printlogo


کد خبر: 226516تاریخ: 1399/8/19 00:00
حسن روحانی اظهار امیدواری کرد بایدن به تعهدات بین‌المللی بازگردد
تفسیر برجامی از پیروزی بایدن

گروه سیاسی: انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش مقامات ایرانی مواجه شد. به گزارش «وطن امروز»، برخی مقامات ایرانی روز گذشته پیرامون انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا اظهاراتی را بیان کردند. 
حسن روحانی که پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا اعلام کرده بود برای دولت وی مهم است که آمریکا چه شیوه‌ای در مواجهه با ایران پیش می‌گیرد، روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت گفت دولت آمریکا از فرصت پیش‌آمده استفاده کند و به معاهدات بین‌المللی بازگردد. وی در این باره گفت: اینک فرصتی برای دولت آینده آمریکا پیش آمده است که اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد. جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود درصورت رعایت مسؤولانه از سوی همه طرف‌های تعهد پایبند بوده و تعامل سازنده با جهان را راهبرد خود می‌داند. 
 منظور روحانی مشخصا بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای موسوم به برجام است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال 97 به صورت رسمی اعلام کرد از توافق برجام خارج شده است و دیگر به هیچ یک از تعهدات این توافق پایبند نیست. البته پیش از این تاریخ نیز تقریبا هیچ یک از تعهدات کشورهای غربی در قبال ایران اجرا نشد با این حال ترامپ با اعلام رسمی خروج از برجام، کورسوی اجرای تعهدات حداقلی توسط کشورهای غربی را نیز بست. با این همه برجام برای حسن روحانی همچنان آنقدر اهمیت دارد که در نخستین واکنش پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید آمریکا بر مساله بازگشت به برجام تاکید کند. البته حساسیت حسن روحانی روی برجام قابل فهم است، چراکه وی در طول تقریبا 8 سال دولت‌داری خود هیچ دستاوردی جز برجام، که آن هم با انتقاد گسترده کارشناسان داخلی مواجه شد، نداشته است و حال در ماه‌های پایانی دولت، فرصت را مناسب می‌بیند که حول احیای دوباره برجام بتواند شخصیت و چهره خود را احیا کند و اینگونه حتی چهره نزدیک به او نیز درصدهایی از شانس را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به دست آورد. 
وزیر امور خارجه روحانی یعنی محمدجواد ظریف نیز در نخستین واکنش‌ خود به انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا موضعی شبیه به موضع رئیس کابینه گرفت. وی در پیامی توئیتری نوشت: مردم آمریکا نظر خود را اعلام کردند و اکنون دنیا نظاره‌گر است که آیا رهبران جدید، روش مخرب، ضدقانون و قلدرمآبانه رژیم در حال رفتن را کنار خواهند گذاشت و چندجانبه‌گرایی، همکاری و احترام به قانون را برخواهند گزید یا خیر. این اقدام و عمل است که بیش از همه چیز مهم است. سابقه ایران [روشن است]: عزتمداری، منافع ملی و دیپلماسی مسؤولانه. 
تاکید ظریف بر چندجانبه‌گرایی و تغییر رویکرد دولت پیشین به عنوان یک راهبرد اساسی برای دولت جدید آمریکا از یک سو و همچنین تاکید بر دیپلماسی ایران، همان پیامی را به مخاطب ارسال می‌کند که حسن روحانی صریح‌تر به آن اشاره کرد. به بیان دیگر دولت روحانی برای بازگشت بدون شرط به برجام به بایدن چراغ سبز نشان داده است. این گزاره در توئیت معاون اول رئیس‌جمهور نیز آمده بود. جهانگیری در این باره در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: 
«‏سرانجام با اعلام نتیجه ‎انتخابات آمریکا، دوران ترامپ و تیم ماجراجو و جنگ‌طلب او به پایان رسید. نقض معاهده‌های بین‌المللی از محیط ‌زیست تا تحریم‌های اقتصادی و ضدانسانی علیه ملت ایران و حمایت از تروریسم و نژادپرستی، شاکله سیاست‌های ترامپ بود. ملت ایران که با مقاومت در مقابل سیاست فشار حداکثری ترامپ ایستاد، رنج‌های ناشی از اخلال گسترده در معیشت خود، عدم دسترسی بیماران به دارو و ترور سردار ‎سلیمانی عزیز را فراموش نخواهد کرد. امیدوارم شاهد تغییر سیاست‌های مخرب آمریکا و بازگشت به قانون و تعهدات بین‌المللی و احترام به ملت‌ها باشیم».
علاوه بر دولتی‌ها، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به پیروزی بایدن واکنش نشان داد. البته محتوای پیام محمدباقر قالیباف با پیام مقامات دولتی متفاوت بود. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر با هشتگ افول آمریکا و با اشاره به آیاتی از سوره نازعات که سرکشی و عبرت‌آموزی سرنوشت فرعون در آن بیان شده، نوشت: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
‏فَکَذَّبَ وَعَصَی ‏ثُمَّ أَدْبَر یَسْعَی ‏فَحَشرَ فَنَادَی ‏فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَی ‏فَأَخَذَهُ‌الله نَکَالَ الْآخِرَهِ وَالْأُولَی ‏إِنَّ فی ذَلِکَ لَعِبْرَةً لِمَنْ یَخْشَی».
رئیس مجلس همچنین ویدئوی ۲۸ ثانیه‌ای از علامه سیدحسن نصرالله درباره ترامپ را منتشر کرد که در آن دبیرکل حزب‌الله لبنان پیش‌بینی شکست وی در انتخابات آمریکا را کرده بود. 

Page Generated in 0/0053 sec