printlogo


کد خبر: 225416تاریخ: 1399/7/20 00:00
رئیس‌جمهور آمریکا در یک گفت‌وگوی رادیویی با عباراتی موهن، ایران را تهدید به اقدامی بی‌سابقه کرد
ترامپ زنجیر پاره کرد

گروه سیاسی: دونالد ترامپ در میانه آشفته‌بازاری که بر کارزار تبلیغاتی‌اش حکمفرما شده است، بار دیگر تلاش کرد ایران را تهدید کند؛ اقدامی که این روزها دیگر توجه کسی را حتی در افکار عمومی داخل آمریکا هم برنمی‌انگیزد و بیشتر جنبه لفاظی پیدا کرده است. 
به گزارش «وطن امروز»، رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی با ایستگاه راش لیمبو به سیاق تهدیدات چندباره‌ای که علیه ایران داشته است، با به کار بردن لفظ بی‌ادبانه‌ای گفت: «ایران، این را می‌داند. آنها اخطار گرفته‌اند: اگر[... (استفاده از الفاظ رکیک)] و کار بدی علیه ما انجام دهید، بلایی سرتان می‌آوریم که تا حالا سابقه نداشته».
این موضع‌گیری از سوی رئیس‌جمهور آمریکا البته با واکنش رسانه‌ها مواجه شد. وب‌سایت روزنامه «مترو» هنگام پوشش سخنان رئیس‌جمهور آمریکا از لفظ «ترامپ بددهان» استفاده کرد. روزنامه ایندیپندنت هم نوشت ترامپ هنگام صحبت درباره ایران از الفاظ رکیک استفاده کرد. 
 نکته معنادار تهدیدات ترامپ این است که بیش از آنکه تهدیدآمیز باشد و جدا از اینکه در این بازه زمانی جنبه تبلیغاتی و حفظ آبرو برای رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد، موضعی تدافعی به نظر می‌رسد؛ چه آنکه ترامپ اقدامات هولناک آمریکا- البته از نظر رئیس‌جمهور این کشور- را منوط به شروع حرکتی از سوی ایران کرده است. با این حساب حتی ترامپ این روزها از پاسخ به حملات مستمری که به پایگاه‌های نظامی و کاروان‌های نظامی‌اش در عراق می‌شود هم عاجز مانده است. 
با این حال، مواضع تهاجمی و ضدایرانی رئیس‌جمهور آمریکا در فضایی اتفاق می‌افتد که ترامپ این روزها بشدت تحت فشار قرار گرفته و کارزار فشار حداکثری‌اش بر ایران را که منتج به هیچگونه عقب‌نشینی و تغییر رفتار تهران نشد، در مقابل دیدگانش شکست‌خورده می‌بیند. حتی دولتش به فاصله یک ماه در شورای امنیت بر سر تلاش ناکام این کشور در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی قطعنامه 2231 و مکانیزم ماشه، به طرز افتضاحی ۲ شکست حقوقی نصیبش شد. 
علاوه بر این، نگاه به سابقه تهدیدات توخالی ترامپ علیه ایران نشان می‌دهد مواضع تهدیدآمیز رئیس‌جمهور آمریکا شکل مضحکی به خود گرفته است. بعد از اقدام دولت آمریکا به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی و قبل از موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد توسط سپاه پاسداران، ترامپ چند بار ایران را تهدید کرده بود، از جمله اینکه اگر ایران به ترور شهید سلیمانی پاسخ دهد 52 نقطه ایران را هدف قرار می‌دهد. 
رئیس‌جمهور آمریکا یکشنبه 15 دی 1398 در توئیتر نوشت: رژیم ایران به صراحت از انتقام گرفتن از ما و هدف گرفتن دارایی‌های آمریکا سخن می‌گوید، این را هشدار تلقی کنید: اگر ایران به شهروندان یا دارایی‌های آمریکا حمله کند، ما ۵۲ مکان ایران را در نظر داریم که برخی در سطح بسیار بالا و مهم برای ایران و فرهنگ ایرانی هستند (عدد ۵۲ اشاره‌ای است به ۵۲ آمریکایی که ایران سال‌ها پیش گروگان گرفت). در صورت حمله ایران به شهروندان یا دارایی‌های آمریکا، این مکان‌ها و خود ایران با سرعت و شدت بسیار هدف حمله قرار خواهند گرفت. آمریکا دیگر تهدید نمی‌پذیرد. 
اما پس از حمله موشکی به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد، نخستین واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا چهارشنبه 18دی‌ماه ساعاتی پس از حمله ایران به عین‌الاسد جالب توجه است. ترامپ شرایط را عادی توصیف می‌کند اما حاضر نمی‌شود مقابل دوربین حاضر شود و توئیت می‌زند: «شرایط مطلوب است! موشک‌هایی از ایران به ۲ پایگاه نظامی در عراق شلیک شد. ارزیابی میزان خسارات مالی و شمار قربانیان در جریان است. تاکنون، اوضاع مساعد گزارش شده است. ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش سراسر جهان را داریم! من فردا صبح بیانیه‌ای صادر خواهم کرد».
در نهایت هم ترامپ به جای هدف قرار دادن 52 نقطه از ایران، دست به پنهان‌کاری تلفات نظامیانش در این حمله موشکی، مقابل چشم جهان زد و چندی بعد با اعتراف به اینکه تعدادی از نظامیان آمریکایی دچار آسیب ملایم مغزی شده‌اند، یک افتضاح سیاسی به بار آورد. 
حتی قبل‌تر از اینها، این تهدیدات و سپس عقب‌نشینی ترامپ در ماجرای ساقط کردن پهپاد غول‌پیکر آمریکا نیز اتفاق افتاد. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ در کتاب خاطراتش در این باره می‌نویسد: بعد از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک، رئیس ستاد ارتش آمریکا پیشنهاد داد آمریکا به 3 پایگاه ایران درخط ساحلی حمله نظامی کند ولی من و پمپئو معتقد بودیم باید پاسخی شدیدتر از اصل اقدام بدهیم؛ نهایتا بر سر زدن همان 3 پایگاه توافق کردیم. البته این اتفاق هیچ وقت رخ نداد و آمریکا نظاره‌گر بی‌حیثیتی خود شد. 

Page Generated in 0/0072 sec