printlogo


کد خبر: 225390تاریخ: 1399/7/20 00:00
از سوی رئیس اسبق سیا فاش شد
ترامپ و کوشنر مجوز ترور خاشقجی را داده بودند

ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی به دستور محمد بن‌سلمان و سلاخی وی در کنسولگری عربستان در استانبول هنوز از پرونده‌هایی است که افکار عمومی جهان با جدیت آن را پیگیری می‌کند؛ اگر چه بن‌سلمان به زور دلارهای نفتی خود مانع اجرای عدالت و پیگیری این پرونده در محاکم بین‌المللی شد. 
با این وجود اما دومین سالگرد قتل خاشقجی سبب شد تا اطلاعات جدیدی از پشت‌پرده‌ها و تسهیل‌کنندگان قتل وی منتشر شود. یکی از این اظهارات، دیروز از سوی رئیس اسبق سیا انجام شد. 
«جان برنان» رئیس اسبق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) گفت، کاخ سفید اجازه داد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی به دست حکومت این کشور به قتل برسد. برنان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» گفت: ما باید سعودی‌ها و دیگران را به‌ خاطر هرگونه خشونت علیه حقوق بشر یا آزادی‌های فردی مسؤول بدانیم اما دونالد ترامپ، جرد کوشنر و کاخ سفید به محمد بن‌سلمان اجازه قتل وحشتناک و تکه تکه کردن جمال خاشقجی را دادند. رئیس سی‌آی‌ای در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ افزود: اگر در حال حاضر این مقام را داشتم با همتایان سعودی خود ارتباط برقرار و تلاش می‌کردم آنها را در انجام این کار مسؤول دانسته و مطمئن شوم چنین چیزی دیگر تکرار نمی‌شود. برنان در ادامه گفت: متأسفانه بن‌سلمان که اخیرا اصلاحاتی در کشورش ایجاد کرده، یک رهبر مستبد است و سعودی‌های زیادی از جمله فعالان مدنی و فعالان زن را به قتل رسانده و سرکوب کرده است. وی گفت: من ۵ سال در عربستان سعودی زندگی و کار کرده‌ام و می‌دانم این قتل انجام نشده مگر آنکه دستور آن توسط بالاترین مقامات صادر شده باشد. باور ندارم ملک سلمان چنین کاری کند اما ولیعهد محمد بن‌سلمان کسی است که بازوی اطلاعاتی و امنیتی را اداره می‌کند. ترامپ می‌داند که چنین رهبران مستبدی چه می‌کنند و نه‌تنها این رهبران را تحمل می‌کند، بلکه آنها را تشویق می‌کند به این راه ادامه دهند. 
 
* درخواست برای مجازات عربستان
اعضای پارلمان اروپا پنجشنبه طرحی را تصویب کردند تا نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی را محکوم کنند. این نهاد قانونگذار اروپایی همچنین با تصویب این طرح از اتحادیه اروپایی خواسته درباره میزبانی نشست پیش‌روی گروه۲۰ در این کشور باز‌نگری کند و این کشور را به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی و برخی مسائل حقوق بشر مجازات کند. به نوشته دویچه وله، این طرح در دومین سالگرد قتل جمال خاشقجی به تصویب رسیده و یکی از قوی‌ترین اطلاعیه‌های سیاسی پارلمان اروپاست که تاکنون برای عربستان سعودی در نظر گرفته شده است. مارک تارابلا، نماینده بلژیکی پارلمان اروپا در این باره گفت: همه ما از اهمیت عربستان سعودی برای ثبات خاورمیانه و به عنوان یکی از شرکای اتحادیه اروپایی آگاه هستیم، با این حال، این موضوع نباید بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر باشد.

Page Generated in 0/0064 sec