printlogo


کد خبر: 226600تاریخ: 1399/8/21 00:00
اخبار

دیدار دستیار ارشد وزیر امور خارجه با بشار اسد
علی‌اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان که در راس هیأتی به منظور رایزنی با مقامات سوریه و همچنین مشارکت در «کنفرانس بین‌المللی درباره بازگشت آوارگان» در دمشق به سر می‌برد، با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. به گزارش مهر، در این دیدار طرفین ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس بازگشت آوارگان و پناهندگان در دمشق، برخورد دوگانه کشورهای غربی درباره مسائل انسانی سوریه و مانع‌تراشی آنها در زمینه برگزاری این کنفرانس را مورد انتقاد قرار دادند. بشار اسد در این دیدار با اشاره به حمایت‌های ایران از مردم و دولت سوریه، تاکید کرد این کنفرانس می‌تواند مبنای خوبی برای تداوم تلاش‌های انسان‌دوستانه و شروع بازسازی و بازگشت امنیت و رفاه برای مردم کشورش باشد. دستیار ارشد وزیر امور خارجه نیز این کنفرانس را شروع مناسبی برای کاهش آلام آوارگان سوری، اعتماد‌سازی و برقراری صلح و امنیت در سوریه دانست و با اشاره به اهمیت حل‌و‌فصل بحران سوریه از طریق سیاسی، بر ادامه فعالیت‌های کمیته قانون اساسی سوریه تاکید و تصریح کرد این امر می‌تواند نقش مثبتی در برقراری صلح و ثبات در این کشور ایفا کند. 
***
قدردانی رئیس‌جمهوری افغانستان از همکاری ایران برای مقابله با کرونا
رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست آنلاین سازمان همکاری شانگهای از جمهوری اسلامی ایران که طی دوره همه‌گیری ویروس کرونا مرزهای خود با افغانستان را باز گذاشت تا این کشور دچار کمبود مواد غذایی و کالای تجاری نشود، قدردانی کرد. 
به گزارش ایرنا، محمد اشرف غنی همچنین با اشاره به نقش افغانستان به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه، پیشرفت پروژه راه‌آهن هرات- خواف را پروژه‌ای مهم برای رسیدن به این مهم خواند. غنی در ادامه با تقدیر از هند که هنگام گسترش ویروس کرونا در افغانستان یکصدهزار تن گندم را از طریق بندر چابهار برای مردم افغانستان فرستاد، گفت این همکاری‌ها باعث شد افغانستان با 5 میلیون خانواده که ۹۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، دچار کمبود مواد غذایی نشود. 
***
تقویت روابط ایرانی- یمنی در دیدار سفیر ایران و نخست‌وزیر یمن
 در دیدار سفیر ایران در صنعا با نخست‌وزیر یمن، تقویت روابط ایرانی- یمنی در زمینه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. «حسن ایرلو» سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دیداری استثنایی با عبدالعزیز بن‌حبتور، نخست‌وزیر یمن داشتم. وی ادامه داد: در راستای تقویت روابط ایرانی- یمنی در زمینه‌های مختلف، مسائل مشترک زیادی را مورد بررسی قرار دادیم. سفیر ایران با اشاره به مساله فلسطین اظهار داشت: در این دیدار همچنین به مساله فلسطین و تلاش برای از بین بردن آن از سوی نیروهای استکبار و سلطه‌گر پرداختیم. 
***
دعوت رئیس شورای عالی قضایی عراق از آیت‌الله رئیسی برای سفر به بغداد
رئیس «شورای عالی قضایی عراق» دیروز در دیدار کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با وی، از آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه‌ قضائیه جمهوری اسلامی ایران برای سفر به عراق دعوت کرد. در این دیدار، کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران از همکاری قوه‌ قضائیه عراق برای استرداد تعدادی از محکومان ایرانی زندانی در عراق به ایران تشکر کرد. به دنبال رایزنی‌های سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد با مقامات قضایی عراق، ۲۱ محکوم ایرانی دوازدهم آبان‌ماه از عراق به ایران منتقل شدند. گفتنی است رئیس شورای عالی قضایی عراق تیرماه سال گذشته ضمن سفر به ایران، با رئیس قوه‌قضائیه دیدار و درباره روابط قضایی بین ۲ کشور بحث و تبادل نظر کرده بود. 
***
سخنگوی وزارت امور خارجه:
ترامپ را تحت تعقیب بین‌المللی قرار می‌دهیم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران در عین پایبندی کامل به مقررات قابل اعمال حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدام قانونی و مشروع برای حصول اطمینان از اینکه مباشران، معاونان و آمران ترور شهید قاسم سلیمانی در پیشگاه عدالت حاضر شده و به سزای قانونی عمل خود برسند، کوتاهی نخواهد کرد. به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تعقیب قضایی ترامپ پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری وی، بویژه با توجه به اظهارات قبلی‌اش که مصونیت ریاست‌جمهوری در موضوع خاص ترور شهید سلیمانی قائل نیستیم، با تاکید مجدد بر این موضع اصولی و قانونی جمهوری اسلامی ایران، گفت: اصولا قاعده مصونیت چه در حقوق بین‌الملل عرفی و چه حقوق معاهداتی به معنای بی‌کیفر ماندن و عدم اجرای عدالت نیست. باز هم تکرار می‌کنم ما اصلا قائل به این نیستیم که مسببان این جنایت بویژه ترامپ به عنوان آمر اصلی بتوانند با پناه‌گرفتن پشت دیوار مصونیت، از تعقیب قانونی- به نحوی منطبق با موازین حقوق بین‌الملل- معاف شوند. دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در حقوق بین‌الملل راهکارهای مختلفی برای این امر در نظر گرفته شده و لذا جمهوری اسلامی ایران در عین پایبندی کامل به مقررات قابل اعمال حقوق بین‌الملل، از هیچ اقدام قانونی و مشروع برای حصول اطمینان از اینکه مباشران، معاونان و آمران این جنایت بزرگ در پیشگاه عدالت حاضر شده و به سزای قانونی عمل خود برسند کوتاهی نخواهد کرد و از تمام ظرفیت‌های خود برای تعقیب بین‌المللی و قضایی عاملان و مسببان ترور سردار سلیمانی استفاده خواهد کرد. 

Page Generated in 0/0064 sec