printlogo


کد خبر: 226809تاریخ: 1399/8/26 00:00
قالیباف در جلسه علنی مجلس گفت زندگی و معیشت مردم را نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد
مسأله پاستور است نه میشیگان

گروه سیاسی: با اعلام نتیجه انتخابات آمریکا و پیشتازی جو بایدن، دولت روحانی به‌رغم اظهار بی‌تفاوتی اولیه نسبت به آن، حالا تلاش می‌کند این انتخابات را به موضوع محوری فضای داخلی کشور تبدیل کرده و با بیم و امید، معیشت مردم و اقتصاد کشور را به انتخابات آمریکا پیوند بزند. 
به گزارش «وطن امروز»، با وجود اینکه اشتباه بودن گره زدن مصالح و منافع ملی کشور به امری که کنترل آن در اختیار کشورمان نیست مساله‌ای بدیهی است اما بروز نشانه‌هایی از پیروزی بایدن دموکرات در انتخابات، رئیس‌جمهور را مجددا به وادی‌ای کشاند که با آن رویکرد کار خود را در پاستور آغاز کرد؛ گره‌زدن حداکثری مسائل کشور به سیاست خارجی و خوش‌‌بینی نسبت به تغییر در واشنگتن. 
این در شرایطی است که شرطی کردن اقتصاد کشور به امور بیرونی تا جایی پیش رفت که پیگیری انتخابات این دوره آمریکا و آرای الکترال ایالت‌های چرخشی توسط افکار عمومی و محافل اقتصادی کشور، حتی دستمایه طنز در جامعه قرار گرفت. 
در چنین شرایطی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته به گره زدن مشکلات کشور به انتخابات آمریکا واکنش نشان داد. 
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در این زمینه بیان کرد: هر چند از شکست ترامپ قمارباز خوشحالیم اما عمیقا باور داریم زندگی و معیشت مردم را نمی‌توان و نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد. این تصمیمات ما است که مستقل از این رفتن‌ها و آمدن‌ها، پایه‌های اصلی اقتصاد ما را می‌سازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص می‌کند. باور کنیم؛ کسی که واگن خود را به لکوموتیو دیگران ببندد، باید منتظر بنشیند تا با آنچه در اختیارش نیست شادی کند یا عزا بگیرد. 
 
* گرانی‌ها به جورجیا و میشیگان ربط ندارد
رئیس مجلس تاکید کرد: تصمیمات ما در حوزه مسکن، بورس، ترخیص کالاهای اساسی از گمرک، سیاست‌های پولی و بانکی، نظام بودجه‌ریزی، اختصاص ارز ترجیحی، سوداگری‌ها در بازار ارز، طلا و خودرو، بی‌تفاوتی نسبت به گرانی‌‌ها و رها کردن بازار و بی‌توجهی به تولید ملی، به پاستور و بهارستان و باب همایون و میرداماد ارتباط دارد نه به جورجیا و میشیگان و آریزونا. پس به مردم آدرس غلط ندهید. مهم‌ترین ریشه‌ مشکلات کشور سوء‌مدیریت، استفاده نکردن از ظرفیت‌های عظیم داخلی، دست روی دست گذاشتن و ناهماهنگی میان نهادهای سیاست‌گذار و مجری است؛ و همین سوءمدیریت‌هاست که باعث عدم برقراری ارتباط مناسب تجاری با کشورهای همسایه و منطقه و کشورهای مهم دنیا بویژه کشورهای آسیا و اوراسیا شده است. 
قالیباف در ادامه افزود: بدیهی است لغو تحریم‌ها باید یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقع‌بینی حکم می‌کند لغو تحریم‌ها بدون فرصت‌سازی و تولید قدرت، ساده‌اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم‌ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشار حداکثری، این است که ایران و تک‌تک مردم ایران بویژه طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم. لذا اگر و تنها اگر اقتصاد داخلی رونق گیرد، چرخ تولید و اشتغال را به حرکت درآوریم و معیشت و رفاه را برای مردم ایجاد کنیم، دشمن را از فشار بیشتر ناامید خواهیم کرد همچنین در این راه، هر سیگنالی که تصویر ضعف و نیاز به خارج را به دشمن بدهد، فرصت‌سوزی است. بنابراین مجلس شورای اسلامی معتقد است باید با تغییر برآورد آمریکا، فشار تحریمی و اقتصادی بر ایران را برای آنان هزینه‌زا کرد. 
رئیس مجلس با تاکید بر اینکه مشخص است رئیس‌جمهور جدید آمریکا ادعا می‌کند سیاست‌ها و روش‌های متفاوتی نسبت به فرد قبلی دارد، گفت: همین تمایز، سیاست‌های متفاوتی را در ۴ سال پیش رو در آن کشور رقم خواهد زد. یکسان دانستن جزء به جزء این ۲ فرد، موافق تجربه ما نیست ولی آنچه در عمل تفاوت را مشخص می‌سازد دیگر لفاظی و ادعاهای بیهوده نیست. ما ضمن قائل بودن به این تفاوت، باور داریم فرد جدید مستقر در کاخ سفید نیز اهدافی مشخص و روشن دارد و سیاست‌های او پیش از این نیز اجرایی شده است. 
رئیس قوه مقننه با یادآوری اینکه درست است که بایدن با ترامپ فرق‌ دارد اما مهم این است که بدانیم بایدن در بهترین حالت با اوبامایی که طراح تحریم‌های به اصطلاح فلج‌کننده و نخستین ناقض تعهدات آمریکا است، تفاوتی ندارد، تصریح کرد: بایدن نفر دوم دولت اوباما و تنظیم‌کننده‌‌‌ اصول سیاست خارجی آن دولت بود و تیم کارشناسی و تصمیم‌ساز او عمدتا همان تیم دولت اوباماست و مردم ایران فراموش نکرده‌اند که دولت اوباما / بایدن چگونه با ایجاد ساختارهای پیچیده، برای وضع تحریم‌های فلج‌کننده اقدام کردند و سخت‌ترین فشارهای تحریمی را بر مردم ایران وارد آوردند و هنگامی که از به نتیجه رسیدن این تحریم‌های فلج‌کننده شکست خوردند و مجبور شدند وعده رفع تحریم‌ها را بدهند، نسبت به اجرای آن بدعهدی کردند و با ایجاد «ترس تحریمی» تحریم‌ها را در عمل، اعمال و ساختار تحریم‌ها را حفظ کردند و ترامپ بر مبنای همان ساختار تحریمی بود که توانست فشارها را بیشتر کند و آن چیزی را درو کرد که اوباما و بایدن کاشتند. هنوز سوابق بدعهدی و جواب منفی صریح دولت اوباما / بایدن به تلاش شرکت‌های اروپایی برای گرفتن تضمینی مکتوب برای تجارت با ایران در کارنامه آنها وجود دارد و هنوز فراموش نکرده‌ایم که جان کری پس از این جواب منفی با فریبکاری دلیل عدم رفع عملی تحریم‌ها را تصمیم شرکت‌های اروپایی اعلام کرد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مردم ایران فراموش نکرده‌اند دولت اوباما / بایدن فقط به شرکت‌هایی اجازه فعالیت در اقتصاد ایران را داد که منافع اقتصادی آنها را تامین می‌کردند و شرکت‌هایی که می‌توانستند در حل مسائل ساختاری اقتصاد ایران موثر باشند، امکان فعالیت پیدا نکردند. 
وی با تاکید بر اینکه مواضع رسمی شخص بایدن و مشاورانش تصریح دارد که قرار نیست آنها فشار را از سر مردم ایران بردارند، یادآور شد: آنها تصمیم دارند فشار حداکثری ترامپ را به فشار هوشمند علیه مردم ایران تبدیل کنند، یعنی با گشایش‌های اندک و اغواکننده اجازه رها شدن از اقتصاد وابسته را به کشور ما نداده و معیشت مردم ما را گروگان خود نگه دارند تا بتوانند هر جا که می‌خواهند هوشمندانه فشار بیاورند و از ما امتیازهای سنگین بگیرند. 
 
* امضای بایدن هم تضمین نیست
قالیباف افزود: همین سابقه‌ بد و مواضع صریح بایدن و مشاورانش به ما نشان داده که برای ما امضای بایدن هم تضمین نیست، برای ما فقط اقدامات عملی دولت بایدن شرط است و در صورتی‌ که عادی شدن فرآیند فروش نفت، فعالیت‌های بانکی و تجارت شرکت‌های ایرانی با دنیا را در عمل مشاهده کنیم به آن روی خوش نشان می‌دهیم، گرچه به آن خوشبین نیستیم. 
رئیس قوه مقننه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق گزارش‌های مکرر آژانس انرژی اتمی تمام تعهدات خود را به طور کامل اجرا کرد، بنابراین اگر بایدن واقعا معتقد به توافقی است که به عنوان نفر دوم دولت قبل با ایران امضا کرده، باید بدون پیش‌شرط تعهدات عمل نشده را اجرا و خسارات چندساله مردم ایران را از انجام ندادن تعهدات دولت آمریکا جبران کند تا همان‌طور که رهبر حکیم انقلاب در شهریورماه 1398 سیاست عقلانی و اصولی ایران را تبیین کردند، بتواند در قالب کشورهای عضو توافقنامه 1+5 با ایران تعامل کند. 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا باید بداند که مردم ایران راه خود را پیدا کرده‌اند، گفت: مردم تصمیم دارند با تقویت مؤلفه‌های قدرت در اقتصاد، رفاه و امنیت و ایجاد فرصت‌های راهبردی، هر فشار موثری را بر ایران ناممکن و هزینه‌زا کنند؛ مردم ایران با هوشمندی کامل، فقط به تصمیمات توجه می‌کنند نه به تبلیغات و فقط منتظر عمل هستند نه حرف و متناسب با آن پاسخ مقتضی بر اساس منافع ملی خواهند داد. 
رئیس مجلس همچنین با اشاره به شکست ترامپ گفت: همان‌گونه که چند روز پیش، برادر عزیزم سیدحسن نصرالله گفت؛ ما از شکست قاتل شهید حاج‌قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس خوشحالیم و همه با چشمان خود دیدند کسی که در این دنیا ندای «انا ربکم الاعلی» سر دهد، بر اساس سنت الهی او در دنیا و آخرت خوار و خفیف می‌شود. ما نظام فاسد حاکم بر آمریکا را مقصر اصلی تصمیمات غلط آنها می‌دانیم و تنها خون‌بهای آنها را اخراج سربازان آمریکایی از منطقه می‌دانیم ولی از کوچکی و زبونی صادرکننده‌ فرمان آن جنایت بزرگ هم شادمان می‌شویم. 

Page Generated in 0/0404 sec