printlogo


کد خبر: 226764تاریخ: 1399/8/25 00:00
اخبار

تأکید گروه ۷۷ به اضافه چین بر لغو فوری تحریم‌های ایران
چهل‌و‌چهارمین اجلاس وزرای خارجه «گروه ۷۷ به اضافه چین» بر برداشته شدن فوری تحریم‌های ضدجمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. به گزارش مهر، در بیانیه سالانه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این گروه که در حاشیه هفتاد‌و‌پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید، آمده است: وزرای «گروه ۷۷ به اضافه چین» تحریم‌های یکجانبه اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران را که تاثیر منفی بر توسعه و رفاه مردم ایران دارد، مردود می‌دانند و خواستار لغو فوری این تحریم‌ها هستند. در این بیانیه درباره برجام تصریح شده است: وزرا بر لزوم حمایت از چندجانبه‌گرایی تاکید می‌کنند و اعلام می‌دارند برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و سایر طرف‌ها، نمونه‌ای قوی از چندجانبه‌گرایی موفق برای حل مسائل جهانی است. گروه ۷۷ به اضافه چین با ۱۳۶ کشور عضو، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گروه در سازمان ملل متحد به شمار می‌رود. اجلاس وزرای خارجه گروه ۷۷ به اضافه چین به طور سالانه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود که امسال به دلیل همه‌گیری کرونا به صورت مجازی برگزار شد. 
***
آماده تأمین نیازهای دفاعی عراق هستیم
امیر حاتمی در دیدار وزیر دفاع عراق بر آمادگی ایران برای تامین نیازهای دفاعی این کشور تاکید کرد. به گزارش تسنیم، امیر سرتیپ حاتمی در دیدار جمعه عناد سعدون، وزیر دفاع جمهوری عراق با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای محور مقاومت بویژه شهیدان سرافراز سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اظهار داشت: این ۲ فرمانده حق بزرگی بر گردن ملت‌های ایران و عراق و منطقه و بشریت دارند و رزمندگان محور مقاومت و ملت‌های ایران و عراق از خون قهرمانان خود نخواهند گذشت. وزیر دفاع جمهوری اسلامی گفت: در استقرار امنیت در منطقه همکاری‌های خوبی بین ۲ کشور ایران و عراق در جریان مبارزه با تروریسم برقرار بوده است.  وی افزود: اراده سیاسی رهبران ۲ کشور ایران و عراق در بالاترین سطح برای تعمیق روابط گسترده وجود دارد. امیر حاتمی در ادامه گفت: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با داشتن ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراوان که ماحصل تحریم‌های ظالمانه دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، این آمادگی را دارد که برای تقویت قدرت دفاعی عراق، نیازهای نیروهای مسلح عراق را تامین و برآورده کند.
***
تکذیب ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد گزارش‌های منتشرشده از سوی منابع اسرائیلی و گزارش اخیر روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر ادعای ترور یک مقام گروه تروریستی القاعده در ایران، قویا هرگونه حضور اعضای این گروه در ایران را تکذیب و به رسانه‌های آمریکایی توصیه کرد در دام سناریوپردازی‌های هالیوودی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی نیفتند. خطیب‌زاده با یادآوری اینکه گروه تروریستی القاعده زاده سیاست‌های غلط ایالات‌متحده و متحدانش در منطقه است، تأکید کرد: واشنگتن و تل‌آویو هر از چند گاهی برای شانه خالی کردن از مسؤولیت اقدامات جنایت‌بار این گروه و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، تلاش می‌کنند با دروغ‌پردازی و درز اطلاعات ساختگی به رسانه‌ها، ایران را مرتبط با چنین گروه‌هایی به تصویر بکشند. خطیب‌زاده افزود: بدون تردید این دست اتهام‌زنی‌ها در چارچوب جنگ همه‌جانبه اقتصادی، اطلاعاتی و روانی علیه مردم ایران انجام می‌شود و رسانه‌ها نباید تریبونی برای نشر دروغ‌های هدفمند کاخ سفید علیه ایران باشند. گفتنی است روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی مدعی شده نیروهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، به نیابت از آمریکا، ابومحمد المصری از مظنونان اصلی بمب‌گذاری‌های سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا را در تهران ترور کرده‌اند. از ابومحمد المصری به عنوان عضو ارشد القاعده و نفر دوم این گروه یاد شده است. 
***
رد طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی
سخنگوی شورای نگهبان از رد طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی در این شورا خبر داد. عباسعلی کدخدایی در این باره گفت: در این جلسه شورای نگهبان طرح الزام دولت برای پرداخت یارانه کالاهای اساسی را مورد بررسی قرار داد و اعضای این شورا به دلیل بار مالی با این طرح مخالفت کردند. وی افزود: شورای نگهبان ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی را برای این طرح عنوان کرد، زیرا دولت بار مالی آن را متقبل نشد. بر اساس این طرح دولت مکلف بود به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور بویژه خانوارهای کم‌برخوردار، در 6 ماه دوم سال ۱۳۹۹ و به صورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی‌شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف۳۱ جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور)، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار اقدام کند.
***
شهادت ۳ مرزبان ایرانی در درگیری با عناصر ضدانقلاب
۳ نفر از مرزبانان کشورمان در پی تجاوز عناصر مسلح ضدانقلاب به مرزهای شمال غرب کشور به شهادت رسیدند. به گزارش پایگاه خبری پلیس، عناصر مسلح ضدانقلاب در حوزه گروهان مرزی «تکور» در استان آذربایجان غربی، روز جمعه حدود ساعت 13:50 با تعدادی از عوامل مرزبانی به صورت مسلحانه درگیر شدند که با اعزام عوامل کمکی به منطقه و با مقاومت نیروهای جان بر کف مرزبانی ضمن دفع حمله تروریست‌ها از نفوذ آنان به خاک کشورمان جلوگیری به عمل آمد. در این درگیری 3 نفر از نیروهای مرزبانی به نام‌های استوار دوم «مسلم جهان‌آرا»، استوار دوم «مالک طاهر» و سرباز وظیفه «کامران کرامت» به درجه رفیع شهادت نایل و 2 نفر نیز مجروح شدند. 

Page Generated in 0/0063 sec