printlogo


کد خبر: 226167تاریخ: 1399/8/10 00:00
آمادگی جهادگران، بسیجیان و خیران برای مقابله با کرونا
جهاد علیه کرونا

گروه اجتماعی: موج جدید فعالیت گروه‌های جهادی برای مقابله با کرونا پس از تاکیدات رهبر حکیم انقلاب آغاز شد. 
به گزارش «وطن ‌امروز»، در تابستان مراحل گوناگون رزمایش کمک مومنانه و جهاد علیه کرونا در کنار کادر درمان کشور موجب شد این بیماری تا حدودی کنترل شود و حالا با شیوع بی‌سابقه این ویروس بار دیگر حضور نیروهای انقلابی و جهادی احساس می‌شود. سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی در این باره گفت: تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بسیج مستضعفین و وزارت بهداشت در موج اول شیوع کرونا منعقد شد که بر اساس آن بسیج به تیم‌های بهداشت و درمان جهت کنترل کاهش شیوع ویروس منحوس کمک کند و به این خاطر یکی از کارهای بسیج که در موج اول شیوع کرونا موضوعیت داشت، تولید ماسک و ضدعفونی کردن معابر و کمک به تیم‌های بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها، حتی تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی توسط جهادگران عزیز بود. زهرایی در توضیح کمک جهادگران در موج اول شیوع کرونا تصریح کرد: حدود ۸۰۰ هزار نفر از گروه‌های جهادی هنگام ضدعفونی کردن معابر در همان مرحله اول به میدان آمدند، از این رو خودمان فکر می‌کردیم که این ویروس شیوعش کم می‌شود، چون کارشناسان می‌گفتند ویروس در تابستان کم شد یا از بین می‌رود. از سویی تصمیم گرفتیم بسته معیشتی و ارزاق به مردم بدهیم و برای اشتغال کسانی که از کرونا آسیب دیده‌اند فکری کنیم؛ لذا ماحصل این خدمات و رزمایش اول، تبدیل به نهضت کمک مومنانه شد. وی در ادامه افزود: تاکنون ۲ رزمایش کمک مومنانه را انجام داده‌ایم، یکی در ماه مبارک رمضان و یکی هم در ماه ذی‌الحجه، محرم و صفر، در حال حاضر نیز وارد مرحله سوم رزمایش شده‌ایم. ولی امر مسلمین جهان فرمان داده‌اند و کارشناسان هم گفته‌اند که جوانان داوطلب، صالح و مومن پای کار رزمایش سوم بیایند. 
 
* بیانیه مجمع خیران سلامت
دبیرکل مجمع خیران سلامت کشور در پی تاکیدات مقام معظم رهبری درباره ورود خیران سلامت به میدان مبارزه با کرونا بیانیه‌ای صادر کرد. به گزارش «وطن امروز»، متن بیانیه دکتر حسینعلی ‌شهریاری خطاب به مدیران عامل مجامع خیران سلامت در سراسر کشور بدین شرح است: «حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی در دیدار روز شنبه (3 آبان‌ماه) با مسؤولان ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا با اشاره به سخت‌تر شدن شرایط زندگی برخی افراد و مشاغل، با اجرای اقدامات سختگیرانه و پیشگیرانه خاطرنشان کردند که در این زمینه دولت باید بسته‌های حمایتی را در نظر بگیرد، ضمن آنکه خیران و مردم نیز باید وارد میدان شوند و به کمک این افراد بیایند، چرا‌که این کار جزو بهترین کارها و برترین وسایل نزدیک شدن به خداست. 
 
* مردم به صحنه بیایند
همان‌طور که نیروهای جهادی، بسیجیان، خیران و... در موج‌های قبلی ویروس کرونا در کشور با حس همنوع‌دوستی در کنار مردم بویژه خانوارهای درگیر با بیماری «کووید-19» ماندند و در این وضعیت از هیچ تلاشی در خدمات‌رسانی دریغ نکردند، امروز نیز همه آماده ورود به صحنه هستند تا به فرمایشات مقام معظم رهبری در مبارزه با کرونا لبیک گویند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در پی فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک همه‌جانبه نیروهای داوطلب مردمی، بسیجیان و... به وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری «کووید-19»، ستاد ملی مقابله با کرونا باید با فراخوان نیروهای جهادگر، خیران سلامت، بسیجیان و آحاد مردم، زمینه ورود این افراد را برای خدمات‌رسانی در کنار کادر پزشکی فراهم کند. 
سیدمرتضی خاتمی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و افزایش آمار روزانه مبتلایان، مرگ‌ومیر و بستری‌شدگان، تصریح کرد: این روزها که کادر پزشکی در خدمات‌رسانی به بیماران کرونا در خط مقدم قرار دارند و حدود 9 ماه است شبانه‌روز مشغول فعالیت و پرستاری از بیماران هستند دچار خستگی مفرط شده‌اند و در صورت جذب پرستاران کارآزموده و نیروهای جهادی خدمات‌رسان، انگیزه آنها در خدمات‌رسانی بیشتر خواهد شد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر توجه به ورود نیروهای جهادی خدمات‌رسان به بیمارستان‌ها برای کمک به کادر پزشکی، خیران و نیروهای جهادگر نیز با کمک‌های مالی و معیشتی به افرادی که دچار این بیماری شده‌اند می‌توانند در این امر خیر شریک شوند، افزود: در موج‌های گذشته نیز نیروهای جهادگر، روحانیان و خیران اقدامات قابل توجه خود را در قالب کمک به کادر پزشکی، حمایت‌های مالی و معیشتی و... داشته‌اند و اکنون نیز بی‌شک مشتاق یاری‌رسانی در این عرصه هستند، بنابراین ستاد ملی مقابله با کرونا باید بستر مناسب برای ورود آنها به خدمات‌رسانی را مهیا کند. خاتمی اظهارداشت: تقویت همکاری آحاد مردم، نیروهای خدمات‌رسان و حامی برای مقابله با کرونا به اشکال مختلف همچون کمک‌های مومنانه در قالب ارائه بسته‌های کمک معیشتی به خانواده‌هایی که کرونا معیشت آنها را درگیر کرده است و نیز ارائه خدمات در بیمارستان‌ها می‌تواند در جلوگیری از سرایت بیشتر این ویروس و قطع زنجیره آن در کشور کمک کند.
***
[طرح تکمیلی بسیج برای مقابله با کرونا ۲۰ آبان آغاز می‌شود]
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: طرح تکمیلی مقابله با کرونا با عنوان «طرح سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» 20 آبان آغاز خواهد شد. سردار غلامرضا سلیمانی در جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) که به ریاست فرمانده کل سپاه پاسداران برگزار شد، اظهار کرد: این طرح همه مجاهدت‌هایی را که سپاه‌های استانی کشور در کمک به بیمارستان‌ها و تامین کادرهای مورد نیاز آنها، توزیع اقلام بهداشتی، آموزش و کمک به خانواده‌های نیازمند انجام می‌دهند، تکمیل می‌کند. وی گفت: همه این اقدامات، راهبرد تدافعی است و ما در قالب این طرح جدید می‌خواهیم راهبرد دیگری را در کنار این راهبرد به عنوان راهبرد اصلی به میدان بیاوریم که آن راهبرد تهاجمی یعنی قطع زنجیره تکثیر ویروس از طریق بیماریابی با تکیه بر همه ظرفیت‌های انسانی، ارتباطی، مخابراتی و فناورانه و شبکه بهداشت و درمان کشور است. سردار سلیمانی اضافه کرد: این طرح خیلی ساده و روان و مردم‌پایه است و با هزینه‌های بسیار کم اجرا و هزینه‌های آن هم به صورت متمرکز تامین خواهد شد. وی گفت: ما همه همت و ظرفیت‌ خود را در این کار به عنوان کار اصلی به کار خواهیم بست و با توجه به تدابیر رهبر معظم انقلاب و پیگیری‌های مستمر فرمانده کل سپاه، ان‌شاءالله از 20 آبان شاهد آغاز سراسری اجرای این طرح باشیم. رئیس سازمان بسیج مستضعفین افزود: این طرح با عنوان طرح تکمیلی مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا و مزین به نام «طرح سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی» اجرا خواهد شد.

Page Generated in 0/0071 sec