printlogo


کد خبر: 225559تاریخ: 1399/7/23 00:00
کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی به سر می‌برد طی‌24 ساعت 257 نفر از هموطنان جان باختند
کرونا به توان تعلل
* مرگ 4952 نفر از ابتدای مهرماه، دولت را برای اتخاذ یک تصمیم مقتدرانه علیه کرونا مجاب نکرده است

گروه اجتماعی: آمارهای وزارت بهداشت درباره میزان شیوع و مرگ ناشی از کرونا نشان می‌دهد وضعیت کشور فراتر از قرمز است اما دولت همچنان بر عدم تعطیلی و محدودیت‌های کرونایی اصرار دارد. 
به گزارش «وطن‌ امروز»، بسیاری از متخصصان معتقدند عدم ایجاد محدودیت برای ترددهای بین‌شهری، عدم تعطیلی شهرهای بحرانی و اصرار به بازگشایی مدارس، موج جدید کرونا را در کشور به وجود آورد و بی‌تدبیری موجب پر شدن تخت‌های بیمارستان‌ها شده است. از ابتدای مهرماه یعنی فقط در مدت ۲۲ روز 4952 نفر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور فوت کرده‌اند. درگذشت نزدیک به ۵ هزار نفر در این مدت نشان می‌دهد در وضعیت اضطراری به سر می‌بریم و همچنان منتظر یک تصمیم جامع، عاجل و تاثیرگذار برای کاهش آمارهای ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا هستیم.
در همین ارتباط، دکتر حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید دکتر سوری با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ منطقه سبزی در کشور وجود ندارد، گفت: اگر چنانچه ۲ هفته از دوره بیماری بگذرد و هیچ مورد جدیدی مشاهده یا گزارش نشده باشد اصطلاحا به این منطقه، منطقه سبز می‌گوییم، ضمن اینکه این منطقه می‌تواند در حد یک روستا، شهر، استان و یا کل کشور باشد. 
وی با تاکید بر اینکه از آغاز اپیدمی تا به امروز هیچ استان یا منطقه سبزی در کشور نداشته‌ایم، خاطرنشان کرد: مجامع بین‌المللی با اهداف و مضامین خاصی مناطق را رنگ‌بندی می‌کنند و این شاخص‌های عمومی با رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز تفکیک می‌شوند. 
دکتر سوری ضمن تشریح وضعیت کشور به لحاظ شیوع «کووید-۱۹» گفت: زمانی که بیش از ۲۵ مورد بیمار جدید طی ۲ هفته تایید شود، در تعاریف قرمز نامگذاری می‌شود، بنابراین در حال حاضر تمام نقاط کشور قرمز است. 
دکتر سوری در ادامه درباره زمان توزیع واکسن کرونا خاطرنشان کرد: به طور معمول و در شریط عادی تولید واکسن موثر و جدید از زمان تحقیقات تا عرضه بین ۱۰ تا ۱۵ سال زمان می‌برد ولی امید داریم با توجه به شرایط اورژانسی و بحرانی ویروس «کووید-۱۹» این تحقیقات با تلاش شبانه‌روزی شرکت‌های دارویی در سطح دنیا به حداقل زمان ممکن تقلیل یابد. 
همچنین رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به آمار بالای مرگ‌و‌میرهای کرونایی در کشور گفت: بروز چنین وضعیتی را از اسفند ۹۸ بارها تذکر داده بودیم اما توجهی نشد. 
محمدرضا ظفرقندی روز گذشته در مراسم رونمایی از تمبر شهدای سلامت متخصصان بیهوشی ایران که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد، افزود: آمار بالای مرگ‌و‌میر کرونا در کشور به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و باید علت‌یابی شود که چرا سیر صعودی دارد. وی با بیان اینکه برای فروکش آمار مرگ‌ ناشی از کرونا در کشور باید چاره‌اندیشی شود، ادامه داد: در این باره، از اسفند ۹۸ تذکرات کافی داده شد اما به اندازه لازم توجه نشد. 
وی افزود: اگر کنترل فعال در کشور وجود نداشته باشد، همچنان شاهد سیر صعودی مرگ‌ ناشی از کرونا خواهیم بود. 
ظفرقندی بر ضرورت بررسی علمی مرگ‌ومیرها تاکید کرد و گفت: واقعیت این است که در هیچ جای دنیا بدون برخورد فعال، مرگ‌و‌میرهای کرونایی کنترل نمی‌شود. ما روز اول درباره بازگشایی مدارس به صورت حضوری و دیگر تصمیمات غیرعلمی و غیرکارشناسی، تذکر داده بودیم. 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: پروتکل‌هایی که هیچ الزامی برای اجرای آنها وجود ندارد، مثل چراغ قرمز است که همه می‌بینند و عبور می‌کنند. شیب مرگ‌و‌میرهای کرونایی در بین مردم و کادر درمان کشور قابل دفاع نیست. از اسفند ۹۸ خواهش کردیم اگر یک نفر مبتلا می‌شود، باید تحت نظر باشد. 
 
* ابتلای ۲۲۰ تن از پرسنل یک بیمارستان پایتخت به کرونا تا کنون
مدیر بیمارستان شهید مدرس تهران با اشاره به تکمیل تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه و بخش‌های عادی، گفت: یکی دیگر از نگرانی‌های ما افزایش نرخ ابتلا در بین کادر درمان و پرسنل بیمارستانی است به‌گونه‌ای که همواره حدود ۳۰ نفر از همکاران به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند که این مساله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است. 
دکتر حسین بدخشان با بیان اینکه از اوایل مهرماه و آغاز پیک سوم کرونا، آمار مراجعه و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان به صورت ناگهانی افزایش یافته، عنوان کرد: همان‌طور که از آمار مشخص است، تهران از نظر آمار ابتلا وضعیت خوبی ندارد، البته هدف ترساندن مردم نیست ولی حداقل طی ۲۰ روز گذشته شدت مراجعات به اورژانس بیمارستان به صورت تصاعدی افزایش یافته است. 
وی با بیان اینکه تمام تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی چه در بخش عادی و چه بخش ویژه تکمیل شده است، ‌اظهار کرد: حتی تعدادی تخت اضافی در کنار تخت‌های معمولی در نظر گرفته بودیم که آنها نیز پر شده و به غیر از آن مراجعات سرپایی نیز به گونه‌ای است که همواره بین ۲۵ تا ۳۰ بیمار در اورژانس در انتظار جایگزین شدن با بیماران ترخیصی هستند. 
وی با بیان اینکه حتی در ابتدای شیوع کرونا در اسفند‌ماه نیز با این حجم از ابتلا و مراجعان در بیمارستان مواجه نبودیم، بیان کرد: در حال حاضر ۲ بخش مراقبت‌های ویژه در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته و حدود ۸۰ تخت معمولی نیز در بخش‌های معمولی توسط بیماران کرونایی اشغال شده است. 
وی با بیان اینکه طی ۲ هفته گذشته دائما تخت‌ها پر بوده و در حال جابه‌جایی با بیماران جدید است، ادامه داد: مساله نگران‌کننده بعدی طولانی شدن سیر اپیدمی و خستگی مفرط پرسنل بیمارستان، پزشکان، نیروهای پرستاری، نیروهای خدمات و سایر گروه‌های مختلف درگیر در این بحران بوده که شرایط را بیش از پیش دشوار کرده است. 
بدخشان با بیان اینکه تا امروز قریب به ۲۲۰ نفر از کادر درمان و نیروهای پشتیبانی ما درگیر کرونا شده‌اند، عنوان کرد: متاسفانه طی این مدت چند نفر از همکاران خدوم بیمارستان نیز جان خود را از دست دادند و علاوه بر مشکلات روحی این مساله، همواره حدود ۳۰ نفر از نیروها و کادر درمان بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند که این مساله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است.
 
* ۱۸۷ شهرستان در وضعیت قرمز کرونا
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه ۱۸۷ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، گفت: از این تعداد ۴۵ شهرستان در وضعیت حادتری هستند. 
سیما‌سادات لاری بعد از ظهر سه‌شنبه در پایان گزارش آمار روزانه کرونا در کشور، به وضعیت مناطق کرونایی کشور پرداخت و افزود: شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، عجب‌شیر و مراغه در استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های ارومیه، اوشنویه، بوکان، سلماس، شاهین‌دژ، مهاباد، میاندوآب و نقده در استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، کاشان و نجف‌آباد در استان اصفهان، شهرستان کرج در استان البرز، دره‌شهر در استان ایلام، شهرستان‌های تنگستان و دشتی در استان بوشهر، شهرستان‌های تهران، دماوند، ری، شمیرانات و ورامین در استان تهران، بروجن و شهرکرد در استان چهارمحال‌و‌بختیاری، بیرجند در خراسان جنوبی، سبزوار در خراسان رضوی، شهرستان‌های قم، سمنان و یزد، شهرستان بیجار در کردستان، اسلام‌آباد غرب، جوان‌رود، سرپل ذهاب، کرمانشاه، گیلان‌غرب و هریس در استان کرمانشاه، شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه‌و‌‌بویراحمد، شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان، اراک در استان مرکزی و رزن و ملایر در استان همدان از جمله شهرستان‌های با بیشترین بروز بیماری در کشور هستند. امیدواریم با رعایت بیشتر توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم و جدیت و اهتمام بیشتر مسؤولان در اعمال محدودیت‌ها و نظارت مطلوب‌تر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی و... در شهرستان‌های یادشده شاهد توقف روند نگران‌کننده شیوع بیماری باشیم. 
لاری گفت: با توجه به تعطیلات پیش ‌رو از مردم می‌خواهیم با پرهیز از بروز رفتارهای اجتماعی خطرآفرین، از هرگونه سفر به طور جد خودداری کنند.
 
***
[شمار قربانیان کرونا در کشور از ۲۹ هزار نفر گذشت / ۲۵۴ تن دیگر جان باختند]
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۴۱۰۸ مورد جدید «کووید‌-‌۱۹» در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۴ نفر از هموطنان به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. سیماسادات لاری گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۱۰۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید‌-‌۱۹» در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۹۴۹ نفر آنها بستری شدند. وی در ادامه افزود: بر این اساس مجموع بیماران «کووید‌-‌۱۹» در کشور به ۵۰۸ هزار و ۳۸۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت (۲۱ تا ۲۲ مهر ۹۹)، ۲۵۴ بیمار «کووید‌-‌۱۹» دیگر نیز جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری هم به ۲۹ هزار و ۷۰ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۴۱۱ هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران هم بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین افزود: ۴۵۷۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید‌-‌۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۴ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۲۲ آزمایش تشخیص «کووید‌-‌۱۹» در کشور انجام شده است. لاری در توضیح استان‌های در وضعیت قرمز این بیماری هم گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌و‌بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی درباره استان‌های در شرایط هشدار بیماری نیز گفت: استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. 

Page Generated in 0/0081 sec