printlogo


کد خبر: 226174تاریخ: 1399/8/10 00:00
اخبار

نظارت میدانی، آب را به روستاهای زابل رساند
دکتر محمدباقر قالیباف هفته سوم مهرماه در راستای تحقق نظارت میدانی جهت حل مشکلات مناطق کم‌برخوردار سفری به روستاهای اطراف زابل داشت. 
در همین رابطه ویدئویی از درددل یک شهروند با رئیس مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی با استقبال زیادی روبه‌رو شد. در این ویدئو شهروند زابلی به شرایط اقتصادی و قطع آب این مناطق انتقاد می‌کند و قالیباف قول مساعد برای حل این مشکلات می‌دهد.
 حالا با گذشت 20 روز گزارش‌ها نشان می‌دهد مشکل آب این مناطق یعنی روستاهای کربلایی‌قربان و تیمور‌آباد حل شده است و کشاورزان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. 
***
خطای بزرگ دولت در چشم بستن بر حباب بورس
استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره نقش وزیر اقتصاد در وضعیت آشفته کنونی بازار بورس، گفت: همه اعضای دولت از جمله وزیر اقتصاد از سیاست اشتباه دولت در بورس حمایت کردند. قطعا اگر وزیر اقتصاد از این موضوع حمایت نمی‌کرد، این موضوع اصلا در عمل پیاده نمی‌شد. علی‌اکبر عرب‌مازار معتقد است بورس همان‌طور که بی‌دلیل رشد پیدا می‌کند بی‌دلیل هم ریزش می‌کند. باعث بالا رفتن شاخص، حباب و علت کاهش نیز ترکیدن حباب است. وی با بیان اینکه دولت از حبابی بودن رشد شاخص بورس اطلاع داشت ولی آن را باور نداشت، اظهار داشت: با توجه به حمایت دولت از بورس، نقدینگی بسیار بالایی وارد بازار شد که این امر بازارهای دیگر را نیز متاثر کرد به طوری که یکی از دلایل اصلی بالارفتن قیمت دلار، همین حباب بورس بود. وی افزود: نمی‌شود در بازاری به صورت ماهانه 60 درصد سود تعلق بگیرد آن‌ وقت در بازار پول سالی 15درصد باشد. در واقع با بالا رفتن شاخص بورس قیمت‌ها در بخش‌های اقتصادی دیگر نیز افزایش یافت. این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا شروع حباب بورس از سمت دولت و به صورت عالمانه بوده است، گفت: خیر، این امر تعمدی نبوده است، بلکه دولت بر این تصور بود که بورس همچون یک سیاه‌چاله می‌تواند نقدینگی جامعه را برای رونق بازار جذب کند. البته دولت شدیدا از بورس حمایت کرد و چشمانش را بر حبابی بودن بازار بست. وی در ادامه گفت: متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بخش حقیقی اقتصاد از جذب نقدینگی در بورس چندان بهره نبرد. همان‌طور که از قبل پیش‌بینی می‌شد حباب بورس بقیه بازارها از جمله ارز، طلا و کالاها را متاثر کرد. در اقتصادی که پولی وجود ندارد و دچار رکود است چرا باید قیمت کالا در بازارهایی همچون مواد غذایی، دارو، مواد شیمیایی و... دچار افزایش شود. رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی افزود: سال گذشته هم تورم 40- 30 درصدی وجود داشت ولی نه با این شیب صعودی. نرخ دلار از اول سال جاری تاکنون 100 درصد افزایش داشته است؛ چرا 6 ماه قبل به این صورت نبوده است. وی با بیان اینکه روسای بورس افتخار می‌کردند ۸ میلیون کد بورسی صادر شده است، گفت: در کدام بورس دنیا اجازه چنین کاری می‌دهند که ما در ایران مرتکب آن شدیم. متاسفانه خیلی از این کدهای تازه‌وارد، صرفا برای دلالی و قیمت‌سازی کاذب وارد بازار شدند. عرب‌مازار در ادامه اظهارات خود درباره ادامه روند شاخص در بورس گفت: پیش‌بینی من این است بازار مجددا سقوط کند. 
***
نظارت بر توزیع کالاها به صورت هوشمند
وزیر صمت گفت: صادرکنندگانی که تعهدات ارزی دارند، می‌توانند مواد اولیه یا کالاهای ضروری اولویت‌بندی‌شده توسط وزارت صمت را وارد کرده و بدین‌ گونه رفع تعهد ارزی کنند. علیرضا رزم‌حسینی گفت: سیاست جدید واردات در مقابل صادرات تا چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. صادرکنندگانی که تعهدات ارزی دارند، می‌توانند مواد اولیه یا کالاهای ضروری اولویت‌بندی شده توسط وزارت صمت را وارد کرده و بدین‌‌ گونه رفع تعهد ارزی کنند. رزم‌حسینی اضافه کرد: از شنبه آینده نظارت بر توزیع کالاها به صورت هوشمند برای مقابله با گران‌فروشی با همکاری تعزیرات در بازار تشدید می‌شود و بازرسی از مراکز اصلی، بنکداران و انبارداران طبق قانون انجام خواهد شد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد. 

Page Generated in 0/0136 sec