printlogo


کد خبر: 226776تاریخ: 1399/8/26 00:00
سعدالله زارعی در رونمایی از پوستر مجموعه مستند «سوریه، پرونده یک بحران»:
روایتی جامع از بحران سوریه

برنامه رونمایی از پوستر و نشان‌واره مجموعه مستند 8 قسمتی «سوریه، پرونده یک بحران» با حضور دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه، محسن یزدی مدیر شبکه مستند، حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری و یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره عصر شنبه 24 آبان‌ماه در سالن مرحوم سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. به گزارش «وطن امروز»، در این مراسم سعدالله زارعی گفت: «در مستند «سوریه، پرونده یک بحران» که پژوهش، گردآوری، چینش تصویری و روایت روان و بسیار خوبی داشت، در واقع برای نخستین بار رخدادهای سوریه در یک مجموعه که از سال 2011 آغاز شده بود، تصویر شده است و شناخت نسبتا جامعی به مخاطب ارائه می‌کند. البته در این مستند ارجاعاتی به پیش از بحران هم شده است اما عمده کار در رابطه با بحران سوریه است. همان‌طور که در روایت بحران آمده است، مثلا ماجرای «درعا» تحت تاثیر بهار عربی رخ می‌دهد و یک درگیری محسوسی بین این جوانان معترض و نیروهای پلیس رخ می‌دهد. خب! این یک بخشی از ماجراست و بخش دیگر ماجرا بحران امنیتی سوریه است که در واقع با شکل‌گیری گروه‌های تروریستی و گسترش بسیار سریعی که اینها پیدا می‌کنند، به‌سرعت تبدیل به یک جبهه سیاسی و نظامی می‌شوند. ترکیب سیاست و اسلحه در اینجا شکل می‌گیرد و ادامه پیدا می‌کند. آنچه در جهان عرب معمول نیست، سازماندهی گروه‌های تروریستی است که از همه طرف حمایت‌های تسلیحاتی، سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای، مخابراتی، اطلاعاتی و... به صورت فردی یعنی یک کشور و به صورت اجتماعی یعنی چند کشور می‌شوند. خب! این اتفاق در جهان عرب طبیعی نیست، بویژه وقتی رژیم‌های دیکتاتوری منطقه به نام مبارزه با دیکتاتوری بیایند در سوریه دخالت کنند. اینکه به نام اصلاحات، رژیم‌هایی که بیش از 85 سال است یک مختصر اصلاحاتی را خودشان نپذیرفته‌اند- یک خاندانی 85 سال است که دارد بر عربستان حکومت می‌کند، مشابه آن بر اردن و دیگر کشورهایی از این دست نیز حکومت می‌کنند- بیایند و درباره سوریه داعیه‌دار اصلاحات در نظام حاکمیتی آن کشور شوند واقعا طنز بحران سوریه است. این استاد دانشگاه ادامه داد: معتقدم «سوریه، پرونده یک بحران» به نحو بارزی تلاش کرده این روند تحول را توضیح و نشان دهد. آن طور که مدتی قبل این مستند را ملاحظه کردم، بحثی در رابطه با بحران سوریه در آن مطرح است که به اندازه همان بحث سیاسی و نظامی و امنیتی اهمیت دارد که خیلی مهم است و آن راه شناخت تروریست‌ها و معرفی آنهاست؛ به واقع کلمه تکفیری درباره این تروریست‌ها صدق می‌کند. تکفیر یعنی اینکه کسانی با یک اصطلاح بیان مذهبی بخواهند طرف مقابل خود را به چیزی متهم کنند که ریختن خون او مباح باشد. 
این تحلیلگر سیاسی در پایان اظهار داشت: این مستند سعی کرده به این جنبه برساختگی‌های اطلاعاتی هم اشاره داشته باشد. همت دوستان این بوده که ریشه‌های این ماجرا را آنطور که می‌شود به مخاطب نشان دهند. 
در ادامه مراسم محسن یزدی، مدیر شبکه مستند گفت: «این مستند محتوای خوبی دارد و به نظر بنده از این نظر با ارزش است که مخاطب متوجه می‌شود در سوریه چه رخ داده است. البته ممکن است برخی کاستی‌ها هم وجود داشته باشد اما آن موارد هم خیلی جزئی است». در پایان این مراسم نیز یاسر فریادرس، مدیر مرکز مستند سوره اظهار داشت: «در مورد سوریه آثار متعددی تولید شده است و مستند‌های خوبی هم در این زمینه داریم اما هیچ وقت یک کار اطلاع‌رسانی و جامع از صفر تا صد ماجرای سوریه در فضای مستند تولید نشده بود که به اعتقاد بنده «سوریه، پرونده یک بحران» سعی کرده این خلأ را جبران کند». در پایان این مراسم از پوستر و نشان‌واره مجموعه مستند «سوریه، پرونده یک بحران» که توسط محمد رازقی طراحی شده بود، رونمایی شد. مستند «سوریه، پرونده یک بحران» کاری از سیاوش سرمدی، پنجشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

Page Generated in 0/0073 sec