printlogo


کد خبر: 226492تاریخ: 1399/8/19 00:00
کدام کاندیدا برای هدایت تیم‌ ملی والیبال بهتر است؟
انتخاب بین ۲ گزینه

آلکنو و کاستلانی هر ۲ مربیان بزرگی هستند که می‌توانند به تیم‌ ملی والیبال ایران کمک کنند اما تفاوت سبک و کارنامه متفاوت آنها، مسؤولان فدراسیون والیبال را بر سر دوراهی انتخاب بهترین گزینه قرار داده است. پس از چندین ماه سرانجام کمیته فنی فدراسیون والیبال ایران اعلام کرد آلکنو روس و کاستلانی آرژانتینی ۲ مربی مدنظر و نهایی فدراسیون هستند که می‌توانند هدایت تیم ‌ملی ایران در مسابقات المپیک را برعهده بگیرند؛ تصمیمی که با توجه به سبک کاری متفاوت ۲ مربی با واکنش‌های متفاوتی از طرف کارشناسان همراه شد. با توجه به پیگیری رقابت‌های باشگاهی در سراسر جهان، به اعتقاد برخی کارشناسان به خاطر کم بودن زمان مربی جدید برای کار با تیم ‌ملی ایران و نزدیک بودن المپیک، سرمربی جدید نمی‌تواند تغییرات خاصی را در سبک والیبال ایران ایجاد کند و بهتر است گزینه‌ای انتخاب شود که از کاریزما و رزومه سنگین‌تر برخوردار است؛ مساله‌ای که در صورت عملی شدن، آلکنو روس را به نیمکت تیم‌ ملی ایران نزدیک‌تر می‌کند، ضمن اینکه حتی طبق گفته داورزنی، این‌ مربی برنامه‌های خود را هم به فدراسیون ایران دقیق‌تر از گزینه‌های دیگر اعلام کرده است. موضوع دیگری که درباره این ‌گزینه‌ها مطرح‌ می‌شود عدم‌ موفقیت تیم ‌ملی ایران طی سال‌های گذشته با مربیان بلوک شرق اروپا بوده است. تعدادی از کارشناسان‌ والیبال معتقدند تنها نباید رزومه کاری مربیان مدنظر قرار بگیرد، چرا که زمان زیادی برای فعالیت‌ مربیان وجود ندارد و نمی‌توان در این مدت کوتاه کار خاصی برای پیاده ‌کردن تفکرات جدید انجام داد. بنابراین بهتر است مربی‌ای در رأس تیم‌ ملی قرار بگیرد که والیبال ایران را در همین سبک موجود ارتقا دهد. ناصر شهنازی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این‌ موضوع گفت: «ما همیشه قبل از اینکه به والیبال خودمان فکر کنیم به گزینه‌ها فکر می‌کنیم. در حقیقت طبق تجربه از گذشته، مربیان کشورهای اروپای شرقی به درد والیبال ما نمی‌خورند چون از نظر فیزیکی و سبک بازی متفاوت هستند. نمی‌خواهم عملکرد این مربیان را زیر سوال ببرم اما والیبال ما سرعتی و مبتنی بر تکنیک است و بیشتر با والیبال آمریکا، ایتالیا و کشورهای اروپای غربی هماهنگ است. ما اگر گزینه می‌خواهیم باید از مربی‌ای استفاده‌ کنیم‌ که سطح ما را در همین سبک والیبالی که هستیم یک مقدار ارتقا بدهد نه اینکه سبک ما را تغییر دهد».
او افزود: «والیبال ما از لحاظ فیزیکی مثل اروپای شرقی نیست که مثل آنها برنامه‌ریزی و تمرین کنیم، گزینه نهایی تیم ‌ملی باید بتواند والیبال ما را در همین سبک ارتقا بدهد چون حتی زمان‌ کافی برای تغییر سبک نداریم. بنابراین شاید بهترین‌های اروپای شرقی بتوانند در کشورهای خود خوب باشند اما برای‌ والیبال ‌ما خوب نیستند؛ موضوعی که تجربه ثابت ‌کرده است». 
البته این مساله توسط محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال رد شد. او در آخرین صحبت‌های خود در رادیو ایران در این باره گفت: «در دنیای امروز به صورت سیاه و سفید نمی‌توانیم نگاه کنیم و اینکه بگوییم با سبک شرقی‌ها نمی‌توانیم کار کنیم و همیشه با سبک غربی‌ها می‌توانیم کار کنیم اشتباه است. باید عرض کنم همه مربیانی که به ایران آورده‌ایم از مربیان خوب دنیا بوده‌ و نتایج خوبی را با ایران کسب کرده‌اند. موفقیت‌های تیم ‌ملی در زمان لوزانو آغاز شد، در ادامه کواچ نتایج خوبی را با تیم‌ ملی به دست آورد و با کولاکوویچ توانستیم مقام سوم جهان در قهرمانی قهرمانان جهان را به دست آوریم. الان آلکنو در تیم زنیت با بازیکنان مختلف از سراسر جهان کار می‌کند و حتی اندرسون، بازیکن آمریکایی را هم در اختیار داشته است، اینکه بگوییم یک بازیکن غربی نمی‌تواند از سبک و سیاق مربیان شرقی تبعیت کند اشتباه است».

Page Generated in 0/0057 sec