printlogo


کد خبر: 226595تاریخ: 1399/8/21 00:00
اخبار

ادامه روند صعودی قیمت ارز
صرافی‌ها فعال اما خلوت
دیروز قیمت دلار در بازار ارز بار دیگر افزایش یافت به طوری که هر دلار آمریکا توسط فعالان غیررسمی بازار ارز 27500 تومان و توسط صرافی ملی‌ بین 26500 تا 26800 تومان معامله شد. این به معنای افزایش دوباره قریب به هزار تومانی قیمت ارز طی 24 است.
اصلی‌ترین دلیل رشد قیمت ارز را می‌توان به انتشار خبر غیررسمی نامه همتی به روحانی و تردید در انتخاب نامزد دموکرات انتخابات آمریکا دانست. بررسی‌ها میدانی حاکی از این است که صرافی‌ها بدون هیچ مشکلی در حال فعالیت هستند اما به دلیل اینکه تقاضای فعلی بازار ارز صرفا معطوف به تقاضای غیرواقعی است، روزهای بسیار خلوتی را سپری می‌کنند.
طبق بخشنامه بانک مرکزی هر گونه نقل و انتقال ارز در صرافی‌ها باید ثبت شود که برخی به دلیل ترس از اخذ مالیات و موارد اینچنینی ترجیح به معامله با فعالان غیررسمی دارند. همچنین دیروز قیمت طلای 18عیار هر گرم یک ‌میلیون و 260 هزار تومان، قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون تومان بود.
بر این اساس در بازار سبزه‌میدان، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 400 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 5میلیون تومان و سکه گرمی 2 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شد و به فروش رسید. همچنین هر گرم طلای 18عیار یک‌میلیون و 260 هزار تومان، طلای 24عیار هر گرم یک‌میلیون و 675 هزار تومان و هر مثقال طلا 5میلیون و 450 هزار تومان ارزش‌گذاری شد. در هفته‌های اخیر تشدید نوسانات ارزی موجب شد بازارساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا بگیرد و بر همین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار، با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی‌ها در صرافی‌های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد. 
***
بررسی ویژه بودجه ۸ شرکت دولتی در کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بودجه ۸ شرکت دولتی به صورت جزئی بررسی خواهد شد، گفت: شیوه ارائه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس باید اصلاح شود تا شرایط برای نظارت کاربردی و عملیاتی، فراهم شود.
محسن زنگنه درباره ارائه بودجه شرکت‌های دولتی در سال 1400 به مجلس، گفت: هر چند بر اساس قانون، شرکت‌های دولتی موظفند تا 15 آبان‌ماه تراز و اسناد مالی خود را به مجلس ارائه دهند اما ارائه ترازنامه این شرکت‌ها به تنهایی مثمرثمر نیست؛ سال گذشته نیز به‌رغم ارائه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس، به دلیل حجم اسناد، امکان بررسی و نظارت دقیق بر آن میسر نبود. این نماینده مجلس افزود: شیوه ارائه بودجه شرکت‌های دولتی به مجلس باید اصلاح شود تا شرایط برای نظارت کاربردی و عملیاتی فراهم شود. وی با اشاره به جلسات کمیته اصلاح ساختار بودجه، گفت: هر چند تعداد شرکت‌های دولتی به 400 عدد می‌رسد اما تنها 8 شرکت دولتی، حدود 60 درصد بودجه شرکت‌های دولتی را به خود اختصاص می‌دهند. محسن زنگنه افزود: امسال قصد داریم ترازنامه مالی و اسناد این شرکت‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم به همین منظور مقرر است با دعوت از مجمع عمومی آنها، این مهم محقق شود. تلاش می‌شود با سازوکار دیوان محاسبات، نظارت دقیق‌تری بر شرکت‌های دولتی صورت گیرد. 
***
زد و بند فروشگاه‌ها با شرکت‌های بسته‌بندی برای ارائه تخفیف‌های صوری
معاون سازمان تعزیرات حکومتی گفت: بعضا دیده می‌شود فروشگاه‌ها در زد و بند با شرکت‌های بسته‌بندی‌کننده یا تولید‌کننده، قیمت روی کالا را بالاتر ثبت می‌کنند که بعدا برای اعمال تخفیف‌های جذاب، آزادی عمل بیشتری داشته باشند. محمدعلی اسفنانی با اشاره به زد و بند فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های بسته‌بندی برای ارائه تخفیف‌های صوری به مردم، گفت: آن دسته از تخلفاتی که درباره عرضه حبوبات صورت می‌گیرد و بعضا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم مشاهده می‌شود، اغلب تحت عنوان بسته‌بندی و هزینه‌های مربوط اعمال می‌شود، البته برخی هم حبوبات درجه 2 و 3 را به نام درجه یک و اعلا به فروش می‌رسانند که این اقدام مصداق بارز تخلف محسوب می‌شود. 

Page Generated in 0/0069 sec