printlogo


کد خبر: 226152تاریخ: 1399/8/10 00:00
ضرورت تحول در ستاد احیای امر به معروف

کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم معضلی است که باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و دینی برای حل آن بهره جست. در این بین عنصر امر به معروف و نهی از منکر از مهم‌ترین مولفه‌های فرهنگ دینی است که اگر با فرهنگ‌سازی مناسب در عرصه رعایت پروتکل‌ها احیا شود، توانایی تغییر در وضع موجود را خواهد داشت؛ موضوعی که هم وظیفه آحاد جامعه و هم به طور خاص وظیفه نهادهایی مثل «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» است که مشخصا در این حوزه دارای وظایف سازمانی هستند. 
به گزارش «وطن امروز»، بحران کرونا همچنان در صدر مسائل و چالش‌های کشورهای جهان قرار دارد؛ بحرانی که با اوج‌گیری دوباره اپیدمی آن، هر روز شاهد افزایش آمار مبتلایان و به تبع آن افزایش تعداد کشته‌ها هستیم. مساله‌ای که در این بین مشکلات ناشی از کرونا را مضاعف کرده است، کاهش توجه اجتماعی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ معضلی که لازم است برای حل آن چاره‌اندیشی کرد. در بین همه راه‌های مختلفی که متخصصان و صاحبنظران برای حل این معضل پیشنهاد می‌کنند، مساله احیای امر به معروف و نهی از منکر و به جریان انداختن این فریضه در عرصه رعایت اجتماعی پروتکل‌های بهداشتی، مورد توجه قرار گرفته است. اگر چه تحقق این موضوع، وظیفه آحاد مردم است اما به طور مشخص نهادهای سازمانی و مسؤول در این زمینه نیز باید نقش ویژه خود را ایفا کنند. 
در این بین نقش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، نقش ویژه و قابل توجهی است؛ نهادی که چند سالی است با حضور آیت‌الله کاظم صدیقی، امیدها را برای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر زنده کرده است. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به موضوع کرونا احیای این ستاد و چابک‌سازی مدیریتی آن باید در دستور کار قرار گیرد. حضور یک روحانی اخلاق‌مدار همانند آیت‌الله صدیقی در راس این ستاد قطعا باید با همراهی نیروهای متعهد، متخصص و فرهنگی همراه باشد؛ موضوعی که در ماجرای کرونا خلأ آن احساس شد. دکتر امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»، ضمن تاکید بر لزوم ورود همه‌جانبه نهادهای مسؤول برای فرهنگ‌سازی در حوزه رعایت پروتکل‌های اجتماعی اظهار داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر باید به موضوع فرهنگ‌سازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی ورود کند. وی ادامه داد: مسؤولان این نهاد باید متوجه باشند تمرکز بر این مساله، علاوه بر تاثیرات مثبتی که بر سلامت مردم خواهد داشت، خود فرهنگ امر به معروف را نیز در جامعه تعمیق خواهد کرد، چرا که وقتی مردم به مساله رعایت پروتکل‌ها حساس شدند و به هم تذکر دادند، کم کم فرهنگ حساسیت به سرنوشت جامعه و احساس تکلیف نسبت به اصلاح رفتار غلط دیگران در میان آحاد مردم جا می‌افتد. وقتی این فرهنگ جا افتاد، یعنی زمینه فرهنگی احیای امر به معروف در جامعه ایجاد شده است و خود این امر باعث می‌شود در آینده مصادیق دیگر امر به معروف هم براحتی توسط جامعه پذیرفته شود. 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه، رسانه‌ها را نیز بازوی دیگری برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: پیشنهاد من این است رسانه‌ها تجربه زیستی بیماران کرونایی را به تصویر بکشند. در جامعه ما پیش‌فرض‌های غلطی درباره کرونا شکل گرفته است که رسانه‌ها باید این پیش‌فرض‌ها را بشکنند. اینکه کرونا اهمیتی ندارد، هرکس مبتلا شود ۲ هفته‌ای خوب می‌شود، ماسک زدن تاثیری ندارد و پیش‌فرض‌هایی از این دست باید توسط رسانه‌ها به چالش کشیده شود.

Page Generated in 0/0235 sec