printlogo


کد خبر: 225565تاریخ: 1399/7/23 00:00
اسماعیل هنیه عادی‌سازی روابط میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی را اقدام این رژیم برای تحت فشار قرار دادن ایران عنوان کرد
جا پای لرزان

گروه سیاسی: رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در آخرین گفت‌وگوی خود هشدار داد: تنها هدف رژیم صهیونیستی دستیابی به جای پای نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک ایران است. اسماعیل هنیه در رابطه با توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: هر توافقی که کشورهای عربی با اسرائیل می‌کنند در نهایت خطری برای خود آن کشورها خواهد شد. 
به گزارش «وطن امروز»، هنیه در گفت‌و‌گو با پایگاه میدل ایست ‌آی با هشدار به مسؤولان اماراتی تاکید کرد: ما بیشتر از آنها رهبران اسرائیل را می‌شناسیم، ما می‌دانیم چگونه فکر می‌کنند، دوست داریم به برادران‌مان در امارات اعلام کنیم که آنها در نتیجه این توافقات شکست خواهند خورد، زیرا تنها چیزی که برای اسرائیل مهم است دستیابی به جای پای نظامی و اقتصادی در مناطق نزدیک ایران است. 
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه گفت: آنها از کشورتان به عنوان یک ورودی استفاده خواهند کرد و ما دوست نداریم ببینیم که اسرائیلی‌ها از کشور امارات به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده کنند. 
هشدارهای اسماعیل هنیه از این جنبه اهمیت دارد که از همان ابتدای موضوع عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی تحلیلگران عنوان می‌کردند هدف اصلی این توافق نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران است و غیر از این موضوع، توافق با ابوظبی آورده قابل توجهی برای تل‌آویو ندارد و حالا این ارزیابی با هشدارهای عضو ارشد حماس که از نزدیک درگیر با تحولات و تحرکات صهیونیست‌هاست، بیشتر رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. از سویی در سرزمین‌های اشغالی هم مواضع سران رژیم صهیونیستی این روزها بیشتر حول این تحلیل می‌چرخد. 
حضور تهدید‌آمیز رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای ایران و استفاده از خاک امارات عربی متحده به عنوان پایگاهی جهت فعالیت‌های مخرب علیه کشورمان موضوعی نیست که از سوی تهران نادیده گرفته شود و مقامات کشورمان در نخستین موضع‌گیری‌ها، با هشدارهای شدیداللحن ابوظبی را نسبت به پیامدهای وقوع چنین سناریویی آگاه کردند. از همین رو بود که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، امارات عربی متحده را تهدید کرد در صورتی که عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین خدشه‌ای به امنیت ایران وارد کند، ایران امارات را مسؤول می‌داند. 
سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکشنبه 26 مرداد در نشست «هم‌اندیشی و هماهنگی فرماندهان نیروهای مسلح و مدیران رسانه ملی» اظهار داشت: قطعا رویکرد ملت ایران به این کشور همسایه از اساس تغییر خواهد کرد و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز به این کشور با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج‌فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هر چند اندک شود، ما آن را از چشم کشور امارات عربی متحده می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد. وی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم تا دیر نشده است امارات عربی متحده نسبت به این تصمیم تجدید‌نظر کند و مسیری را ادامه ندهد که به ضرر امنیت منطقه و کشورش باشد که این قابل پذیرش نیست. 
البته واکنش‌های تهاجمی ایران به مقامات نظامی محدود نشد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز با یک پیام محکم و روشن به این توافق اینگونه واکنش نشان داد: «این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم امارات از این خطا بازگردد و بداند نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمش. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود، با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود».
عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین در مقطع فعلی برای ایران و رژیم صهیونیستی حساسیتی مضاعف پیدا کرده است. امارات با توجه به موقعیت استراتژیکی که در خلیج‌فارس دارد، یکی از اهداف راهبردی تل‌آویو جهت حضور نظامی رسمی در منطقه خلیج‌فارس و تغییر نظم امنیتی این منطقه و ایجاد چالش برای ایران است. 
به علاوه، اگر حضور رژیم صهیونیستی در امارات سبب شود امارات به صورت رسمی به پایگاه امنیتی اسرائیل تبدیل شود و سفارت اسرائیل نقش ایستگاه اطلاعاتی را بازی کند و به نوعی یک چالش جدید برای سایر کشورهای همسایه بویژه ایران محسوب شود، در همان سطح امارات می‌تواند متحمل ضربه امنیتی شود. اقتصاد امارات تاب‌آوری ناامنی‌هایی که رژیم صهیونیستی آغازگر آن خواهد بود را ندارد، بنابراین هشدارهای اسماعیل هنیه به حاکمان امارات مبنی بر اینکه حکام صهیونیست از این شیخ‌نشین به عنوان یک سکوی پرتاب استفاده خواهند کرد واقع‌بینانه و معنادار به نظر می‌رسد، در واقع ابوظبی اگر برای تامین امنیت خود به ریسمان تل‌آویو چنگ زده، دست به قمار بزرگی ‌زده است. 
راهبرد دیگر صهیونیست‌ها از عادی‌سازی روابط با حکام منطقه خلیج‌فارس، به چالش کشیدن قدرت نرم ایران در منطقه است، اسرائیل با گذشت چند دهه از تأسیس خود همچنان از بحران جدی عدم مشروعیت در بین کشورهای اسلامی رنج می‌برد، از این رو تلاش گسترده فعالیت‌های تبلیغی، روانی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی طی سالیان دراز بر پایه تثبیت یک عضو نرمال در میان ملت‌های مسلمان و منطقه قرار گرفته است. این در حالی است که در مقابل، گفتمان جمهوری اسلامی در مواجهه با اسرائیل، نفی کامل و حداکثری موجودیت این رژیم بوده و سطح تنازع را در این رتبه قرار داده است، در نتیجه از اهداف رژیم صهیونیستی از برقراری روابط با کشورهای عربی منطقه، مقابله با گفتمان ایران و جبهه مقاومت برخاسته از آن تحت‌ القای پذیرش این رژیم از سوی کشورهای مسلمان است. 
افزون بر این موارد، رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه ایران جبهه جدیدی در سوریه مقابل رژیم صهیونیستی گشوده و حلقه محاصره را بر آنها تنگ کرده، تلاش می‌کند با نزدیکی به مرزهای ایران، خود را به نوعی از زیر محاصره جبهه مقاومت درآورد، در این مسیر حتی ابایی ندارد امارات و بحرین را فدای خود کند.
بر این مبنا ایوب قرا، وزیر سابق ارتباطات رژیم صهیونیستی و رئیس مرکز «صلح اقتصادی» و عضو کنست از سفر قریب‌الوقوع خود به بحرین در رأس هیأتی از بازرگانان اسرائیلی خبر داده است. وی که از مهم‌ترین شخصیت‌های سیاسی حامی عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با تل‌آویو است، در مصاحبه با روزنامه بحرینی «الایام» مدعی شد: صلح با کشورهای عربی ابعاد زیادی دارد که همکاری در بخش‌های اقتصادی و تجاری، فنی و سایبری از جمله آنهاست. این همکاری نقطه عطفی برای مبارزه با تروریسمی است که هدایت آن را در منطقه، ایران برعهده دارد. 
عضو کنست اسرائیل در ادامه ادعای خود گفت: بیایید واقعیت‌نگر باشیم. کشورها امروز در خاورمیانه به ۲ دسته تقسیم می‌شوند؛ کشورهایی که این منطقه را به سوی شکوفایی و توسعه در زمینه‌های مختلف زندگی پیش می‌برند و حیات بشری برای آنها از هر چیز مهم‌تر است و این شیوه را سعودی، امارات، بحرین، اردن، مصر و اسرائیل هدایت می‌کنند. ایوب قرا همچنین مدعی شد: در مقابل دسته دیگری هستند که شهروندان آنها در فقر و بیچارگی و سرکوب و ارعاب به سر می‌برند و دولت‌های آنها متکی به صدور تروریسم به دیگر کشورها هستند. بالطبع این دسته را ایران هدایت می‌کند. اگر به اطراف خود بنگریم می‌بینیم هر جایی که ایران روی آن دست گذاشته، فقر، بیچارگی، ضعف دولت‌ها و فقدان توسعه و رشد بر آن نازل شده است. 
وی در ادامه درباره فرصت‌های همکاری نظامی و امنیتی میان تل‌آویو و منامه گفت: بی‌تردید ما و سایر کشورهای منطقه با تهدیدهای آشکاری از سوی دشمن مشترک خود [ایران] مواجهیم. این چالشی است که موجب می‌شود اهمیت تقویت همکاری در زمینه‌های امنیتی و نظامی میان اسرائیل و بحرین از جمله تامین امنیت و حمایت سواحل و بنادر طرح شود. 
روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نیز در گزارشی خبر داد دولت آمریکا در حال بررسی اعزام یک هیأت آمریکایی- صهیونیستی به بحرین به منظور ساماندهی روند روابط بین منامه و تل‌آویو است. 
این تحولات در حالی رخ می‌دهد که طی روزهای گذشته از مناقشه قره‌باغ میان ۲ همسایه شمالی کشورمان یعنی آذربایجان و ارمنستان اخباری مبنی بر انتقال تروریست‌های تکفیری به باکو در نزدیکی مرزهای شمالی ایران منتشر شد. این اقدام خطری جدی برای مصالح و منافع ملی ایران به شمار می‌رود، چرا که حضور چند هزار تروریست تکفیری که سابقه درگیری‌های طولانی و خونین با نیروهای ما و محور مقاومت در سوریه را داشتند، آن هم چسبیده به مرزهای شمالی ایران در آینده نزدیک می‌تواند ظرفیت بالقوه برای بروز چالش‌های عمیق علیه کشورمان ایجاد کند. البته تهران نشان داده است ناامنی در مرزهای خود را تحمل نکرده و اگر این اتفاق تهدیدی برای تمامیت ارضی ایران محسوب شود، جمهوری اسلامی ایران عواقب این تهدید را به بانیان آن بازخواهد گرداند؛ اتفاقی که حسن روحانی هفته گذشته بشدت نسبت به آن واکنش نشان داد. رئیس‌جمهور در این باره هشدار داد: ایران اجازه نمی‌دهد عده‌ای به بهانه‌هایی، تروریست‌هایی را که در طول سالیان دراز با آنها در سوریه جنگیده‌ایم و قلع و قمع‌شان کرده‌ایم، به نقاط مرزی ما بیاورند. این غیرقابل قبول است و به صراحت به مسؤولان کشورهای همسایه گفته شده است.

Page Generated in 0/0073 sec