که از سوی خورخه آریزا، وزیر خارجه دولتش در توئیتر منتشر شد درباره تدابیری که مجلس ملی موسسان ونزوئلا تصویب کرده نظیر قانون ضدمحاصره برای توسعه ملی و تضمین حقوق مردم ونزوئلا توضیح داده است. مادورو در این نامه می‌گوید با این قانون مکانیزم‌هایی با هدف بهبود درآمد ملت ایجاد خواهد شد. او اضافه می‌کند که می‌توان مشوق‌هایی را برای «تحریک فعالیت اقتصادی داخلی» و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی به وجود آورد. رئیس‌جمهور ونزوئلا در نامه خود آورده است کشورش شاهد تحمیل یک قانون، 7 دستور اجرایی و حدود ۳۰۰ اقدام اداری از سوی آمریکا علیه خود بوده است. 
***
اعلام وضعیت فوق‌العاده در بیشکک
در پی وقوع موج جدیدی از درگیری بین گروه‌های سیاسی رقیب در پایتخت قرقیزستان، «سورنبای ژنبیک‌اف» رئیس‌جمهوری این کشور در شهر بیشکک وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. ناآرامی‌ها در قرقیزستان از روز یکشنبه هفته گذشته و با اجتماع معترضان به تقلب در انتخابات پارلمانی آغاز و به برکناری نخست‌وزیر و دولت منجر شد. در روزهای اخیر هر یک از گروه‌های سیاسی با سازماندهی و بسیج هواداران خود می‌کوشند ابتکار عمل را به دست گرفته و افراد مورد نظر خود را برای مقام نخست‌وزیری و ریاست پارلمان معرفی کنند. در جریان درگیری بین هواداران «الماس بیگ آتامبایف» رئیس‌جمهور سابق و هواداران «صدیر جاپارف» که از سوی چند حزب به عنوان نخست‌وزیر موقت حمایت می‌شود، چندین نفر از جمله «تلیک توکتوقاضیف» مدعی مقام معاونت نخست‌وزیری، مجروح شده‌اند.

Page Generated in 0/0060 sec