printlogo


کد خبر: 226511تاریخ: 1399/8/19 00:00
اخبار

ریزش ۲۵ درصدی قیمت خودرو
روند نزولی قیمت در بازار دارایی‌های‌ مختلف بویژه دلار موجب شده قیمت انواع خودرو در حاشیه بازار نیز کاهشی شود. روند نزولی قیمت در بازار دارایی‌های مختلف بویژه دلار موجب شده قیمت خودرو نیز نزولی شود به طوری که طی چند روز گذشته قیمت انواع خودرو در حاشیه بازار ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است. نزولی شدن نرخ خودرو طی روزهای گذشته بویژه ۳ روز اخیر به حدی بوده است که حتی در برخی خودروها شاهد ریزش ۳۰ میلیونی قیمت‌ها بودیم. به عنوان نمونه قیمت سایپا ۱۱۱ از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان رسیده است، البته آنطور که فعالان بازار خودرو می‌گویند نرخ خودرو در بازار همچنان سلیقه‌ای تعیین می‌شود و هنوز بازار به ثبات نرسیده است و با ریزش بیشتر نرخ ارز، قیمت خودرو نیز به همان نسبت کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. باید توجه داشت که نرخ دلار دیروز به کانال ۲۲ هزار تومان وارد شد و با تداوم روند کاهشی آن، باید منتظر کاهش بیشتر نرخ خودرو طی روزهای آینده باشیم. فعالان بازار خودرو می‌گویند امید به کاهش بیشتر قیمت ارز موجب شده معاملات در حاشیه بازار به حداقل برسد و افرادی که در بازار حضور می‌یابند صرفا به دنبال شنیدن آخرین قیمت‌ها هستند. در بازار دیروز خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۲۰۵ تا ۲۰۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ حدود ۲۰۵ میلیون تومان، پژو پارس سال ۲۲۲ میلیون تومان، سمند LX بین ۱۹۲ تا ۱۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۱۰۲ تا ۱۰۳ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۳۰ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک ۱۴۷ میلیون تومان و ساینا ۱۴۲ میلیون تومان قیمت خورد. 
***
جزئیات ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، جزئیات ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت را اعلام کرد. علیرضا ماهیار با بیان اینکه اکثر صاحبان سهام عدالت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند، اظهار کرد: هدف مهیا کردن فرصتی برای نگهداری این سهام در عین برخورداری از منافع آن و جلوگیری از فروش زودهنگام سهام عدالت برای مشمولان است. وی ادامه داد: به همین دلیل طرح ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت پیش‌بینی شد. طراحی این برنامه‌ریزی بر مبنای ارتباط بین بازار پول و بازار سرمایه‌ است و سعی شده همه مراحل و ابعاد حقوقی آن به طور کامل دیده شود. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با تاکید بر اینکه در مدل سنتی فرد باید به مجموعه سپرده‌گذاری مرکزی مراجعه و سهام خود را وثیقه می‌کرد، اظهار کرد: اما برای سهام عدالت سازوکار کاملا الکترونیکی و برخط دیده شده و فرد یا وثیقه‌گذار از طریق درگاه الکترونیک بانک‌ها درخواست خود را ارسال می‌کند و پس از آن سرویس‌ها و تبادلات اطلاعاتی بین شرکت سپرده‌‌گذاری مرکزی و بانک‌ها برقرار می‌شود. ماهیار در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس ارزش دارایی سهام عدالت به سهامدار تسهیلات داده می‌شود، توضیح داد: برخی بانک‌ها طرح را در قالب اعطای کارت اعتباری دیده‌اند و برخی دیگر از بانک‌ها در صدد هستند یکی از حساب‌های مشتری را شارژ کنند تا سهامدار بتواند از تسهیلات مربوط در بانک‌ها برخوردار شود. وی اضافه کرد: در واقع هر بانکی متناسب با سطح پوشش ریسک، درصدی از دارایی خود را در قالب اعتبار ارائه می‌دهد. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به این سوال که طرح مذکور شامل مشمولانی می‌شود که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند یا روش غیرمستقیم؟ اینگونه پاسخ داد که این طرح به صورت ویژه برای غیرمستقیم‌ها دیده شده است. در حال حاضر برای مستقیم‌ها چند بانک از جمله بانک ملی این کار را انجام می‌دهند اما با توجه به اینکه غیرمستقیم‌ها حدود ۳۰‌میلیون هستند، تسهیلات با جدیت بیشتری دنبال می‌شود و تعداد بانک بیشتری به این طرح می‌پیوندند. وی ادامه داد: تقریبا 7 بانک درخواست خود را اعلام کرده‌اند و در شرف عقد تفاهمنامه بین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند. بانک‌های دیگر نیز با توجه به حمایت وزارت امور اقتصادی و بانک مرکزی تمایل به همکاری در این راستا دارند. به گفته ماهیار، فرآیند کاملا به صورت الکترونیکی است و متقاضیان می‌توانند درخواست خود را از طریق اپلیکیشن‌های بانکی ارائه دهند. 
***
طرح تأمین کالاهای اساسی پایه پولی را افزایش نمی‌دهد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در شرایط کنونی دولت تکالیف بسیاری برای رفع مشکلات معیشتی مردم دارد اما متأسفانه شاهدیم نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی سیاه‌نمایی می‌شود، به طور حتم اجرای این طرح، میزان نقدینگی را افزایش نمی‌دهد. محسن زنگنه با انتقاد از هجمه برخی رسانه‌های دولتی نسبت به طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: این رسانه‌ها اعلام کرده‌اند با اجرای طرح مجلس، ماهانه هزینه خانوار برای هر فرد حدود 130 هزار تومان افزایش خواهد یافت، به نظر من طرح این مسائل و اطلاعات، درست و کارشناسی نیست و کاملا مشخص است نویسنده، در این رابطه اطلاعات دقیقی ندارد. وی ادامه داد: من معتقدم منتقدان طرح تأمین کالاهای اساسی آن را بدرستی مطالعه نکرده‌اند. در طرح مذکور، منابع اعتباری از محل فروش دارایی‌های دولت تأمین می‌شود، حال سوال مطرح می‌شود که دولت این دارایی‌ها را به چه کسانی می‌فروشد؟ زنگنه گفت: دولت دارایی‌های خود را برای تأمین اعتبار طرح کالاهای اساسی به اقشار متوسط و پردرآمد جامعه می‌فروشد و پس از آن، درآمدهای حاصل را در قالب طرح تأمین کالاهای اساسی میان طبقات پایین جامعه تزریق می‌کند، بنابراین دولت با این مکانیزم نه تنها نسبت به خلق پول جدید اقدام نکرده، بلکه هیچ پایه پولی را افزایش نداده است. زنگنه افزود: تمام صاحبنظران اقتصادی معتقدند می‌توان از فروش دارایی‌های دولت، منابع اعتباری طرح کالاهای اساسی را تأمین کرد. از طرفی کوچک‌سازی دولت و بخش‌های دولتی یکی از احکام بسیار مهم اسناد بالادستی و قوانین ۵ ساله است که دولت باید در این راستا عمل کند. 

Page Generated in 0/0114 sec