printlogo


کد خبر: 225582تاریخ: 1399/7/24 00:00
گفت‌وگوی «وطن امروز» با کارگردان «تجارتخانه بوشی» به بهانه نمایش در جشنواره تلویزیونی مستند
مستند جنگی بدون نمایش یک گلوله!

گروه فرهنگ و هنر: جشنواره تلویزیونی مستند روز گذشته با پخش آخرین آثار راه‌یافته به بخش مسابقه، پخش آثارش را به پایان رساند. محمدهادی نعمت‌اللهی، کارگردان مستند «تجارتخانه بوشی» که این هفته در این رویداد به نمایش درآمد، در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره این اثر گفت: «در ایام منتهی به شهادت محسن حججی برای کمک به ثبت بخشی از عملیات‌های انجام شده توسط مدافعان حرم به کشور سوریه رفتیم و قصدمان این بود شرایط را بررسی کنیم اما در همان بازه شرایط منطقه بهم ریخت و نتوانستیم کاری انجام دهیم به همین دلیل به شهر حلب رفتیم. عملا تا چند روز کاری برای انجام دادن نداشتیم تا اینکه با راننده تاکسی‌ای آشنا شدیم و به او گفتیم اگر کسی را می‌شناسی که داستان خاصی برای گفتن دارد ما را به او متصل کن». نعمت‌اللهی ادامه داد: «این راننده در حلب قدیم چندین سوژه را به ما معرفی کرد اما هیچ کدام جذابیت زیادی برایم نداشتند، در نهایت این راننده ما را به آسایشگاه ابورجب برد، البته در ابتدا مسؤول این آسایشگاه راضی به مصاحبه نمی‌شد اما بالاخره چون برای تهیه سوخت وسایل گرمایشی و سرمایشی آسایشگاه نیازمند پول بود، راضی شد در ازای 200 دلار برای یک نصف روز با ما مصاحبه کند». کارگردان «تجارتخانه بوشی» با تاکید بر اینکه تمام زمان تصویربرداری و مصاحبه با ابورجب، کمتر از 5 ساعت زمان برد، اظهار داشت: «این آسایشگاه از یک طرف روایت دردناکی داشت و از طرف دیگر برایم بسیار عجیب بود. بعد از آن چند باری به دوستانی که به سوریه سفر کرده بودند گفتم بروند و باز هم با ابورجب مصاحبه بگیرند اما او راضی به این کار نشد. در نهایت ابتدای امسال کار تدوین مستند را تمام کردم و از تصاویر و مصاحبه‌هایی که در همان 5 ساعت انجام شده بود، در این مستند استفاده کردم».
نعمت‌اللهی همچنین در ارتباط با حضور این اثر در جشنواره تلویزیونی مستند گفت: «پخش این مستند در جشنواره تلویزیونی مستند نخستین نمایش این اثر به شمار می‌رود، خوشبختانه بازخوردهای خوبی را نیز در فضای مجازی دریافت کردم، چرا که این اثر نگاه متفاوتی به جنگ سوریه دارد. در اصل به‌رغم اینکه «تجارتخانه بوشی» یک مستند جنگی محسوب می‌شود اما در آن هیچ گلوله‌ای به تصویر کشیده نشده است. همیشه می‌خواستم اثری را بسازم که نه تنها مردم ایران، بلکه مردم سوریه نیز به تماشای آن بنشینند و الان معتقدم اگر این اثر دوبله شده یا زیرنویس شود و از شبکه تلویزیون سوریه به نمایش در آید، با استقبال مردم این کشور روبه‌رو خواهد شد».
او همچنین درباره برگزاری جشنواره تلویزیونی مستند در شرایط فعلی اظهار کرد: «این جشنواره توانسته در میان مستندسازان اعتبار پیدا کند، چرا که آثار مستند در این جشنواره به صورت تخصصی دیده می‌شود، البته ما جشنواره سینماحقیقت را نیز داریم اما این جشنواره از حیث کار و مخاطب نمی‌تواند به اندازه جشنواره تلویزیونی مستند گسترده باشد. همچنین معتقدم هنوز رسانه ملی تاثیرگذارترین رسانه در کشور است و از این حیث جشنواره تلویزیونی مستند اتفاق بسیار خوبی محسوب می‌شود».
کارگردان «تجارتخانه بوشی» با بیان اینکه جشنواره‌های تلویزیونی دیگری نیز داشته‌ایم اما جشنواره تلویزیونی مستند به دلیل استمرارش در حال معتبر شدن است، خاطرنشان کرد: «قطعا این مساله جای تقدیر دارد. از سوی دیگر این جشنواره برای مستندسازان مهم است، چرا که آنها به دیده شدن آثارشان و استفاده از نظرات مردم نسبت به آثارشان، اهمیت می‌دهند. همچنین این جشنواره می‌تواند به نوعی تشویق‌کننده مستندسازان برای ساخت آثار جدیدتر باشد».

Page Generated in 0/0057 sec