نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفتوگو با «وطن امروز»: محدودیتهای کرونایی لازم اما ناکافی است
و برای قطع زنجیره انتقال باید حداقل ۳ هفته تعطیلی متناوب در دستور کار قرار گیرد
اسدالله خسروی*: محدودیتهای کرونایی از روز دوشنبه در تهران و 43 شهرستان دارای شرایط بحرانی ناشی از کرونا آغاز و بسیاری از فعالیتهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی در این شهرها متوقف شده اما کارشناسان به نتایج این تصمیم و در نهایت کنترل کرونا با دیده تردید مینگرند.
به گزارش «وطن امروز»، در تهران 50 درصد کارمندان به صورت دورکار فعالیت میکنند و محدودیت فعالیت مراکز مذهبی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی بار دیگر تمدید شده است. از طرفی اسامی شهرهای قرمز نشان میدهد بحران کرونا به شهرهای کوچک رسیده و فعالیت مشاغل سطح دوم تا چهارم متوقف شده است. این محدودیتها برای یک هفته پیشبینی شده اما قابل تمدید است و زمان مشخص میکند آیا این تصمیم موثر بوده یا خیر. البته بسیاری از کارشناسان پیشبینی میکنند محدودیتهای شدید کرونایی نتیجه مورد انتظار را ندارد و دولت باید طرحی نو دراندازد. قطع زنجیره انتقال با محدودیت شدید در چند شهر محدود و بدون محدودیتهای معمول در تهران اتفاق نخواهد افتاد، چرا که پایتخت مرکز انتقال کرونا محسوب میشود.
نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: اقداماتی که تاکنون در راستای مهار شیوع ویروس کرونا در کشور انجام شده، ناکافی بوده و نتیجه آنچنانی در بر نداشته است، چرا که نه دولت با جدیت تمام برنامههای محدودکننده را در این زمینه اجرا کرده است و نه همه مردم پروتکلهای بهداشتی را بخوبی رعایت میکنند.
دکتر سیدمحمد پاکمهر در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: با وجود گذشت 9 ماه از بیماری «کووید-19» هنوز نتوانستهایم در مهار این بیماری موفق شویم؛ وجود 28 استان کشور در وضعیت قرمز، 3 استان در شرایط هشدار به همراه مرگ روزانه بیش از 300 نفر دلیل بر ناموفق بودن اقداماتی است که تاکنون در این زمینه انجام شده است. وی ادامه داد: البته فقدان درمان، نبود واکسن موثر، کاهش حساسیت مردم و مزمن و فرسایشی شدن این بیماری در کنار خستگی مفرط کادر پزشکی دست به دست هم داده تا آلرژی به کرونا متاسفانه در جامعه کم و سرایت این ویروس خطرناک بیشتر شود. این موارد حداقل فاکتورهایی است که ما را در کنترل بیماری «کووید-19» ناتوان کرده است.
نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سرعت بالای انتقال و اپیدمی این بیماری در کشور به دلیل جهش و تاخت و تازی که دارد، اکنون به قدری بالاست که ویروس کرونا در همه نقاط کشور وجود دارد؛ در چنین شرایطی جامعه پزشکی بر رعایت اصول بهداشتی و فاصلهگذاری فیزیکی تاکید ویژه دارد. پاکمهر با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری باید «بهداشتمحوری» مورد توجه قرار گیرد و «درمانمحوری» یک قدم بعد از بهداشتمحوری انجام شود، اظهار داشت: کمتوجهی به موضوع بهداشت در مبارزه با کرونا باعث میشود تا میزان ابتلا به این ویروس کشنده در سطح وسیع افزایش یابد و در نهایت به درمان محوری و پر شدن تختهای بیمارستانی منجر شود.
وی به رشد روزافزون بیماران بد حال کرونایی و افزایش میزان مبتلایان به این ویروس در همه شهرهای کشور بویژه تهران اشاره کرد و افزود: کمتوجهی به رعایت اصول بهداشتی و سبک گرفتن این بیماری که روزانه باعث مرگ هزاران نفر در دنیا میشود، باعث شده است تا تختهای بیمارستانی در کشور مملو از بیماران کرونایی شود و کادر پزشکی فرسوده و روزبهروز خستهتر شوند.
نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه دولت به موضوع بهداشت اهمیت بدهد و امکانات بهداشتی لازم نظیر ماسک رایگان را به وفور در اختیار مردم بویژه قشر کمدرآمد جامعه قرار دهد از طرفی با ایجاد محدودیتها و تعطیلی چند هفتهای همه مشاغل در راستای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، نیاز معیشتی اقشار متوسط به پایین جامعه را تامین کند، بیشک آمار تلفات ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور بشدت کاهش مییابد. در واقع محدودیتهای اخیر کرونایی لازم اما ناکافی است، بنابراین برای قطع زنجیره این ویروس حداقل باید ۳ هفته تعطیلی متناوب در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: چنین اقدامی نه تنها به کنترل بیماری و قطع تدریجی ویروس کرونا در کشور کمک میکند بلکه هزینههای سرسامآور درمان، استهلاک تجهیزات بیمارستانی، تهیه دارو، خدمات و تلفات جانی و مالی را در کشور بشدت کاهش میدهد.
پاکمهر به تخصیص یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای مقابله با بیماری «کووید-19» در کشور اشاره کرد و افزود: اگر این منابع در راستای بهداشت محوری با درایت خاص در اختیار اقشار متوسط و کمدرآمد جامعه قرار گیرد تا مردم از خانههایشان بیرون نیایند و بخش عمدهای از آن نیز صرف بهداشت عمومی برای پیشگیری از این بیماری شود و از طرفی دولت نیز در شرایط قرنطینه یا ایجاد محدودیتهای تردد، بشدت با متخلفان و سهلانگارها برخورد جدی کند، براحتی میتوان از این بحران عبور کرد. نایبرئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه برای مقابله با بیماری «کووید-19» بهداشتمحوری باید در اولویت قرار گیرد، اظهار داشت: ۳ استراتژی مهم «در خانه بمانیم» یعنی قرنطینه (کاهش مسافرتهایی که با حملونقل عمومی انجام میشود)، محدودیت ترددها (عدم حضور در مراسمات عزا، عروسی، جلسات و...) و در نهایت رعایت اصول بهداشتی (استفاده از ماسک و ضدعفونیها و فاصلهگیری اجتماعی) چنانچه بخوبی رعایت شود، ابتلای به این بیماری در کشور بشدت کاهش مییابد.
* جریمه 6000 خودرو
همانطور که پیشبینی میشد جریمه افرادی که ماسک نمیزنند عملا اجرایی نشد و پلیس فقط خودروهایی را که سرنشینانشان فاقد ماسک هستند توانست جریمه کند.
سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت در این باره گفت: پلیس از نخستین روزهای اعلام شیوع کرونا تمام توان خود را برای مقابله با کرونا گذاشته و در کنار مدافعان سلامت ایستاده است. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: پلیس با تمام توان و استفاده از ظرفیت پلیس راهور، پلیس پیشگیری، یگان امداد، گشتیها و حتی حدود ۵۰ گشت امنیت برای کمک به سلامت و اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا حضور فعال دارد. وی گفت: تا این لحظه به ۳۶۳ هزار نفر که ماسک نزده بودند تذکر دادهایم. فرمانده انتظامی پایتخت تصریح کرد: در راستای اعمال قانون افرادی که ماسک نمیزدند نیز بالغ بر ۶ هزار و ۲۲ مورد اعمال قانون برای خودروهایی انجام شد که راننده یا سرنشینان ماسک زدن را رعایت نمیکردند. وی از بازدید بیش از ۲۴ هزار واحد صنفی توسط پلیس اماکن خبر داد و گفت: 710 واحد صنفی که ضوابط ابلاغی را رعایت نمیکردند اخطار پلمب را دریافت کرده و ۱۳۹ واحد نیز پلمب شدند.
* خبرنگار
***
[انتصاب فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا]
در پی توصیه رهبر حکیم انقلاب مبنی بر ایجاد قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا، رحمانیفضلی، فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا شد. رئیسجمهور در حکمی عبدالرضا رحمانیفضلی، وزیر کشور را به عنوان «فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا» منصوب کرد. در متن انتصاب رحمانیفضلی آمده است: ضروری است اقدامات قرارگاه را با توجه به وظایف و اولویتهای ذیل برنامهریزی و اجرا نموده و نتایج آن مستمرا به اینجانب گزارش شود:
۱- تسهیل و پیگیری مستمر اجرای دقیق و بموقع مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رفع موانع احتمالی
۲- تدوین دستورالعمل اجرایی برای عملیاتی شدن مصوبات ستاد ملی با توجه بر واقعیتهای میدانی با هماهنگی دستگاههای ذیربط
۳- استفاده از ظرفیتهای مردمی از جمله مساجد، بسیج، خیران و سمنها و سایر سرمایههای عمومی برای حمایت از اجرای مصوبات و کمک به تامین معیشت اقشار آسیبپذیر
۴- ایجاد تفاهم میان نیروهای اجتماعی، تقویت روحیه همکاری و تحکیم مسؤولیتهای عمومی در مواجهه با شرایط پیچیده کنونی
۵- ارتقای فضای همافزایی، همکاری و همدلی میان بخشهای دولتی و خصوصی و قوای کشوری و لشکری
۶- افزایش حضور محسوس ضابطان و ناظران پروتکلهای مصوب و ترغیب اقشار مردم به رعایت الزامات بهداشتی
۷- آموزش و فرهنگسازی به منظور ایجاد اعتماد و انگیزه اجتماعی نسبت به اجرای مصوبات ستاد ملی
۸- ایجاد هماهنگی بین کمیتههای مختلف ستاد و نظارت بر حسن اجرای وظایف هر یک از آنها.