printlogo


کد خبر: 226753تاریخ: 1399/8/25 00:00
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
رئیس‌جمهور مسؤول تصمیم‌گیری‌های کرونایی است
وقتی جان شهروندان در خطر باشد، توجه به مسائل دیگر و ملاحظه، بی‌معنی می‌شود

اسدالله خسروی: عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این ستاد و در رأس آن رئیس‌جمهور معتقدند تعطیلی تهران و برخی شهرها تبعاتی را در پی دارد که احتمال بیکاری و تشدید فشار اقتصادی بر مردم نمونه‌ای از آن است، این در حالی است که دولت باید با تدابیر لازم علاوه بر توجه به معیشت مردم، سلامت جامعه را نیز در اولویت قرار دهد. 
مینو محرز در گفت‌وگو با «وطن امروز» با بیان اینکه شخص رئیس‌جمهور و اعضای تصمیم‌گیرنده برای مقابله با کرونا باید به اولویت‌ها توجه ویژه کنند، افزود: رئیس‌جمهور مسؤول تصمیم‌گیری‌های کرونایی است. حفظ جوانب لازم برای جلوگیری از رشد مستمر آمار جان‌باختگان کرونایی، خدمات‌رسانی مطلوب به بیماران، تامین تجهیزات بیمارستانی و درک شرایط کاری پرستاران و کادر پزشکی باید در تصمیمات بخوبی در نظر گرفته شود اما از آنجا که اکنون معیشت و اقتصاد اولویت اول ستاد مقابله با کروناست و سلامت در رده بعدی قرار دارد، نباید انتظار داشت آمار مرگ‌ومیر بیماران کرونایی کاهش یابد یا تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان نزولی شود.  وی افزود: کشور به دلیل شیوع گسترده کرونا در وضعیت اورژانسی است. در چنین شرایطی دولت باید با اولویت‌بخشی به سلامت به فکر جان مردم باشد. با این وجود جز تعطیلی چند هفته‌ای، هیچ اقدامی نمی‌تواند جلوی رشد آمار دهشتناک مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری «کووید-19» را در کشور بگیرد.  عضو علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: شاید نگرانی رئیس‌جمهور از عواقب تعطیل کردن تهران و برخی شهرها برای قطع زنجیره ویروس کرونا در کشور به دلیل آن است که وی احتمال می‌دهد این تعطیلی مشکلاتی چون تشدید فشار اقتصادی، رشد آمار بیکاری و مسائل اجتماعی و امنیتی را به دنبال داشته باشد اما وقتی جان شهروندان در خطر باشد، معیشت بی‌معنی می‌شود. محرز اظهار داشت: درست است که با تعطیلی شهرها تامین معیشت مردم بویژه برای کم‌درآمدها سخت می‌شود اما اکنون بیمارستان‌ها به دلیل رشد روزافزون آمار بستری‌شدگان و مبتلایان بدحال کرونایی توان خدمات‌رسانی مناسب را ندارند و از طرفی کادر خدماتی و پزشکی بیمارستان‌ها بشدت خسته‌اند و کسی نیست جایگزین آنها شود. در چنین شرایطی، تعطیلی تنها راه کاهش چرخه ویروس در جامعه است که دولت باید به این مهم توجه کند. 
وی با بیان اینکه اقداماتی چون جریمه افراد بدون ماسک، تعطیلی برخی مشاغل و محدودیت‌های ترددی تاکنون نتوانسته است مانع از رشد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور شود، افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی هر چند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است اما تعطیلی 2 هفته‌ای و پس از آن تشدید محدو‌دیت‌ها و اعمال جریمه و برخورد با خاطیان می‌تواند کمک شایانی به قطع زنجیره این ویروس کند.

Page Generated in 0/0051 sec