printlogo


کد خبر: 225538تاریخ: 1399/7/23 00:00
برای نخستین‌بار در ۲ هفته گذشته از سوی وزارت دفاع روسیه اعلام شد
نگرانی جدی از حضور شبه‌نظامیان خارجی در قره‌باغ

گروه‌بین‌الملل: منطقه قره‌باغ همچنان درگیر جنگ است و طرفین طبق روال روزهای گذشته یکدیگر را عامل تداوم درگیری‌ها و نقض آتش‌بس معرفی می‌کنند. این دور از درگیری‌ها از ابتدای امر موید شدت کم‌نظیر آن نسبت به درگیری‌های سال‌های اخیر در قره‌باغ بود. این بار علاوه بر مشهود شدن ناکارآمدی گروه مینسک برای حل مناقشه، حضور نیروهای فرامنطقه‌ای و چند ملیتی در مناقشه هم سبب شده تا عملا در میدان نبرد کنترل وضعیت و حصول آتش‌بس هر چند مقطعی هم ممکن نباشد. نگرانی از این وضعیت تا جایی پیش رفته که وزیر دفاع روسیه هم نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرده است.
 
* بیانیه وزارت دفاع آذربایجان درباره حملات ارمنستان
در ادامه تنش‌ها در قره‌باغ، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دیروز با انتشار بیانیه‌ای از نقض مکرر آتش‌بس در نقاط مختلف منطقه مورد مناقشه قره‌باغ خبر داد. به گزارش «وطن امروز»، بر اساس گزارش وزارت دفاع جمهوری آذربایجان، نیروهای ارمنی با نقض توافق آتش‌بس، شهرستان‌های «گورانبوی»، «ترتر»، «آغ‌دام» و «اقجابدی» را مورد هدف قرار دادند. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه دوشنبه‌شب و بامداد سه‌شنبه اوضاع در مسیرهای «آقدره- آغ‌دام» و «فضولی- هادروت» همچنان متشنج بوده است، افزود: نیروهای ارمنی سعی داشتند با گروه‌های کوچک به مواضع نیروهای جمهوری آذربایجان در این نقاط حمله کنند. این بیانیه می‌افزاید: در جریان درگیری‌های انجام گرفته در نقاط مختلف جبهه، نیروهای ارمنی متحمل تلفات جانی شده و نیز چند ماشین زره‌پوش، توپخانه، ۳ فروند پهپاد و چند دستگاه خودروی جنگی آنها نابود شده است. همزمان دادستانی کل جمهوری آذربایجان نیز طی گزارشی اعلام کرد: در حملات ارمنستان به مناطق مسکونی و غیرنظامی این کشور از ۲۷ سپتامبر (۶ مهرماه) تاکنون ۴۱ شهروند غیرنظامی کشته و ۲۰۷ نفر نیز مجروح شده و یکهزار و ۱۸۵ خانه مسکونی و ۵۷ مکان غیرنظامی هم به کلی تخریب شده یا آسیب جدی دیده است. 
در سوی مقابل مناقشه، دادستانی کل ارمنستان اعلام کرده است یک پرونده جنایی را درباره تروریسم بین‌المللی علیه استفاده ادعایی جمهوری آذربایجان از مزدوران خارجی در درگیری‌های منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی آغاز کرده است. به گزارش «اسپوتنیک»، در بیانیه مطبوعاتی این دفتر آمده است: بر مبنای اطلاعات درباره استخدام و استفاده از مزدوران خارجی از سوی آذربایجان از نخستین روزهای جنگ تهاجمی، دفتر دادستانی نظامی مرکزی ارمنستان یک پرونده جنایی را درباره تروریسم بین‌المللی آغاز کرده است. دادستانی کل ارمنستان افزود: آذربایجان مزدوران را وادار کرده به اقدام نظامی علیه «جمهوری آرتساخ» [قره‌باغ کوهستانی] در منطقه هورادیز در میانه آتش‌بس اعلام شده، ادامه دهند. 
 
* نگرانی روسیه از حضور شبه‌نظامیان خارجی در قره‌باغ
افزایش درگیری‌ها سبب شده تا روسیه با نگرانی بیشتری این مناقشه را بررسی کند. روز گذشته وزیر دفاع روسیه از برخی گزارش‌ها مبنی بر انتقال شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی از غرب آسیا به منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» ابراز نگرانی کرد. در همین حال وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ارتش این کشور نقش فعالی را در ثبات ‌بخشیدن به درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ ایفا خواهد کرد». از سوی دیگر«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه گفت‌وگوهایی را با همتایان خود در کشورهای دیگر درباره موضوع قره‌باغ کوهستانی انجام داده است. وزارت دفاع روسیه درباره گفت‌وگوهای شویگو و مقام‌های دفاعی کشورهای دیگر گفت: «هدف اصلی این اقدام توقف فوری دشمنی‌ها در منطقه ناگورنو- قره‌باغ (قره‌باغ کوهستانی) و بازگشت طرفین درگیر به میز مذاکرات و عادی‌سازی اوضاع در منطقه است». این نهاد دفاعی روسیه همچنین درباره برخی گزارش‌ها مبنی بر انتقال شبه‌نظامیان گروه‌های تروریستی از غرب آسیا به قره‌باغ کوهستانی ابراز نگرانی کرد و گفت: «وزارت دفاع روسیه از برخی اطلاعات درباره استقرار گروه‌های تروریستی از خاورمیانه (غرب آسیا) در منطقه مورد مناقشه ناگورنو- قره‌باغ (قره‌باغ کوهستانی) نگران است».

Page Generated in 0/0077 sec