printlogo


کد خبر: 226785تاریخ: 1399/8/26 00:00
دور دنیا

صهیونیست‌ها تا صبح لرزیدند
رژیم صهیونیستی که از بامداد دیروز ۲۵ آبان شاهد به صدا درآمدن آژیر هشدار حمله موشکی در برخی مناطق اراضی اشغالی بود، دست به حمله علیه نوار غزه زد. به گزارش الجزیره، بمباران و حملات علیه مواضع مقاومت در شرق نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد. گزارشی از تلفات این بمباران ارائه نشده است. بر اساس گزارش‌ها، بالگرد‌های نظامی رژیم صهیونیستی شهر «رفح» را زیر آتش سنگین خود قرار داده‌اند و تانک‌های این رژیم غرب «بیت لاهیا» و مناطق شرقی نوار غزه را بمباران می‌کنند. ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد این حملات از بامداد دیروز و در پی وقوع انفجار در شهرک صهیونیست‌نشین «عسقلان» در نزدیکی نوار غزه آغاز شد. گفته می‌شود دلیل شلیک راکت‌ها، سالگرد ترور شهید «بها ابوالعطا» از سران ارشد جهاد اسلامی فلسطین به دست ارتش رژیم صهیونیستی بوده است. در پی وقوع انفجار مذکور، آژیر هشدار موشکی در شهرک‌های «عسقلان»، «پالماخیم» و «اشدود» به صدا درآمد. به گزارش ارتش رژیم صهیونیستی، آژیر هشدار حمله موشکی در جنوب «تل‌آویو» نیز به صدا درآمد و سامانه «گنبد آهنین» رژیم صهیونیستی در پی شلیک دست‌کم ۵ راکت از نوار غزه به سوی اراضی اشغالی فعال شد. برخی منابع تعداد راکت‌های شلیک شده را ۲ فروند و محل اصابت آنها را جنوب و مرکز اراضی اشغالی اعلام کردند.
***
وزیرخارجه سودان: اطلاعی از سفر هیأت اسرائیلی به خارطوم ندارم
در حالی که رسانه‌های رژیم صهیونیستی از سفر یک هیأت اسرائیلی به خارطوم خبر داده‌اند، وزیر خارجه سودان مدعی شد از این سفر اطلاعی ندارد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند: یک هیأت فنی از اسرائیل (مناطق اشغالی) برای گفت‌وگو درباره عادی‌سازی روابط تل‌‌آویو- خارطوم (یکشنبه 25 آبان‌ماه) راهی سودان می‌شود تا با مقامات این کشور به گفت‌وگو بنشیند. وزیر خارجه سودان در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت: وزارت خارجه و نخست‌وزیری سودان هیچ اطلاعی درباره سفر یک هیأت اسرائیلی به خارطوم ندارند. 
***
آمادگی صنعا برای تبادل اسرای جنگی
عبدالقادر المرتضی، رئیس کمیته امور اُسرا وابسته به دولت نجات ملی در صنعا، از آمادگی دولت برای اجرای بخش دوم توافق اَمان، برای تبادل اسرا (با ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن مستقر در ریاض) خبر داد. المرتضی گفت: برنامه مذاکرات آتی، اجرای بخش دوم توافق امان، پایتخت اردن یعنی آزادی ۲۰۰ اسیر ارتش و کمیته‌های مردمی (وابسته به صنعا) در مقابل آزادی ۱۰۰ نفر از مزدوران [عبد ربه] منصور هادی‌ [رئیس‌جمهوری مستعفی فراری مقیم ریاض] است. بخش اول تبادل اسرا، اکتبر گذشته (مهر‌ماه) انجام شد. بنا به گفته این مقام یمنی، مرحله دوم تبادل اسرای جنگی شامل تعداد بیشتری از اسرا در مقایسه با مرحله نخست است. او تأکید کرد طرف سعودی هم به عنوان کسی که جنگ را علیه یمن هدایت می‌کند و در حقیقت تصمیم‌گیرنده اصلی برای منصور هادی و دولت مستعفی او است باید در مذاکرات حاضر باشد تا درباره اسرای خود که نزد ارتش یمن هستند، مذاکره کند. 
***
انتقال ۵۰ نظامی آمریکایی از سوریه به عراق
۵۰ نیروی آمریکایی به همراه تجهیزات نظامی، پایگاه خود در شمال شرق استان الحسکه را ترک کرده و وارد شمال عراق شدند. به نوشته رأی الیوم، پایگاه این نیروها در حومه شهر المالکیه قرار داشت که این منطقه در هفته‌های گذشته بارها شاهد عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد و همپیمانان آمریکا بوده است. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌هایی از طریق گذرگاه «الولید» وارد عراق شده‌اند. شامگاه پنجشنبه نیز تعدادی از نیروهای آمریکایی سوریه را ترک کرده و وارد عراق شده بودند. خروج این نیروها از سوریه در شرایطی اتفاق می‌افتد که تغییرات رخ‌داده در وزارت دفاع آمریکا و روی کار آمدن «کریستوفر میلر» به عنوان سرپرست پنتاگون، پیش‌بینی‌ها درباره آغاز خروج بخش زیادی از نیروهای آمریکایی از غرب آسیا را تقویت کرده است. ‌میلر در نخستین پیام خود به نظامیان آمریکایی نوشت، زمان بازگشت آنها به خانه فرا رسیده است. در همین حال باید به انتصاب داگلاس مک‌گریگور به عنوان مشاور اول پنتاگون اشاره کرد که بارها خواستار خروج نیروهای آمریکایی از سوریه شده بود. 
***
بازدید رئیس ستاد مشترک ارتش قطر از خط تولید جنگنده «اف‌۱۵»
غانم بن‌ شاهین الغانم، رئیس ستاد مشترک ارتش قطر وارد آمریکا شد. خبرگزاری قطر (قنا) گزارش کرد غانم با ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) دیدار و درباره راهکارهای تقویت روابط نظامی دوجانبه گفت‌وگو کرد. الغانم همچنین از مقر نیروهای مسلح قطر که تحت آموزش در شرکت بوئینگ هستند، بازدید کرد. وی همچنین از خط تولید جنگنده‌های اف‌۱۵ در ایالت «میزوری» بازدید کرد. وزارت دفاع قطر ژوئن ۲۰۱۷ توافقنامه‌ای با آمریکا برای خرید تعدادی از جنگنده‌های اف‌۱۵ امضا کرده است. وزارت دفاع آمریکا دسامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد ۳۶ فروند جنگنده اف‌۱۵ را در قالب معامله‌ای به ارزش ۶ میلیارد دلار به قطر فروخته است و این هواپیماها اواخر سال ۲۰۲۲ تحویل قطر خواهد شد. اف‌۱۵ جنگنده‌ای چندمنظوره است که هم برای مأموریت‌های هجومی و هم برای رهگیری هدف مورد استفاده قرار می‌گیرد و در همه شرایط هوایی قابلیت پرواز دارد. کشورهای متحد آمریکا از جمله استفاده‌کنندگان این نوع جنگنده هستند و شرکت بوئینگ تولیدکننده آن است. 

Page Generated in 0/0073 sec