printlogo


کد خبر: 226766تاریخ: 1399/8/25 00:00
مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تصویب کرد
تداوم بازرسی‌ها از ایران

گروه سیاسی: در جلسه‌ای که با حضور دبیرکل و نمایندگان دائم کشورهای عضو سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، پس از سخنرانی رئیس مجمع عمومی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با اجماع تصویب کرد. 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این نشست بر تداوم بازرسی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرد و درباره موضوع ایران افزود: من به طور مرتب اجرای تعهدات ایران مطابق برنامه جامع اقدام مشترک را به شورای حکام آژانس گزارش می‌دهم. 
رافائل گروسی ادامه داد: آژانس به تایید عدم انحراف از مواد هسته‌ای اعلام‌شده از سوی ایران تحت موافقتنامه پادمانی ادامه می‌دهد. ارزیابی‌ها درباره نبود مواد هسته‌ای و فعالیت‌های اعلام‌نشده در ایران همچنان ادامه دارد. 
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: در ماه آگوست برای گفت‌وگو با رئیس‌جمهور روحانی و سایر مقامات ارشد به تهران رفتم. ما درباره حل برخی موارد اجرای پادمان از جمله دسترسی بازرسان خود به ۲ مکان مورد نظر آژانس در ایران، به توافق رسیدیم. گروسی تاکید کرد: از آن زمان بازرسی‌ها در هر ۲ مکان انجام شده است. نمونه‌های محیطی گرفته شده توسط بازرسان ما در حال تجزیه و تحلیل است. من از توافقنامه بین آژانس و ایران استقبال می‌کنم و امیدوارم باعث تقویت همکاری و تقویت اعتماد متقابل شود. 
گروسی که مدت زیادی از ریاستش بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌گذرد، شهریور‌ماه پس از اینکه قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام به تصویب رسید با سفر به ایران موفق شد مجوز دسترسی بازرسان آژانس به ۲ مکان ادعایی تازه را از تهران کسب کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین طی مدت کوتاه تصدی‌اش بر این سازمان علاوه بر اینکه موضوعات و ادعاهای جدیدی را به پرونده هسته‌ای ایران گره ‌زده است، با گفت‌وگوهای متعدد خود با رسانه‌ها اظهارات جنجالی درباره موضوع هسته‌ای ایران بیان کرده است که نشان پیگیری یک رویه نامتعارف در دوره جدید آژانس توسط گروسی است. به عنوان نمونه، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از سفرش به ایران در گفت‌وگو با شبکه BBC WORLD بازرسی از 2 سایت مورد درخواست آژانس را نه پایان کار، بلکه آغاز یک «فرآیند تازه» توصیف کرد. گروسی در گفت‌وگو با این شبکه درباره اینکه آیا رویکرد آژانس در زمان او نسبت به ایران تغییری کرده است، گفت: من به طور کلی یک روش جدید را به کار گرفتم اما مساله ایران یک مسیر طولانی و پرفراز و نشیب است، بنابراین طبیعی است لحظات سختی وجود داشته باشد. ما اختلاف‌هایی داشتیم. امسال مسیر سختی را طی کردیم. چند هفته پیش که در تهران بودم توانستیم این مسائل را حل کنیم. در حال حاضر توانسته‌ایم بخوبی فعالیت کنیم. 
مدیرکل آژانس همچنین با اشاره به دسترسی بازرسان آژانس به یکی از 2 محل تعیین‌شده توسط آژانس که از سوی ایران انجام شد، گفت: این پایان ماجرا نیست اما درباره دستاوردمان باید بگویم چیزی که ما به دست آوردیم بازگشت به فعالیت معمول‌مان بود که باید داشته باشیم. ما دوباره فعالیت می‌کنیم. 
در عین حال مجید تخت‌روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم در سخنرانی خود با تاکید بر نقش مهم انرژی هسته‌ای در ابعاد مختلف توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اظهار کرد: این موضوع در NPT و اساسنامه آژانس کاملا تصریح شده و یکی از وظایف اساسنامه‌ای آژانس ارتقای استفاده صلح‌آمیز و تقویت همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه بین کشورهای عضو است. 
نماینده دائم ایران همچنین گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران وظیفه راستی‌آزمایی آژانس طبق اساسنامه باید به نحوی انجام شود که تقویت بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به عنوان حق مسلم کشورهای عضو تحت‌الشعاع قرار نگیرد. 
تخت‌روانچی همچنین اضافه کرد: حتی نگرانی‌های عدم اشاعه نیز نباید حق کشورهای عضو در بهره‌مندی از این حق را محدود کند. در این راستا، هرگونه تلاش برای محدود‌سازی کاربرد صلح‌آمیز هسته‌ای باید مردود اعلام شود. 
نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه تنها در سال ۲۰۱۹، 22 درصد کل بازرسی‌های آژانس در ایران انجام شده، اعلام کرد: حتی در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های آژانس در ایران متوقف نشده است. 
تخت‌روانچی بر لزوم حفظ و رعایت استقلال، بی‌طرفی و حرفه‌ای‌گری آژانس تاکید کرد. 
دیپلمات ارشد کشور همچنین اعلام کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از فعالیت‌های هسته‌ای عربستان، اگر این کشور به دنبال برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز است باید شفاف عمل کرده و به بازرسان آژانس اجازه راستی‌آزمایی از فعالیت‌های مربوط خود را بدهد. 
وی همچنین در پایان سخنرانی خود با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی هنوز به عضویت NPT در نیامده و راستی‌آزمایی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را رد کرده است، تاکید کرد: آژانس باید با رویکرد مستقل و حرفه‌ای این مساله را حل کند. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۲ برابر محدودیت اعلام‌شده در توافق هسته‌ای برجام است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گزارش فصلی که برای اعضای شورای حکام ارسال شده ادعا کرد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۲۴۴۳ کیلوگرم افزایش یافته است. 
ذخایر اورانیوم‌ غنی‌شده ایران در گزارش فصلی قبلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه آگوست 4/2105 کیلوگرم اعلام شده بود. 
خبرگزاری رویترز با استناد به نسخه‌ای از گزارش جدید آژانس اتمی مدعی شد ایران اقدام به نصب نخستین آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای نطنز کرده است. مطابق این گزارش، ایران اقدام به نصب و متصل کردن آبشار سانتریفیوژهای IR-m2 کرده اما هنوز به این آبشار گاز هگزافلوراید اورانیوم تزریق نکرده است. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر این گزارش داده ایران کماکان به غنی‌سازی در سطح 5/4 درصد ادامه می‌دهد که از سقف 67/3 درصد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای برجام بالاتر است. 
گفتنی است رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مهرماه در مصاحبه‌ای اعلام کرد آژانس در سال گذشته میلادی بیش از ۴۰۰ بازرسی در ایران انجام داده است. 

Page Generated in 0/0055 sec