printlogo


کد خبر: 226489تاریخ: 1399/8/19 00:00
دور دنیا

علی‌اف از آزادسازی شهر شوشا خبر داد
الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان اعلام کرد ارتش این کشور شهر شوشا در منطقه قره‌باغ کوهستانی را تحت کنترل خود درآورد. در حالی که رسانه‌های ارمنستانی دیروز از درگیری‌های شدید نیروهای جمهوری آذربایجان در شهر «شوشا» در منطقه قره‌باغ کوهستانی و دفع حملات آنها خبر دادند، باکو از «آزادسازی» این شهر خبر داد. بنا بر گزارش‌ اسپوتنیک، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان رسما خطاب به مردم کشورش اعلام کرد ارتش این کشور توانست شهر شوشا را از کنترل نیروهای ارمنستانی خارج و آزاد کند. خبر تسلط باکو بر شوشا در منطقه قره‌باغ کوهستانی در شرایطی منتشر شده است که درگیری‌ها بین آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ همچنان ادامه دارد و تلاش‌ کشورهای مختلف برای توقف آن به جایی نرسیده است. جمهوری آذربایجان با استناد به قطعنامه‌های بین‌المللی اعلام کرده درصدد احیای حاکمیت خود بر قره‌باغ کوهستانی است؛ منطقه‌ای که کنترل آن در دست نیروهای تحت حمایت ارمنستان قرار دارد. 
***
هشدار فرمانده ارتش انگلیس درباره احتمال وقوع جنگ سوم جهانی 
فرمانده نیروهای مسلح انگلیس در یک مصاحبه هشدار داد وضعیت بلاتکلیفی و نگرانی درباره بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا ممکن است خطر وقوع جنگ سوم جهانی را به دنبال داشته باشد. نیک کارتر در یک مصاحبه اعلام کرد تشدید تنش‌های منطقه‌ای و اشتباه در قضاوت‌ها ممکن است در نهایت به یک درگیری گسترده منجر شود. او به اسکای‌نیوز گفت: به نظر من، ما در دوره‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که جهان در وضعیت بسیار بلاتکلیف و پراضطرابی قرار دارد و البته ساختار رقابت جهانی، خصیصه زندگی ما است و به نظر من خطر واقعی که ما با آن مواجهیم این است که با توجه به تعداد بسیار منازعات منطقه‌ای که در جریان هستند، احتمال آن وجود دارد که تشدید این تنش‌ها سبب سوء‌محاسبه شود. مجری این شبکه انگلیسی از کارتر سوال کرد آیا منظور شما این است که تهدید واقعی درباره احتمال وقوع جنگ سوم جهانی وجود دارد؟ این مقام ارشد نظامی انگلیس در جواب گفت: آنچه من می‌گویم این است که یک تهدید واقعی وجود دارد و ما باید درباره این خطرات آگاهی داشته باشیم. 
***
چشم طمع صهیونیست‌ها به منابع سودان
نماینده ائتلاف مردمی مبارزه با عادی‌سازی روابط در سودان اعلام کرد منافع این کشور در دوستی با رژیم صهیونیستی نیست. دفع‌الله تاج‌‌السر اعلام کرد منافع سودان در عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی تعریف نشده است. وی افزود: رژیم اشغالگر صهیونیستی چشم به غارت منابع سودان دوخته است. تاج‌السر بیان کرد: تمام گروه‌های سیاسی در سودان باید منشور مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کنند. احزاب سیاسی، نهادهای مردمی، تشکل‌های رسانه‌ای، جمعیت جوانان و علمای سودان در یک کنفرانس مطبوعاتی در خارطوم، پایتخت این کشور از راه‌اندازی جمعیت مردمی سودان برای مبارزه علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی خبر دادند. بر اساس این گزارش؛ ۲۸ حزب، تشکل و سازمان که حزب کنگره مردمی، جنبش اصلاح الان، حزب منبر صلح عادلانه، جمعیت جوانان مستقل و هیأت علمای سودان در رأس آنها قرار دارند، منشور نیروهای مردمی مبارزه علیه عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را به امضا رساندند. همچنین اتحادیه علما، ائمه و مبلغان سودان، جمعیت اخوان‌المسلمین، جمعیت چهره‌های دانشگاهی مخالف عادی‌سازی و انجمن اهالی رسانه مخالف عادی‌سازی از دیگر امضاکنندگان این منشور هستند.
***
صدور حکم بازداشت برای ۲۸ نفر در پرونده انفجار بیروت
دستگاه قضایی لبنان آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده وقوع انفجار مهیب در بندر بیروت را تشریح کرد. دستگاه قضایی لبنان اعلام کرد در رابطه با این پرونده برای ۲۸ نفر حکم بازداشت صادر شده است. بر اساس این گزارش، دستگاه قضایی لبنان همچنین تأکید کرده است تحقیقات گسترده برای شناسایی علل و عوامل اصلی و اساسی انفجار مهیب بیروت همچنان ادامه دارد و به هیچ وجه متوقف نشده است. در همین ارتباط، «فادی صوان» بازپرس قضایی پرونده انفجار بندر بیروت تاکید کرد: تحقیقات درباره انفجار مهیب بیروت و عواملی که موجب وقوع چنین حادثه‌ای شد، با سرعت پیش می‌رود. پیش‌تر «الیاس عاد» مدیر روابط عمومی فرماندهی ارتش لبنان توضیحاتی درباره آخرین تحولات مربوط به انفجار مهیب بندر بیروت ارائه کرده بود. وی اعلام کرده بود این پرونده به هیچ وجه مختومه نشده و تحقیقات درباره آن همچنان ادامه دارد. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت لبنان، به دنبال انفجار مهیب بیروت بیش از ۲۰۰ نفر کشته و حدود ۸ هزار نفر نیز بشدت زخمی شدند.  
***
تأثیر احتمالی پیروزی بایدن بر جنگ یمن
به دنبال پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، رو خانا، عضو دموکرات مجلس نمایندگان این کشور در سخنانی تأکید کرد که کشورش حمایت مالی از عربستان سعودی در جنگ چند ساله علیه ملت یمن را متوقف خواهد کرد. رو خانا سپتامبر ۲۰۱۹ به همراه چند نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا کمپینی را برای پایان دادن به حمایت مالی از عربستان سعودی در جنگ یمن به‌راه انداختند. به دنبال انعقاد قرارداد تسلیحاتی میلیاردها دلاری آمریکا و عربستان سعودی و آموزش نظامی نیروهای ائتلاف سعودی- اماراتی توسط آمریکا، مجلس نمایندگان ایالات‌متحده با تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبنی بر توقف حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی علیه یمن، از دولت دونالد ترامپ خواست که نیروهای آمریکایی شرکت‌کننده در جنگ یمن را خارج کند.

Page Generated in 0/0055 sec