printlogo


کد خبر: 226161تاریخ: 1399/8/10 00:00
صدها کشته و زخمی در پی زمین‌لرزه 6/6 ریشتری
زلزله و سونامی در ترکیه

زمین‌لرزه بزرگ و کم‌سابقه‌ای که دیروز بعدازظهر به مرکز شرقی‌ترین جزایر یونانی در دریای اژه به وقوع پیوست، در منطقه ازمیر ترکیه خسارات به مراتب بیشتری به بار آورد. این زلزله ساعت 14 به قدرت بین 6/6 تا 7 درجه در مقیاس ریشتر در نزدیکی جزیره دودکانسا در عمق 5/16 کیلومتری پوسته زمین رخ داد. محل وقوع آن تنها 13 کیلومتر با شمال غربی جزیره ساموس یونان و 17 کیلومتر با ساحل جنوب غربی ترکیه فاصله داشت و در نتیجه سونامی کوچک به وجود آمده از این زلزله در کف دریا امواج بزرگی را به وجود آورد که به سواحل تفریحی جزیره ساموس و همچنین بندر و استان ازمیر ترکیه حمله‌ور شد. 
به گزارش رویترز به نقل از مرکز مدیریت بحران ترکیه، بزرگی این زمین‌لرزه به حدی بود که در تمام سواحل غربی این کشور لرزش آن به وضوح احساس شد. از طرف دیگر به گزارش شبکه اسکای یونان، شدت زلزله نه‌تنها در جزیره کرت، بلکه حتی در آتن پایتخت احساس شده است. 
یکی از ساختمان‌های تخریب شده در جزیره ساموس یونان مربوط به کلیسای پاناگیا تئوتوکو در شهر کارلواسی بوده است. همچنین طبق توئیت‌های شهروندان این منطقه برق در بسیاری نقاط قطع شده است. 
 همچنین بر اثر این زلزله و پس‌لرزه‌های قدرتمندش به قدرت 9/3 و 8/4 ریشتر چندین ساختمان در منطقه برنوای ازمیر تخریب شد که یکی از آنها ساختمانی 4 طبقه بود که نیمی از آن فرو ریخت. تصاویر ویدئویی حاکی از وقوع چندین آتش‌سوزی در مناطق مختلف ازمیر بر اثر تخریب ساختمان‌ها و لوله‌های گاز است. 
سونامی در مقیاس کوچک نیز باعث جاری شدن سیل در خیابان‌های شهرهای کوچک سیقاچیک و صفری حصار در استان ازمیر شد. 
تا زمان درج خبر هنوز اطلاعات دقیقی از میزان تلفات احتمالی زمین‌لرزه شرق دریای اژه و سونامی پس از آن منتشر نشده بود. فرماندار ازمیر دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد چندین ساختمان در نتیجه این زمین لرزه آسیب دیده و ترک برداشته و مرکز مدیریت بحران در حال بررسی شرایط است. 
 طبق گزارش مراکز دولتی ترکیه، قدرت زمین‌لرزه در خاک این کشور 6/6 ریشتر ثبت شده است، حال آنکه مرکز لرزه‌نگاری اروپای مدیترانه‌ای قدرت آن را در کانون زلزله 9/6 ریشتر و مرکز لرزه‌نگاری ایالات متحده آن را 7 ریشتر اعلام کرده است.

Page Generated in 0/0336 sec