printlogo


کد خبر: 226395تاریخ: 1399/8/17 00:00
دور دنیا

درخواست‌های بین‌المللی برای آزادی ده‌ها زندانی بی‌گناه در عربستان
سازمان حقوق بشری بین‌المللی «اسکای لاین» مستقر در استکهلم، اقدام جدی بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن عربستان سعودی به منظور آزادی ده‌ها زندانی عقیده را خواستار شد. این سازمان بر لزوم اقدامات جدی سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی مربوط برای جلوگیری از تشدید موارد نقض آزادی‌های عمومی در عربستان سعودی و تحقیق درباره موج بازداشت‌ها در این کشور تنها به دلیل استفاده از حق آزادی بیان و عقیده تأکید کرد. اسکای لاین اعلام کرد عربستان سعودی یکی از نخستین کشورهایی است که نظارت شدید بر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را انجام می‌دهد، چه از طریق مسدود کردن آن یا مجازات با حبس و جزای نقدی که با هدف سرکوب صداهای مخالف صورت می‌گیرد. این سازمان تاکید کرد عربستان سعودی تحت قانون جرائم اینترنتی، موج بازداشت به راه انداخته است. سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل معتقدند عربستان سعودی انتقاد از حکومت در اینترنت را جرم می‌داند. عربستان سعودی درباره وضعیت آزادی بیان و حقوق بشر در این کشور با انتقاد بین‌المللی روبه‌رو است و تعداد زیادی از اندیشمندان، دانشمندان، روزنامه‌نگاران و حقوقدانان و همچنین تعدادی از فعالان برجسته حقوق بشر را در زندان‌های خود در بازداشت نگاه داشته است. کمیته حقوق زنان سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وخیم شدن وضعیت سلامتی «لجین الهذلول» فعال سعودی که از اکتبر گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برد، آزادی فوری او را خواستار شد. به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، کمیته رفع تبعیض علیه زنان سازمان ملل متشکل از کارشناسان مستقل در بیانیه‌ای آزادی فوری الهذلول و سایر فعالان حقوق بشر بازداشت‌شده را خواستار شد. 
***
پایان نشست سد «النهضه» بدون توافق
وزارت منابع آبی مصر درباره نشست وزرای آب مصر، اتیوپی و سودان با هدف بررسی بهترین چارچوب برای مذاکرات جاری بر سر سد «النهضه» -با نظارت اتحادیه آفریقا- بیانیه‌ای صادر کرد. بر اساس گزارش روزنامه «الیوم السابع»، وزارتخانه مذکور پایان این نشست را اعلام و تصریح کرد ۳ کشور یاد شده درباره شیوه تکمیل مذاکرات در مرحله بعدی به نتیجه نرسیدند. در ادامه این گزارش آمده است ۳ کشور مذکور توافق کردند هر کدام گزارشی را برای آفریقای جنوبی به عنوان رئیس فعلی اتحادیه آفریقا بفرستند؛ گزارشی که روند نشست‌ها و چشم‌انداز آنها درباره راه‌های اجرای برون‌رفت نشست سران اتحادیه آفریقا در این باره باشد، نشستی که ۲۱ ژوئن و ۲۱ جولای برگزار و در آن قرار شد کشورهای سه‌گانه به توافق قانونی الزام‌آوری درباره پر کردن و راه‌اندازی سد النهضه برسند. 3 کشور آفریقایی مصر، سودان و اتیوپی نزدیک به یک سال است بر سر حقابه خود از نیل و تقسیم آب این رودخانه اختلاف دارند و تلاش‌ها برای رسیدن به مکانیزمی منصفانه به جایی نرسیده است و حتی نشست مجازی دیروز سران کشورهای مذکور با مشارکت چند کشور آفریقایی از جمله رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به نتیجه نرسید. اتیوپی اصرار دارد این سد را در ۳ سال پر کند؛ اقدامی که اگر صورت بگیرد ۲ کشور مصر و سودان با بی‌آبی و بیکاری گسترده‌ای مواجه خواهند شد. دولت مصر پیش از آغاز مذاکرات دور دوم بر سر تعیین و تقسیم حقابه نیل، تهدید کرده بود اگر آدیس‌‌آبابا به اقدامات یکجانبه خود ادامه دهد، با اقدام نظامی مواجه خواهد شد. اتیوپی نیز در واکنش به این تهدید‌ها، اعلام کرد برای حفاظت از منافع ملی‌اش از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد. 
***
عربستان سعودی مدعی دفع حمله پهپادی شد
ائتلاف ضدیمن به رهبری عربستان سعودی مدعی شد یک فروند پهپاد مهاجم را در آسمان این کشور رهگیری و منهدم کرده است. سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی این ائتلاف پنجشنبه مدعی شد نیروهای انصار‌الله یمن این پهپاد را که از نوع انتحاری بود، به سمت عربستان سعودی ارسال کرده بودند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کمیته‌های مردی و ارتش یمن هیچ‌گونه عملیاتی چه موشکی و چه پهپادی به سمت عربستان سعودی انجام نداده‌اند و مسؤولیت این حمله ادعایی را تا این لحظه بر عهده نگرفته‌اند. با این حال، ائتلاف سعودی بر اساس اعلام رسانه‌های یمن در استان‌های «مأرب» و «الجوف»، پنجشنبه به ترتیب 9 و ۳ حمله هوایی انجام داده است. این ائتلاف متجاوز برای توجیه حملات هوایی، حملات ادعایی پهپادی و موشکی یمن را بهانه می‌کند. 
***
فرانسه به دنبال تقویت مرز‌های خود
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه اعلام کرد کشورش کنترل بر مرز‌هایش را تقویت خواهد کرد. مکرون که از مرز مشترک فرانسه و اسپانیا دیدار می‌کرد مدعی شد که کشورش با ۲ برابر کردن تعداد نیرو‌های پلیس و رساندن آنها به رقم ۴ هزار و ۸۰۰ نفر کنترل بر مرز‌های کشورش را تقویت می‌کند. وی در جریان این دیدار همچنین مدعی شد: «در بحبوحه تهدیدات تروریستی روز‌افزون، افزایش کنترل [بر مرز‌ها] شامل مهاجرت‌های غیر‌قانونی خواهد بود». بعد از توهین‌های مکرر مکرون به اسلام و پیامبر، یک فرد مسلح با چاقو به افرادی در نزدیکی کلیسای «نوتردام» شهر نیس واقع در جنوب فرانسه حمله کرد که به گفته پلیس دست‌کم ۳ نفر در این حمله کشته شدند. همچنین شهر «آوینیون» واقع در جنوب شرقی فرانسه نیز شاهد تیراندازی پلیس به یک فرد مسلح به چاقو بود که به کشته شدن وی انجامید. ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه ساعاتی بعد از وقوع این حملات گفت سطح آماده‌باش نیروهای امنیتی در این کشور در پی وقوع ۲ مورد حمله با سلاح سرد افزایش یافته است. 

Page Generated in 0/0366 sec