printlogo


کد خبر: 226517تاریخ: 1399/8/19 00:00
ظریف در ادامه سفر به آمریکای لاتین برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب بولیوی وارد لاپاز شد
بازی جدید با شرکای راهبردی

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف که در سومین مقصد سفرش به ۳ کشور آمریکای لاتین به سر می‌برد، پس از کاراکاس و هاوانا به منظور شرکت در مراسم تحلیف «لوئیس آرسه» رئیس‌جمهور جدید بولیوی بامداد یکشنبه پس از ورود به لاپاز پایتخت بولیوی، با آرسه دیدار و گفت‌وگو کرد. 
 به گزارش «وطن امروز»، وزیر امور خارجه پس از ورود به لاپاز در توئیتی در این باره نوشت: وارد لاپاز شدم تا با بولیویایی‌ها ثمره مبارزه برای احیای دموکراسی‌شان را جشن بگیرم و مفتخرم که روز یکشنبه در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور آرسه شرکت کنم. مشاهده شور و شعفی که مردم در جشن احیای آزادی و دموکراسی خود نشان می‌دهند، فوق‌العاده است. 
ظریف در دیدار با رئیس‌جمهور منتخب بولیوی ضمن تبریک به وی، بر لزوم تقویت روابط و گسترش همکاری‌ها تأکید کرد و گفت جمهوری اسلامی ایران در کنار دولت و ملت بولیوی است. لوئیس آرسه نیز ضمن قدردانی از حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری بولیوی گفت کشورش درصدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد. 
ظریف پس از ملاقاتش با آرسه در حساب توئیترش نوشت: «لحظاتی پیش با لوئیس آرسه، رئیس‌جمهور منتخب بولیوی و دیوید چوکوهانسا معاون او دیدار کردم. تبریک کشور خود را به خاطر پیروزی آنها ابلاغ و برای آنها و کشورشان بهترین‌ها را آرزو کردم». وی همچنین افزود: «ما درباره روابط برادرانه خود-‌سیاسی و اقتصادی- و راه‌های توسعه آنها صحبت کردیم».
لوئیس آرسه ۵۷ ساله، وزیر اقتصاد دولت مورالس، در انتخابات اخیر بولیوی به پیروزی رسید. رئیس‌جمهور منتخب بولیوی پس از کسب نتیجه انتخابات در مصاحبه‌ای با روزنامه اسپانیایی «افه» اعلام کرد به محض در دست گرفتن قدرت در نیمه دوم ماه نوامبر (آبان‌‌ماه) روابط دیپلماتیک با کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا را از سرخواهد گرفت. 
به دنبال کودتای راست‌گرایان علیه «اوو مورالس» رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی و انتقال قدرت به «جنینه آنیس» سناتور و رئیس‌جمهوری موقت این کشور، مناسبات میان بولیوی و کشورهای ایران، کوبا و ونزوئلا بشدت کمرنگ شد.  دولت موقت بولیوی ۱۵ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آبان ۱۳۹۸) به طور کامل روابط خود را با ونزوئلا و پس از آن در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ (۴ بهمن ۱۳۹۹) روابطش با کوبا را قطع کرد. 
به دنبال تحولات یک سال اخیر در بولیوی که در نهایت به استعفا و پناهندگی «اوو مورالس» منجر شد، برخی معتقد بودند آمریکای لاتین بویژه با گرایش‌های چپ باید خود را برای سرنوشتی مانند آنچه در بولیوی گذشت آماده کند، حال آنکه با پیروزی دوباره سوسیالیست‌ها در بولیوی، مثلث جریان مخالف لیبرال‌ها در آمریکای لاتین که متشکل از کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود، به یک ۴ ضلعی بدل شد. 
دولت روحانی پس از راهبرد اولیه سیاست خارجی خود که بر پایه گرایش به غرب تدوین شده بود، با خروج آمریکا از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری و همچنین بی‌اعتنایی اروپا به خسارات وارد شده به ایران در توافق هسته‌ای، به دیگر نقاط جهان بویژه متحدان راهبردی کشورمان که از سبد دیپلماسی دولت روحانی خارج شده بودند چرخش پیدا کرده است.
پیش‌تر ظریف در مقصد دوم‌ سفرش به آمریکای لاتین به منظور انجام دیداری رسمی به هاوانا سفر کرد و در مدت حضورش در پایتخت کوبا ضمن رایزنی با همتای کوبایی خود با دیگر مقامات عالی‌رتبه این کشور دیدار کرد و درباره گسترش مناسبات و همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف بویژه در زمینه تولید واکسن کرونا به رایزنی پرداخت. وزیر امور خارجه در مدت حضورش در هاوانا ضمن رایزنی با وزیر خارجه و معاون اول نخست‌وزیر کوبا به صورت ویدئویی با رئیس‌جمهور این کشور نیز گفت‌وگو کرد و در گزارشی توئیتری نوشت در این سفر تحت تاثیر دستاوردهای کوبا در عرصه نانو و «کووید-۱۹» قرار گرفته است. حمایت ایران و کوبا از آرمان فلسطین، همکاری‌های ۲ طرف در حوزه‌های انرژی، نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی و همچنین هماهنگی ۲ کشور در مباحث مرتبط با آمریکای لاتین و خاورمیانه از جمله موضوعات مورد گفت‌و‌گوی وزرای خارجه ۲ کشور بود. محمدجواد ظریف همچنین طی مدت اقامت خود در بولیوی با «دنیس مونکادا» وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه تلفنی گفت‌وگو کرد.  ظریف در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید بر روابط دوستانه ۲ کشور ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به این کشور سفر کند. 
وزیر روابط خارجی نیکاراگوئه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با استقبال از سفر مقامات جمهوری اسلامی ایران، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه را مورد تأکید قرار داد. 

Page Generated in 0/0056 sec