printlogo


کد خبر: 226491تاریخ: 1399/8/19 00:00
بررسی چگونگی طلسم‌شکنی استقلال در هفته نخست لیگ
خوش‌فکری

استقلال در نخستین حضور محمود فکری به عنوان سرمربی موفق شد بازی هفته‌ اول لیگ بیستم را با پیروزی پشت سر بگذارد. قطعا نوع بازی استقلال و چیدمان فکری دلیل اصلی این پیروزی بود. مس رفسنجان در ادامه لیگ این ادعا را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد چه رقیب سرسختی برای حریفان است.
 شکست دادن مس رفسنجان، تیم تازه‌وارد به لیگ برتر کار آسانی نبود. مس با اندیشه‌های سرمربی خوشفکر و جوانش فوتبال منظم و تمیزی را ارائه داد. نیمه‌ اول همان فوتبالی را دیدیم که معمولا تیم‌ها در هفته‌های ابتدایی لیگ از خود بروز می‌دهند، آشفتگی همراه با احتیاط زیاد از ویژگی‌های بازی تیم‌ها در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر است و به خاطر آن نمی‌شود مربیان و بازیکنان را سرزنش کرد. از لیگ شانزدهم تا امروز که بازی اول لیگ بیستم بود، استقلال بردی را از بازی هفته‌ اول خود در لیگ برتر دشت نکرده بود. شکست در لیگ‌های هفدهم و نوزدهم و تساوی در لیگ‌های شانزدهم و هجدهم نتایجی بود که آبی‌ها در هفته اول به دست آورده بودند. تا اینکه در بیستمین دوره مسابقات لیگ‌ برتر استقلال با محمود فکری به همان عادت همیشگی‌اش که کسب امتیازات کامل از بازی اول بود برگشت تا مشخص شود حفظ اسکلت اصلی تیم با فروپاشی یک تیم چقدر متفاوت است. 
 
* بی‌تفاوتی برخی بازیکنان
عادت بد بی‌تفاوتی و سهل‌انگاری در بعضی صحنه‌ها نزد برخی بازیکنان هنوز آزاردهنده است. نمی‌خواهیم از همین هفته‌ اول بنای ناسازگاری با بازیکنان را بگذاریم اما نمی‌شود به برخی سهل‌انگاری‌ها که سال‌های قبل هم با بعضی بازیکنان استقلال همراه بود بی‌توجه و بی‌تفاوت بود. بازیکنی می‌تواند به استقلال کمک کند که مسؤولیت‌پذیر و در انجام وظایفش ساعی و تلاشگر باشد. از بازیکنی که حضوری چند ساله در جمع آبی‌پوشان دارد انتظارها بالاست. راحت‌گیری و بازی از روی شکم‌سیری در استقلال جایی ندارد، بویژه بازیکنانی که در خط هافبک و به نوعی قلب استقلال بازی می‌کنند،‌ چون فتح این پست از سوی رقیب یعنی تمام شدن کار استقلال. 
 
* ضرورت توجه به رفع نواقص
بازی هفته اول همیشه با نواقصی همراه است. بدن‌سازی‌های سنگین، خارج شدن بدن‌ها از آمادگی کامل و عدم هماهنگی بین اعضای تیم و کادر فنی جدید می‌تواند از مهم‌ترین دلایلی باشد که استقلال از ارائه بازی‌ای که انتظار می‌رود عاجز باشد اما مطمئنا کادر فنی باید برای رفع این نواقص برنامه‌ریزی کند و در سریع‌ترین زمان به این موضوع سر و سامان دهد. 
 
* اضافه شدن بازیکنان جدید
مطمئنا با باز شدن پنجره‌ بسته‌ نقل و انتقالات و فراهم شدن امکان ثبت قرارداد بازیکنان جدید، بازی‌های استقلال بهتر و با برنامه‌تر خواهد شد. باز شدن دست کادر فنی برای طراحی تاکتیک‌های متنوع و چینش ترکیب‌های جدید از نتایج اضافه شدن بازیکنان جدید به ترکیب استقلال است. استقلال باید برای رقبا ناشناخته و غافلگیر‌کننده باشد و آنالیز بازی‌های این تیم برای حریفان کار آسانی نباشد. 
 
* نکات فنی ۲ تیم
 بازی استقلال- مس رفسنجان نکات فنی متعددی داشت. ۳ نکته برجسته از این بازی را براساس آمار و ارقام و تصاویر سایت آنالیز 11 بررسی کرده‌ایم. تا همین چند هفته پیش، از تمرینات استقلال اینطور به نظر می‌رسید محمود فکری قصد دارد با آرایش پایه ۲-۵-۳ فصل جدید را شروع کند. پس از موفقیت نسبی استراماچونی با این آرایش، وسوسه استفاده دوباره از این سیستم همچنان در استقلال دیده می‌شود. فرهاد مجیدی هم در هفته‌های ابتدایی سرمربیگری استقلال، از همین سیستم استفاده می‌کرد اما سرانجام فکری تصمیم گرفت تیمش را با سیستم ۲-۴-۴ برای نخستین بازی لیگ آماده کند؛ آرایش و ترکیب استقلال برای بازیکنان این تیم آشنا بود، چون چند بار به این شکل در اواخر فصل گذشته هم بازی کرده بودند. در غیاب دیاباته (در نیمه اول) قائدی و ارسلان مطهری همچنان خط حمله زهرداری را تشکیل داده بودند. تعداد شوت‌های استقلال، انگیزه هجومی این تیم را نشان می‌دهد؛ ۱۶شوت، ۴ ضربه در چارچوب و ۴ شانس گل. مهدی قائدی بارها در فضای میان خطوط توپ را دریافت کرد و روی پاس گل دوم، نبوغ خود را نشان داد. از سویی مس هم به عنوان تیمی که نخستین بازی خود را در لیگ برتر انجام می‌داد، نمایش خوبی داشت. ۴۱ درصد مالکیت توپ، ۷۸ درصد دقت پاس و ۲ شانس گل، آمار خوبی برای بازی اول در لیگ آن هم مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی محسوب می‌شود. هر چند مس در این بازی در مجموع تحت تاثیر میزبان بود اما ظرفیت فنی مناسبی از این تیم در جریان بازی دیده شد. 
 
* معادله خط حمله مس
نمرات فنی بازیکنان استقلال نشان می‌دهد اغلب مهره‌های این تیم نمایش مطلوبی داشتند. در خط دفاع هر ۴ مهره نمره بالای ۷ گرفتند و در خط حمله هم قائدی (6/7) و مطهری (۸) از بهترین‌های میدان بودند. در ترکیب مس، آقاجانپور و نقی‌زاده از بهترین‌ها بودند و نمره فنی این ۲ بازیکن هم نمایش خوب‌شان را تایید می‌کند. یکی از معادلات ویژه برای کادر فنی مس رفسنجان، جذب مهاجم مرکزی بود. چند روز مانده به شروع لیگ، سرانجام محمد قاضی به مس پیوست. در این بازی، رحیم زهیوی در مرکز خط حمله بازی کرد. او یک شوت زد که در چارچوب نبود و ۱۳ پاس داد که ۹۳ درصد از این پاس‌ها به مقصد رسید. به نظر می‌رسد مس نیاز دارد اثرگذاری‌اش در فاز حمله بهبود پیدا کند. فراز امامعلی و سجاد آشوری هم به عنوان وینگر عملکرد بدی نداشتند و پتانسیل پیشرفت مس در فاز حمله محسوس است. 
 
*پیروزی در غیاب ۱۵ بازیکن!
شاگردان محمود فکری با ارائه یک بازی حساب شده و دور از احساس، موفق به رقم زدن پیروزی ۲ بر صفر مقابل حریف تازه‌وارد به لیگ برتر شدند تا فصل بیستم برای آنها با شیرینی آغاز شود. با این حال استقلالی‌ها نتوانستند پنجره نقل و انتقالاتی خود را قبل از شروع فصل باز کنند و از این رو، بدون حضور ۷ بازیکن جدید وارد کارزار با مس شدند. به این ترتیب بابک مرادی، سید احمد موسوی، متین کریم‌زاده، محمد نادری، محمدرشید مظاهری، محمدحسین مرادمند و البته مهدی مهدی‌پور جایی در لیست استقلال نداشتند. در واقع، آبی‌ها با لیست فصل قبل خود به میدان رفتند. البته آنها در این لیست، ۸ بازیکن غایب می‌دیدند، زیرا علی دشتی، محسن کریمی، میلاد زکی‌پور، محمد بلبلی، روزبه چشمی، عظیم گوک، علی کریمی و مرتضی تبریزی از جمع استقلالی‌ها جدا شده‌اند. با این حساب می‌توان به برتری محمود فکری و شاگردانش از این زاویه هم نگاه کرد که با ۱۵ غایب موفق به کسب ۳ امتیاز و روشن کردن نخستین چراغ در نخستین بازی فصل بیستم شدند. 

Page Generated in 0/0053 sec