printlogo


کد خبر: 225406تاریخ: 1399/7/20 00:00
حسن روحانی جزئیات جریمه افراد بی‌توجه به پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را اعلام کرد
شناسایی با دوربین
* عابرانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند شناسایی شده و ۲ هفته فرصت دارند ۵۰ هزار تومان به حساب وزارت بهداشت واریز کنند

گروه اجتماعی: سرانجام پس از افزایش بی‌سابقه آمار مبتلایان کرونا و رکوردشکنی تعداد قربانیان، حسن روحانی جزئیات جریمه افرادی را که در خیابان ماسک نمی‌زنند اعلام کرد. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، از مدت‌ها پیش مسؤولان مختلف دولتی اعلام کردند برای افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مجازات در نظر گرفته خواهد شد تا اینکه دیروز حسن روحانی جزئیات جریمه در نظر گرفته شده را اعلام کرد. 
وی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از امروز(شنبه) در تهران هر فردی که ماسک نزند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.  
رئیس‌جمهور تاکید کرد: نیروی انتظامی از ابزار و وسایلی که در اختیار دارد در این زمینه استفاده می‌کند و به فرد متخلف ابلاغ خواهد شد چه روزی، در چه خیابانی، بدون ماسک بوده‌ و موظف است جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، واریز کند. 
روحانی گفت: فرد به محض اطلاع از ابتلای خود باید به خانواده و محل کارش اطلاع دهد و ۲ هفته در قرنطینه بماند و حق خروج از قرنطینه را نداشته باشد و اما اگر تخلف کند برای هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. 
رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: فرد متخلف ۲ هفته فرصت دارد جریمه را به حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند واریز کند و در غیر این صورت از روش‌های دیگر به عنوان بدهکاری آن افراد اقدام شده و جریمه از وی اخذ می‌شود. اگر فردی که به عنوان خدمت‌دهنده در اصناف حضور دارد، خودش مراعات نکند، جریمه می‌شود. اگر به افرادی خدمت بدهد که دارای ماسک نیستند، باز هم جریمه می‌شود. جریمه‌های اصناف نیز به این صورت است که در مرحله اول تذکر داده می‌شود، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود، در مرحله سوم، یک میلیون تومان جریمه در انتظار فرد است و در مرحله چهارم، محل کسب متخلف پلمب می‌شود. 
بنا به اعلام رئیس‌جمهور، در شبکه حمل‌و‌نقل عمومی و مراکز عمومی نیز بسیج، نیروی انتظامی و بازرسان وزارت بهداشت به افراد تذکر می‌دهند. در مترو برای ورود به محوطه باید ماسک‌ زد اما نسبت به تاکسی و اتوبوس شرایط متفاوت است. اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود. همه از جمله پلیس راهنمایی و رانندگی موظف هستند اگر راننده‌ای مراعات نمی‌کند، شماره‌ پلاکش را یادداشت کنند و کد جریمه را بنویسند. 
رئیس‌جمهور درباره میزان جریمه تخلف از پروتکل‌ها در اداره‌ها نیز تاکید کرد: برای ورود به ادارات نیز مقرراتی مشخص شد؛ هم برای حراست و هم برای نگهبانی. آنها باید مانع ورود افراد بدون ماسک به ادارات شوند و اگر این وظیفه را رعایت نکنند، همه مقرراتی که برای فرد متخلف گذاشته شده، برای حراست و نگهبانی هم جاری است.
 
* متخلفان کرونایی چگونه شناسایی و جریمه می‌‌شوند؟
یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که درباره جریمه افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مطرح است، نحوه شناسایی و برخورد با عابران پیاده است. چگونه افراد متخلف شناسایی می‌شوند؟ چنانچه کسی هیچ کارت شناسایی نداشته باشد، چگونه شناسایی خواهد شد؟! دیروز معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نحوه جریمه کردن ناقضان پروتکل‌‌های بهداشتی را تشریح کرد و گفت: مبالغ جریمه برای مقابله با کرونا هزینه می‌‌شود. 
محسن فرهادی درباره جریمه‌‌های کرونایی که صبح دیروز از سوی رئیس‌جمهور اعلام شد، گفت: این مصوبه فعلا در استان تهران لازم‌‌الاجراست و ۲ محور عمده دارد؛ یک بخش کسانی هستند که به کرونا مبتلا هستند اما آن ‌‌را مخفی می‌‌کنند و به سر کار می‌‌روند یا کسانی که به کرونا مبتلا می‌‌شوند اما بالاجبار در محل کار حاضر می‌‌شوند. این افراد شاغل در بخش‌های دولتی یا خصوصی هستند که برای هر فردی که بر خلاف مصوبه عمل کند 200 هزار تومان جریمه در نظر گرفته شده است. 
وی افزود: بخش دیگری از متخلفان که جریمه می‌‌شوند، افرادی هستند که ماسک نمی‌‌زنند. افرادی مانند رانندگان تاکسی‌‌ها و اتوبوس‌‌ها و متصدیان فروش در فروشگاه‌‌ها که به ارائه خدمت می‌‌پردازند اگر ماسک نزنند جریمه خواهند شد و متصدیان فروش متخطی نیز علاوه بر جریمه، مطابق مقررات قبلی با توقف فعالیت خود روبه‌رو خواهند شد. 
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که چه کسانی بر رعایت پروتکل‌‌ها نظارت خواهند کرد، تصریح کرد: در ادارات، رؤسا و مدیران اداره طبق سلسله مراتبی که وجود دارد و در فروشگاه‌‌ها نیز نیروهای بهداشتی و نظارتی بر رعایت پروتکل‌‌ها نظارت خواهند داشت. افرادی که در خیابان ماسک نمی‌‌زنند نیز با روش‌‌های نیروی انتظامی شناسایی و جریمه می‌‌شوند. برای مثال می‌‌توان با عکس‌‌گرفتن توسط دوربین‌‌ها، هویت این افراد را شناسایی و نسبت به جریمه آنها اقدام کرد. افراد متخلف ۲ هفته زمان دارند در شماره حسابی که وزارت بهداشت اعلام می‌‌کند مبلغ جریمه را واریز کنند و این مبالغ جریمه نیز برای مقابله با کرونا هزینه می‌‌شود. 
 
* توزیع ماسک در تاکسی و اتوبوس
رئیس سازمان تاکسیرانی شهر تهران درباره جریمه عدم استفاده از ماسک توسط راننده و مسافر تاکسی توضیحاتی را ارائه کرد. 
علیرضا قنادان درباره اعمال جریمه برای رانندگان تاکسی و مسافران بدون ماسک با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا، سازمان تاکسیرانی بر استفاده رانندگان از ماسک تاکید داشته است، گفت: این تاکیدات و نظارت مستمر سبب شده است حدود ۹۵ درصد رانندگان تاکسی از ماسک استفاده کنند. 
وی با بیان اینکه همزمان با اجرای طرح استفاده از ماسک از در منزل، از صبح دیروز در پایانه‌های تاکسیرانی، مترو و اتوبوس ماسک برای رانندگان به طور رایگان و برای مسافران با قیمت مصوب عرضه می‌شود، درباره نحوه اجرای این طرح در تاکسی‌ها، افزود: همانطور که اعلام شد، ضابط اجرایی پلیس راهور خواهد بود که از طریق یک کد جریمه جدید اعمال قانون را درباره متخلفان احتمالی انجام خواهد داد. 
قنادان با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های میدانی مشترکی با پلیس راهور، ادامه داد: درباره نحوه جریمه و مبلغ جریمه، سازمان تاکسیرانی مجری نیست و پلیس باید در این زمینه وارد عمل شود، چراکه رئیس‌جمهور اعلام کرده است که اگر راننده تاکسی رعایت نکند و ماسک نزند، ۱۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود و اگر مسافر بدون ماسک را سوار کند برای هر نفر ۲۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
 
* آیا جریمه عملیاتی است؟
جریمه‌های کرونایی در حالی قرار است در تهران اعمال شود که ابهامات زیادی درباره لازم‌الاجرا بودن آن وجود دارد. شناسایی عابران پیاده خاطی، صدور جریمه و پیگیری پرداخت جریمه قطعا نیاز به زیرساخت و وجود یک ستاد منسجم دارد اما روحانی، نیروی انتظامی، بسیج و وزارت بهداشت را متولی شناسایی و جریمه افراد در نظر گرفته است و همین موضوع نشان می‌دهد هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی و ستاد اجرایی قوی‌ای برای مجازات خاطیان وجود ندارد. این احتمال وجود دارد به نوعی گشت ارشاد دولتی کرونا به وجود آید که به افراد بی‌ماسک تذکر دهد. با وجود خط و نشان دولت، هنوز ضمانت اجرای صحیح این طرح مشخص نشده است. قطعا وجود ستاد اجرایی جرایم کرونایی برای دولت هزینه‌زا خواهد بود و این احتمال وجود دارد طرح جریمه بدون پیگیری دولتی‌ها روی هوا و در حد همان حرف باقی بماند. 
 

Page Generated in 0/0065 sec