printlogo


کد خبر: 225418تاریخ: 1399/7/20 00:00
سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد
احتمال برگزاری انتخابات 1400 به صورت الکترونیکی

گروه سیاسی: روز گذشته نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان برگزار شد که انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو محور اصلی سوالات خبرنگاران در این نشست خبری بود. 
عباسعلی کدخدایی با اشاره به اعلام نظر شورای نگهبان درباره برخی مصوبات مجلس گفت: عدم مغایرت 6 مصوبه مجلس با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد. 
وی ادامه داد: یکی از مصوبات، طرح مفصلی به نام طرح دو‌فوریتی اصلاح ماده ۵۵ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم بود که در رسانه‌ها به طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی شناخته شد که اعضای شورای نگهبان ایراداتی داشتند و چند ابهام داشت. یکی از ابهامات این بود که تعریفی از خانه خالی نشده بود. این مصوبه به مجلس رفت و اصلاحاتی در آن انجام شد و در دستور کار شورای نگهبان قرار گرفت که نتیجه بعدا اعلام می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهد رسید یا خیر؟ ادامه داد: نمی‌توانم در این زمینه اظهارنظر کنم، چون مصوبه هنوز به دست ما نرسیده است. شورای نگهبان مثل همه ادوار تجربه خود را از طریق پژوهشکده شورای نگهبان و نظرات اعضای شورا بیان می‌کند و صرفا نظرات شخصی است و نظر نهایی زمانی است که مصوبه به صورت رسمی برای ما ارسال شود. وی افزود: پژوهشکده و اعضای شورای نگهبان اگر نظری درباره اصلاح قانون انتخابات داشته باشند، در همه‌ ادوار این نظرات به نمایندگان مجلس ارائه شده است.  سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه شنیده شده شورای نگهبان به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین ورود کرده است؟ گفت: ما هیچ‌گونه ورودی نداشتیم، چون از طرح و موضوع قرارداد مثل شما از رسانه‌ها مطلعیم و تا زمانی که مصوبه‌ای از مجلس ارسال نشود، ورودی نخواهیم داشت. وی درباره اینکه تمهیدات شورا برای انتخابات آینده چیست؟ گفت: مذاکراتی را با وزارت کشور درباره انتخابات پیش رو شروع کردیم و اگر بنا باشد تغییری در روند برگزاری انتخابات رخ دهد، اعلام می‌کنیم. وی درباره برگزاری الکترونیکی انتخابات گفت: ما مذاکراتی را با وزارت کشور درباره الکترونیکی برگزار کردن انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا داشته‌ایم. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اینکه ابهاماتی مطرح شده مبنی بر اینکه شورای نگهبان رجل سیاسی را عامدا تعریف نمی‌کند، نظر شما چیست؟ گفت: بعد از اینکه در سیاست‌های کلی به شورا رجل سیاسی تکلیف شد که تعریف شاخص کند، این شاخص‌ها تعریف و به مجلس ارسال شده و ما وظیفه‌مان را انجام دادیم و تعیین شاخص‌ها برای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر بودن امر ساده‌ای نیست. همین الان که این امر در مجلس اصلاح می‌شود، روزانه نسبت به مصوبه اظهارنظر می‌کنند و اینکه باید برای مدیر و مدبر بودن برنامه داشته باشند یا مشاورانی معرفی کنند. اینها مسائلی است که خیلی از نظر مفهومی قابل بحث است و مساله ساده‌ای نیست و ان‌شاءالله معیارهای روشنی را مجلس تعریف کند تا مشکل حل شود. کدخدایی درباره طرح مجلس برای تغییر در نحوه توزیع بنزین گفت: من فقط این موضوع را شنیده‌ام و حتی پیش‌نویس طرح را ندیده‌ام و نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما اگر بار مالی داشته باشد، شورای نگهبان به آن ایراد می‌گیرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دعوایی بین مجلس و وزارت کشور درباره قانون انتخابات هست، نظر شورا در این باره چیست؟ گفت: برای شورای نگهبان مصوبه نهایی مجلس اعتبار دارد و ما دخالتی در شیوه طراحی مصوبات مجلس و دولت نداریم. 

Page Generated in 0/0065 sec