printlogo


کد خبر: 226421تاریخ: 1399/8/17 00:00
اخبار

قیمت مسکن در بدترین نقطه تهران زیر ۱۵ میلیون تومان نیست
رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: وزیر راه‌وشهرسازی برای مدیریت بازار مسکن به دنبال گفتار‌درمانی و کنترل فضای روانی بازار است اما این اقدامات تأثیر زیادی بر بهبود وضعیت بازار ندارد و وزارتخانه باید استراتژی جدیدی را پیاده کند. محمدرضا رضایی‌کوچی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر راه‌وشهرسازی مبنی بر اینکه قیمت مسکن در تهران هر متر‌مربع حدود 10 تا 15 میلیون تومان است، گفت: در شرایط کنونی مشخص نیست که آقای وزیر، این اطلاعات و آمارها را از چه منبعی به دست می‌آورد، بهتر است برای درک واقعی‌تر از وضعیت بازار، به خیابان‌ها و مشاوران املاک مراجعه شود. وی ادامه داد: بر اساس آمارهای ارائه‌شده بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران حدود 24 میلیون تومان است، بنابراین این آمارها با اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر راه اختلاف زیادی دارد. رضایی‌کوچی ادامه داد: در شرایط کنونی قیمت مسکن در بدترین نقطه تهران زیر 15 میلیون تومان نیست، بنابراین آمارهای ارائه‌شده وزیر راه با واقعیت کنونی بازار فاصله چشمگیری دارد. رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: مهم‌ترین راهکار برای بهبود وضعیت بازار مسکن، تولید گسترده و افزایش ساخت‌و‌‌ساز است، در این رابطه نیز دولت جز اجرای طرح ملی مسکن اقدامی صورت نداده، البته مجلس اخیرا طرح جهش تولید و تأمین مسکن را طراحی کرد که تصویب و اجرای آن می‌تواند بازار را به تعادل برساند. 
***
افزایش صادرات نفت ایران حتی با احیای برجام یک سال طول می‌کشد
مدیرعامل یک شرکت بزرگ نفتی آمریکایی گفت: حتی با پیروزی بایدن و بازگشت آمریکا به برجام، یک سال طول خواهد کشید تا صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی افزایش یابد. آنطور که آرگوس مدیا گزارش داده است، اسکات شفیلد، مدیرعامل شرکت نفتی پایونیر نچرال ریسورز آمریکا می‌گوید بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در پی پیروزی احتمالی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خیلی نمی‌تواند مایه نگرانی در سایه شرایط کنونی بازار جهانی نفت باشد. اگر جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری برنده انتخابات شود و راه را برای صادرات دوباره نفت ایران در قالب توافق هسته‌ای باز کند، حداقل یک سال طول خواهد کشید که شاهد حصول توافق برای افزایش صادرات نفت ایران باشیم. شفیلد ادامه داد: بنابراین من انتظار دارم در اوایل یا اواسط سال 2022، ایران صادرات خود را به یک و نیم تا ۲ میلیون بشکه در روز برساند. وی البته مدعی شد ایران هم‌اکنون نفت خود را از طرق دیگر، نظیر عراق به بازار عرضه می‌کند. شفیلد می‌گوید در صورتی که بایدن پیروز شود انتظار نمی‌رود به این زودی‌ها شاهد افزایش مالیات بر شرکت‌ها باشیم، چرا که ممکن است جمهوری‌خواهان بتوانند سلطه خود بر سنا را حفظ کنند اما دولت وی خیلی زود قوانین سختگیرانه‌ای را در زمینه آلایندگی، تولید نفت و گاز اعمال خواهد کرد. 
***
ابلاغیه مهم نهاوندیان به همتی و ۶ وزیر اقتصادی
بانک مرکزی حق دخالت در ترخیص کالاها را ندارد
معاون اقتصادی رئیس‌جمهور مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی را ابلاغ کرد. بر این اساس کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان‌ماه ۹۹)، بدون الزام به کد رهگیری بانک مرکزی ترخیص می‌شوند. بر اساس مصوبات جدید ستاد هماهنگی اقتصادی که از سوی نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به وزرای مربوط ابلاغ شده است، بانک مرکزی باید نسبت به تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت اقدام کند: «بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تامین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد 3 ماهه (جهت تامین ارز ترجیحی) اقدام کند؛ کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا 10 آبان‌ماه 99)، بدون الزام به کد رهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شود؛ از تاریخ 10 آبان‌ماه 99 به بعد واردکنندگان بتوانند از رویه‌های بانکی (ارز نیما) واردات در مقابل صادرات (خود و غیر) برای پروانه‌های صادراتی سال 98 به بعد (ارز اشخاص) از طریق سامانه جامع تجارت (کنترل توسط صمت و بانک مرکزی) استفاده کنند؛ گمرک ایران نسبت به ترخیص درصدی کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید (ردیف تعرفه و اولویت توسط صمت اعلام می‌شود) تا سقف 90 درصد که در صف تخصیص یا تامین ارز بانکی باشند اقدام کند؛ چنانچه ردیف تعرفه مندرج در ثبت سفارش کالا با استنباط گمرک تغییر کند، مشروط بر اینکه شرح تجاری کالا تغییر نکند و ردیف تعرفه استنباطی گمرک، جزو ردیف تعرفه کالاهای ممنوعه (گروه4) یا اولویت ارزی غیرفعال (گروه 27)، یا ردیف تعرفه کالاهای دارای تولید مشابه داخلی نباشد، درباره اقلام گروه‌های 1، 21، 22، 23 و 24، نیازی به اصلاح ثبت سفارش وزارت صمت نخواهد بود». 

Page Generated in 0/0080 sec