printlogo


کد خبر: 225775تاریخ: 1399/7/30 00:00
مصطفی خوش‌چشم، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «وطن امروز» عنوان کرد
لزوم بسیج همه‌جانبه متولیان امر برای تقویت پرس‌تی‌وی

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نقش منحصر‌به‌فرد شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان تنها رسانه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: این نقش منحصر‌به‌فرد می‌طلبد نه‌تنها سازمان صداوسیما، بلکه بخش‌های متولی رسانه و سیاست خارجه به کمک پرس‌تی‌وی بیایند و هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ امکانات و هم گسترده کردن منابع به این شبکه کمک کنند. 
سیدمصطفی خوش‌چشم در گفت‌وگو با «وطن امروز»، با تاکید بر نقش و اهمیت شبکه برون‌مرزی پرس‌تی‌وی در موقعیت کنونی گفت: تاسیس شبکه پرس‌تی‌وی به عنوان تنها شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران بسیار مورد نیاز بود. این شبکه نقش بسیار برجسته‌ای را در راستای اطلاع‌رسانی مواضع جمهوری اسلامی ایران ایفا کرده است. متاسفانه این رزوها پرس‌تی‌وی به لحاظ بودجه و در حقیقت حفظ نیروها دچار محدودیت‌های زیادی شده است. این محدودیت‌ها قطعا در بودجه ریالی و دلاری، بویژه دلاری به جهت تحریم‌ها شبکه را با مشکلات جدی مواجه کرده است. دیگر اینکه در راستای کار حرفه‌ای توسط شبکه و خبرنگاران، به نظر می‌رسد پرس‌تی‌وی به سبب همین مشکلات مالی و بویژه ارزی، با ریزش خبرنگاران بومی در کشورهای مختلف رو‌به‌‌رو است. 
این کارشناس حوزه بین‌الملل در ادامه با اشاره به نقش منحصر‌به‌فرد پرس‌تی‌وی به عنوان تنها رسانه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: این نقش منحصر‌به‌فرد می‌طلبد که نه‌‌تنها سازمان صداوسیما توجه ویژه‌ای به این شبکه نشان دهد، بلکه بخش‌های متولی رسانه و سیاست خارجه قطعا به کمک پرس‌تی‌وی بیایند و هم به لحاظ بودجه و هم به لحاظ امکانات و هم گسترده کردن منابع به این شبکه کمک کنند. در واقع به یک بسیج همه‌جانبه در این زمینه نیاز است. خوش‌چشم با اشاره به تلاش همه‌جانبه رسانه‌های غربی برای مخدوش کردن چهره انقلاب اسلامی، درباره نقش شبکه پرس‌تی‌وی در خنثی کردن این پیام‌ها گفت: پرس‌تی‌وی باید همواره در رقابت با شبکه‌های خارجی دارای مشاورانی کاربلد در حوزه سیاست‌های خارجی باشد، چرا که این شبکه رقیب رسانه‌هایی مثل آر‌تی، الجزیره و سی‌جی‌ان و تی‌آر‌تی ترک است که رسانه‌های آلترناتیو هستند. متاسفانه به جهت محدودیت منابع، نقش پرس‌تی‌وی یعنی روشنگری و مقاومت و مقابله با تبلیغات منفی رسانه‌های معاند محدود شده است، به عبارتی اگر نیمه‌شب شایعه‌ای می‌آید که کل رسانه‌های مجازی را در اختیار خودش می‌گیرد، در اینگونه صحنه‌ها بعضا پرس‌تی‌وی غایب است. این غیبتش البته که به جهت کمبود منابع، هم مالی و هم نیرو است و این مشکلات باعث شده تا پرس‌تی‌وی کمتر بتواند 24 ساعته چنین نقشی را ایفا کند. 
خوش‌چشم در ادامه گفت: با توجه به نقش روز‌افزون شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد پرس‌تی‌وی در کنار بقیه رسانه‌های تصویری صداوسیما باید قابلیت‌های جدیدی را در خود ایجاد کند و بیشتر با مخاطبانش تعامل برقرار کند. همچنین در حوزه مخاطب‌شناسی باید پژوهش و نظرسنجی بیشتری انجام دهد تا مطابق با سلیقه جدیدی که مخاطبان پیدا کرده‌اند و همه از استفاده‌کنندگان شبکه‌های اجتماعی هستند، بتواند خودش را با الزامات و اقتضائات روز دنیای ارتباطات تطبیق دهد. در تمام این زمینه‌ها باید منابع مالی جدیدی اختصاص یابد، نهادهایی مثل وزارت امور خارجه، وزارت ارشاد و قرارگاه‌های رسانه‌ای باید حمایت کنند و پرس‌تی‌وی هم باید تعاملش را با رسانه‌های خارجی انگلیسی‌زبان داخلی و مجموعه‌های فکری و اتاق فکر مربوط به رسانه‌های خارجی دنیا تقویت کند. 
وی در پایان گفت: ابتدا که پرس‌تی‌وی تشکیل شد، وزارت امور خارجه و دولت قول‌های زیادی برای کمک به شبکه داده بودند، چرا که پرس، العالم و رسانه‌های خارجی بلندگوهای نظام هستند اما در عمل این حمایت- آنچنان که شایسته و بایسته است- انجام نشده است. 

Page Generated in 0/0063 sec