printlogo


کد خبر: 226429تاریخ: 1399/8/17 00:00
بازنشر بیانیه جو بایدن در حمایت از ترور سردار سلیمانی موجب انزجار و خشم‌ افکار عمومی در ایران شد
شغال خبیث

گروه سیاسی: ماجرای ترور شهید سلیمانی از جمله موضوعاتی است که چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه و دموکرات درباره آن اتفاق‌نظر داشتند و از این اقدام ترامپ تقدیر کردند. در روزهای گذشته در جریان اعلام آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بیانیه جو بایدن در حمایت از ترور سردار سلیمانی در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت. جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا که به احتمال زیاد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا خواهد بود از جمله چهره‌های سیاسی آمریکا به حساب می‌آمد که اقدام دولت این کشور در ترور سردار سلیمانی را ستود. 
بایدن پس از اقدام تروریستی ارتش آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی، با انتشار بیانیه‌ای نوشته بود: «هیچ آمریکایی‌ای در مرگ قاسم سلیمانی عزاداری نمی‌کند. او مستحق بود برای جنایاتش علیه نیروهای آمریکایی و هزاران بیگناه منطقه در برابر قانون بایستد». 
بایدن ضمن حمایت از اصل این ترور، سردار شهید سلیمانی را به ایجاد هرج‌و‌مرج متهم کرده و گفته بود: «هیچ یک [از این موضوعات] این مساله را نفی نمی‌کند که کشتن او اقدامی بشدت تنش‌زا در یک منطقه خطرناک بود. بیانیه دولت [ترامپ] می‌گوید هدف از این اقدام جلوگیری از حملات آتی ایران است اما این اقدام یقینا اثر عکس خواهد داشت. رئیس‌جمهور ترامپ یک دینامیت را به یک قوطی کبریت انداخت و باید برای مردم آمریکا توضیح دهد راهبرد و برنامه‌اش برای ایمن نگاه داشتن نیروها و پرسنل دیپلماتیک آمریکا در منطقه، شهروندان و منافع ما، در داخل و خارج از کشور و نیز متحدان ما در منطقه و فراتر از این منطقه چیست. من اطلاعات محرمانه‌ای از این موضوع در دست ندارم و بسیاری از آن نامعلوم است اما ایران حتما واکنش نشان خواهد داد. ما ممکن است در آستانه یک درگیری بزرگ در خاورمیانه باشیم». 
13 دی‌ماه سال گذشته ارتش آمریکا در اقدامی تروریستی به فرمان ترامپ، سردار قاسم سلیمانی و همراهانش را در یک حمله پهپادی در فرودگاه بغداد به شهادت رساند. این اقدام دولت آمریکا هر چند از سوی یک رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه انجام شد اما چهره‌های سیاسی و شاخص دموکرات‌ نیز از این اقدام حمایت کردند. علاوه بر جو بایدن که با انتشار اطلاعیه‌ای حمایت خود از این ترور را اعلام کرد، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب دموکرات هم که یکی از جدی‌ترین منتقدان ترامپ به شمار می‌رود، ضمن تأیید اهمیت حفظ منافع آمریکایی‌ها توسط رئیس‌جمهور، تنها به خطرات احتمالی ناشی از این حرکت اشاره کرد و گفت ترامپ باید پیش از حمله با نمایندگان مشورت می‌کرد. تحلیلگران سیاسی با یادآوری اینکه ترامپ حتی در اوج اختلاف و کشمکش بر سر استیضاح براحتی طرح خود برای ترور سردار سلیمانی را اجرا کرد و هرگز نیازی به مشورت با نمایندگان کنگره آمریکا ندید و بدون مشورت با آنها طرح خود را عملی کرد، آن را نشان نوعی اتحاد سیاسی در نظام آمریکا علیه اصول منشور ملل متحد برای سایر کشورهای جهان می‌دانند. سیاستمداران دموکرات آمریکا برای حمایت از اقدام تروریستی ترامپ که مصداق تروریسم دولتی است چنین توضیح می‌دادند که حملات پهپادی آمریکا در عراق امری استثنایی نبوده و به دلیل حضور ارتش تروریستی این کشور در منطقه، نیازی به کسب اجازه یا مشورت با نمایندگان برای انجام عملیات نیز وجود نداشته است، زیرا نیازی هم نبوده که آمریکا برای چنین عملیاتی به عراق لشکرکشی کند. 
انتقاد دموکرات‌ها از ترامپ درباره ماجرای ترور شهید سلیمانی مربوط به اصل این ترور نیست و چنانکه گفته شد آنها حمایت صریح خود را از این اقدام اعلام کردند، بلکه این افراد از دولت آمریکا به علت محرمانه اعلام کردن گزارش ترور یا عدم انجام اقدامات محافظتی لازم برای سربازان آمریکایی در واکنش به اقدام تلافی‌جویانه ایران، انتقاد کردند. 

Page Generated in 0/0136 sec