printlogo


کد خبر: 226181تاریخ: 1399/8/10 00:00
در حالی که انفعال دولت در واکنش به اهانت دولت فرانسه به پیامبر اعظم(ص) همچنان با انتقاد روبه‌رو است، ظریف بلافاصله حادثه شهر «نیس» فرانسه را محکوم کرد
محکومیت سه سوته!

گروه سیاسی: در جریان ناآرامی‌های اخیر در کشور فرانسه به دنبال تشدید اسلام‌ستیزی در این کشور پس از انتشار کاریکاتورهای موهن علیه ساحت گرامی پیامبر اسلام و حمایت امانوئل مکرون از این اهانت، روز پنجشنبه مردی در نزدیکی کلیسای «نوتردام» شهر «نیس» واقع در جنوب فرانسه با چاقو به سمت چند نفر حمله کرد که طبق گزارش‌ها، پلیس شهر نیس مرگ ۳ نفر را در این حادثه تأیید کرده است. 
به گزارش «وطن امروز»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از این اتفاق در توئیتی اقدام تروریستی در نیس را محکوم کرد و نوشت: ما حمله تروریستی امروز در نیس را بشدت محکوم ‌می‌کنیم. وی افزود: این دور باطل تشدیدی- نفرت‌پراکنی، تحریک و خشونت- باید با منطق و عقلانیت جایگزین شود. وزیر امور خارجه بیان کرد: همگان باید بدانند افراط‌گرایی تنها افراط‌گرایی بیشتر به همراه می‌آورد و نمی‌توان از طریق تحریک‌آفرینی‌های زننده به صلح دست یافت. 
واکنش سریع ظریف در محکومیت این حادثه در حالی است که دولت روحانی و دستگاه سیاست خارجی کشور پس از اهانت‌ها به نبی مکرم اسلام با گذشت چند روز از این اهانت‌ها، فقط نظاره‌گر تحولات میدانی و اعتراضات خودجوش مردمی در جهان اسلام بودند! بر این اساس بود که وزیر امور خارجه فقط به انتشار یک توئیت بدون نام بردن از رئیس‌جمهور فرانسه بسنده کرد و در پاستور هم حسن روحانی پس از سکوت معنادار چند روزه که البته با انتقادات زیادی از سوی افکار عمومی مواجه شد، موضعی ملایم و دیپلماتیک در محکومیت این اقدام اتخاذ کرد که هیچ تناسبی با خشم مقدس و احساسات جریحه‌دار‌شده مردم مسلمان ایران و جهان نداشت. 
حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت بدون اینکه نامی از امانوئل مکرون ببرد و به اهانت او نسبت به ساحت پیامبر اسلام اشاره‌ای کند، گفت: این جای تعجب دارد کسانی که ادعای فرهنگ و دموکراسی دارند، به یک نحوی هر چند ناخواسته(!) دیگران را به خشونت و خونریزی تشویق می‌کنند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: درس پیامبر، درس احترام به دیگران، اخلاق، آزادی به معنای آنکه اندیشه‌های صحیح انسانی و مفید و سازنده را تبادل کنیم، است. فحاشی، توهین، سخن ناروا گفتن و کاریکاتور زشت کشیدن، جزو اخلاق، دموکراسی و انسانیت نیست. روحانی در پایان ابراز امیدواری کرد آنانی که در این مسیر اشتباه کردند، اشتباه خود را هر چه زودتر جبران کنند و به مسیر عدالت و اخلاق و احترام به عقاید همه ادیان آسمانی بازگردند. 
در چنین شرایطی، رفتار منفعلانه دستگاه سیاست خارجی، صدای نمایندگان ملت را هم درآورد. در همین راستا سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست ‌خارجی مجلس گفت: اعضای کمیسیون نامه‌ای را به وزارت امور خارجه واصل داشتند و در آن نامه خواسته شد دستگاه دیپلماسی واکنشی جدی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه نشان دهد. ابوالفضل عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در اهانت به ساحت قدسی پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) اظهار داشت: در جلسه اخیر کمیسیون، اخبار مربوط به تحولات این موضوع مورد بررسی قرار گرفت. وی ادامه داد: پس از بحث و بررسی‌ها، اعضای کمیسیون نامه‌ای را به وزارت امور خارجه واصل داشتند و در آن نامه خواسته شد دستگاه دیپلماسی واکنشی جدی به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور فرانسه نشان دهد. 
رفتار دولت در قبال گستاخی اسلام‌ستیزانه الیزه و اتخاذ مواضع مبهم دیپلماتیک در قبال مقدسات مسلم اسلامی با پرسش زیادی از سوی افکار عمومی مواجه شده و این ذهنیت را ایجاد می‌کند که دولت پس از اقتصاد، اعتقادات دینی مردم را هم به مناسبات خارجی گره ‌زده است. مماشات رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه با دولت فرانسه به عنوان یکی از شرکای مهم برجامی دولت تا جایی که از به میان آوردن نام امانوئل مکرون به عنوان محرک اصلی اقدامات موهن ضداسلامی خودداری کنند، ابهامات و سوالات زیادی ایجاد می‌کند. اینکه چگونه پس از هر اقدام تروریستی در فرانسه دولتمردان تلاش می‌کنند نخستین نفری باشند که این اقدام را محکوم می‌کنند و در شکل‌گیری موج همدردی، مقامات مذکور گوی سبقت را از همگان می‌ربایند اما در توهین به مقدسات اسلامی در همین جوامع پس از چند روز سکوت، موضعی محتاطانه و در بسته‌بندی دیپلماتیک اتخاذ می‌کنند، از همین ابهامات و سوالات پیرامون سیاست خارجی دولت است. البته شاید نباید از دولتی که کربلا را درس مذاکره می‌داند، در ماجرای اهانت به رسول‌الله(ص) انتظار تحرک و عمل جدی داشت. 

Page Generated in 0/0044 sec