printlogo


کد خبر: 226802تاریخ: 1399/8/26 00:00
اخبار

مجلس با اولویت بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه موافقت کرد
نمایندگان در نشست علنی دیروز با اولویت بررسی طرح اصلاح ساختار بودجه با ۱۸۱ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند. محسن زنگنه، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در این باره گفت: این طرح، یکی از مهم‌ترین طرح‌ها و احتمالا قوانین مجلس یازدهم خواهد بود. این طرح طی ماه‌های گذشته در کمیسیون برنامه و بودجه با هماهنگی سازمان برنامه و رئیس مجلس با صرف وقت بسیار تهیه شده است. وی با بیان اینکه در طول ۴ ماه گذشته موضوع اصلاح ساختار بودجه را با تعامل محمدباقر نوبخت و حضور مداوم معاون وی در کمیته پیگیری کردیم، گفت: اصلاح در ۱۲ بند ارائه شده، البته ما زمان کمی داشتیم، هر چند مواد این طرح با هماهنگی دولت تدوین شده و آنها وعده ایجاد زیرساخت‌های اجتماعی را داده‌اند اما با توجه به فرصت محدودی که تا زمان ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم، لازم است این طرح در اولویت بررسی قرار گیرد. وی یادآور شد: در این طرح به اصلاح منابع، شفافیت منابع، ارتباط مالی شرکت نفت و دولت، اصلاح زیرساخت فروش نفت خام و الزام دولت به ارسال فهرست‌های مالی و... پرداخته شده است. همچنین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این طرح گفت: طرح اصلاح ساختار بودجه در دستور جلسه بعدی نشست صحن قرار می‌گیرد و این سیاست‌ها و احکام بودجه تنها برای سال ۱۴۰۰ نیست. 
***
۲۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای واردات گوشی‌های لوکس هدر رفت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: عمده ارز تخصیص داده شده به واردات گوشی تلفن همراه، صرف واردات گوشی‌های لوکس ‌شده، در حالی که تنها ۹ درصد خریداران گوشی که دهک بالای درآمدی هستند، مشتری آن هستند. بهروز محبی‌نجم‌آبادی با اشاره به اهمیت تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم اظهار داشت: بخشی از منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس می‌شود که تنها درصد کمی از مردم امکان خرید آن را دارند. وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش پول ملی در ماه‌های گذشته مربوط به عدم تعادل عرضه و تقاضای کالا بوده که این مساله نیز منجر به افزایش تقاضای ارز برای واردات کالاهای خارجی شده است؛ در ۲ سال گذشته بدرستی برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدکنندگان ارز تخصیص پیدا نکرده است. وی با انتقاد از ادامه یافتن ثبت سفارش گوشی‌های گران‌قیمت گفت: طرح عدم تخصیص ارز برای واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو به صورت قانونی در وزارت صمت تصویب شد اما مسؤولان وزارت صمت به دلیل فشارهای رسانه‌ای از تصمیم صحیح خود عقب‌نشینی کردند. نجم‌آبادی با تأکید بر لزوم جلوگیری از واردات گوشی‌های لوکس اظهار داشت: برآورد می‌شود تنها در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات گوشی‌های خاص هزینه شده که اکثرا شامل موبایل‌های برند اپل بوده است. 
***
به دنبال رفع ابهامات طرح تأمین کالاهای اساسی هستیم
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رد طرح تامین کالاهای اساسی از سوی شورای نگهبان گفت: فقدان تعیُّن بودجه اجرای این طرح دلیل رد بوده ولی مجلس بر رفع ابهام اصرار دارد و باید مشکل معیشتی مردم را حل کرد. محمدمهدی مفتح درباره دلایل رد شدن طرح تأمین کالاهای اساسی از سوی شورای نگهبان اظهار داشت: دولت متاسفانه همکاری لازم را با مجلس برای اجرای این طرح نکرد و بار مالی آن را نپذیرفت و به همین دلیل شورای نگهبان آن را تایید نکرد. وی درباره دلایل رد این طرح خاطرنشان کرد: شورای نگهبان معتقد است باید تعیُّن موارد مالی و بودجه و اعتبار لازم برای اجرای این طرح بیان شود و دقیقا جزئیات و نحوه به دست آمدن اعتبار ۳۰هزار میلیارد تومانی مشخص باشد و گفته شود که کدام اموال، ساختمان، شرکت و کارخانه قرار است واگذار شود. مفتح گفت: چون هزینه‌های طرح تامین کالاهای اساسی کاملا قطعی است اگر منبع و اعتبار مالی اجرا قطعی نباشد مشکل ایجاد خواهد شد؛ ظاهرا شورای نگهبان معتقد است ۳۰ هزار میلیارد تومان از فروش کدام اموال قرار است به دست آید؟ و بر همین اساس سوالات و ابهاماتی دارد ولی مجلس اصرار بر اجرای این طرح دارد. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی می‌کوشد سوالات و ابهامات را رفع کرده و در نهایت تاییدیه شورای نگهبان را بگیرد، زیرا برای رفع مشکلات مردم و رفع دغدغه‌های معیشتی آنان کوتاه نیامده و باید در شرایط فعلی بکوشیم از بار معضلات معیشتی مردم بکاهیم. مفتح درباره زمان بررسی بودجه شرکت‌های دولتی اظهار داشت: دولت باید طبق تکلیف قانونی، لایحه بودجه شرکت‌های دولتی را یک ماه قبل از ارائه لایحه بودجه کل کشور به مجلس بدهد تا فرصت لازم برای بررسی‌های بیشتر در این باره وجود داشته باشد.

Page Generated in 0/0192 sec