printlogo


کد خبر: 226811تاریخ: 1399/8/26 00:00
روحانی با صدور بیانیه‌ای خواستار بسیج همگانی برای اجرای محدودیت‌های جدید کرونایی شد
شبه تعطیلی!
* اگر روحانی نیست پس کیست؟

گروه اجتماعی: در حالی قرار است از شنبه اول آذر، برای مقابله با کرونا محدودیت‌های شبه‌تعطیلی در کشور اعمال شود که دولتی‌ها زیر بار مسؤولیت مخالفت با تعطیلی نمی‌روند.
به گزارش «وطن‌ امروز»، در حالی که مسؤولان وزارت بهداشت، متخصصان و کارشناسان، تعطیلی متناوب در تهران و شهرهای بحرانی را بهترین راهکار کاهش آمار مرگ‌ومیر کرونا می‌دانند و حتی این موضوع را در جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام کرده‌اند اما دولت زیر بار آن نمی‌رود و همچنان با لجاجت با تعطیلی مخالفت می‌کند. دولت با محدودیت‌های شدید و شبه‌تعطیلی موافقت می‌کند اما با تعطیلی نه! به عبارت بهتر، محدودیت‌ها موجب شده بسیاری از مشاغل تعطیل شود و کار و کاسبی‌ها تحت تاثیر این وضعیت قرار گیرد اما به گفته متخصصان وزارت بهداشت چون این محدودیت‌ها به اندازه تعطیلی موثر نیست آمار مرگ‌ومیر کرونا همچنان بالاست. بسیاری از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند شخص رئیس‌جمهور زیر بار تعطیلی نمی‌رود اما محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور این موضوع را تکذیب کرده و گفته روحانی مخالف تعطیلی نیست. همین امر موجب شده این سوال اساسی مطرح شود: اگر روحانی مخالف نظر مسؤولان وزارت بهداشت و متخصصان نیست و به نوعی موافق تعطیلی است پس چه کسی مخالف تعطیلی است؟ چه کسی در ستاد مقابله با کرونا روی نظر روحانی حرف می‌زند و نفوذ نظر وی بیشتر از شخص رئیس‌جمهور است؟ چرا اعلام نمی‌شود چه کسی مخالف تعطیلی است؟ یک مقام آگاه در وزارت بهداشت که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار «وطن ‌امروز» گفت: مشخص است که رئیس‌جمهور مخالف تعطیلی است و سخنان معاون کل وزارت بهداشت به‌وضوح به این موضوع اشاره می‌کند. همه می‌دانند که چه کسی مخالف تعطیلی است. 
با وجود اینکه بسیاری از مسؤولان وزارت بهداشت و متخصصان تعطیلی را مهم‌ترین راهکار می‌دانند اما سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در اظهارنظری عجیب گفته محدودیت‌های جدید فراتر از یک تعطیلی است! این اظهارنظر در ادامه فضای توجیه برای تعطیل نکردن مراکز بحرانی قرار می‌گیرد. جمله علیرضا رئیسی گویا برای انحراف افکار عمومی بر زبان جاری شده است. چه محدودیتی می‌تواند فراتر از تعطیلی باشد؟
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تلویزیون گفت: طرح جامع محدودیت‌های جدید کرونایی که تهیه شده بسیار فراتر از یک تعطیلی است و این طرح در ۹ ماه بی‌نظیر بوده است. وی با بیان اینکه بیش از ۳ هفته پیش، در ۴۳ شهرستان با وضع قرمز محدودیت‌های شدید اعمال کردیم، ادامه داد: ۴۶ شهرستان هم بعد از آن با محدودیت‌هایی روبه‌رو شدند که نتایج آن بسیار ارزشمند بود که مبنایی شد برای تصمیم‌گیری دقیق و کارشناسی امروز (شنبه) برای ایجاد محدودیت‌های جدید که در ستاد انجام شد. 
وی افزود: این طرح دارای ۵ محور است که باید اقناع‌سازی برای مردم انجام شود و برای اجرای این طرح نیاز به اطلاع‌رسانی داریم. 
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه محدودیت راه‌حل اصلی نیست و موقت است، گفت: کشورهای فرانسه و ایتالیا هم به سمت محدودیت رفتند چون تعداد مبتلایان افزایش یافته تا جایی که از کنترل خارج شده و فشار روی کادر درمان بسیار زیاد است، بنابراین باید یک تنفس به کارکنان بخش درمان داده شود. محدودیت را به صورت موقت ایجاد می‌کنیم تا وضع آرام شود. وی ادامه داد: طرح محدودیت‌های جدید کرونایی هوشمند است و این محدودیت‌ها بر مبنای شیوع و بروز بیماری از حالتی به حالت دیگر تغییر خواهد کرد، مثلا اگر شهری در سطح هشدار ۳ و قرمز باشد بعد از ۲ هفته امکان تغییر وضعیت به زرد یا سفید دارد و محدودیت‌ها برداشته می‌شود ولی دستورالعمل‌ها به قوت خود باقی است.
 
* عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: روحانی مخالف است
با وجود تکذیب مخالفت روحانی با تعطیلی‌ها اما بسیاری از مطلعان، شخص رئیس‌جمهور را مسؤول تعطیل‌نشدن کانون‌های بحران می‌دانند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعطیلی 2 هفته‌ای تهران و برخی استان‌های با وضعیت قرمز کرونایی خواسته وزارت بهداشت، مجلس و مسؤولان است اما مورد توجه و موافقت ستاد مقابله با کرونا قرار نمی‌گیرد، گفت: وزارت بهداشت در راستای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، حمایت از کادر درمان و جلوگیری از رشد آمار مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری خواستار تعطیلی 2 هفته‌ای تهران و برخی شهرهاست اما متاسفانه به خواسته‌های مسؤولان این وزارتخانه که پیروی از نظرات آنها مورد تاکید مقام معظم رهبری است توجه نمی‌شود. زهره الهیان در گفت‌وگو با« وطن امروز» به وضعیت نامناسب و نگران‌کننده تهران و برخی شهرها به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: اگر رئیس‌جمهور به نظرات متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت نسبت به تعطیلی یا قرنطینه برخی شهرها از جمله تهران توجه می‌کرد اکنون شاهد آمار بالای مرگ‌ومیر و مبتلایان «کووید-19» در کشور نبودیم.  وی خاطرنشان کرد: ایجاد محدودیت‌ها با تعطیلات نصفه و نیمه تاکنون نتوانسته است بحران کرونا را در کشور مهار کند، در حالی که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای قطع زنجیره انتقال این بیماری باید با تعطیلی قطعی 2 هفته‌ای انجام می‌شد چرا که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا فقط راهکاری کوتاه‌مدت و کم‌اثر است. 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اعمال محدودیت‌های جدید از اول آذرماه اشاره کرد و افزود: این شیوه تعطیلی اقدام جدیدی نیست و تاثیر‌گذاری آن مبهم و سوال‌برانگیز است. الهیان اضافه کرد: استان تهران که محل رجوع افراد سایر استان‌هاست، چنانچه 2 هفته تعطیل نشود به علت شیوع گسترده ویروس کرونا و عواقب نگران‌کننده آن در آینده شاهد فاجعه خواهیم بود. 
وی به پیشنهاد سردار باقری، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح مبنی بر آمادگی برای قرنطینه تهران اشاره کرد و اظهار داشت: از همان ماه‌های اولیه بحران کرونا در کشور سرلشکر باقری اعلام آمادگی نیروهای مسلح را برای قرنطینه شدن تهران به ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اما رئیس‌جمهور با قرنطینه شدن تهران مخالفت کرد. الهیان نتیجه مخالفت رئیس‌جمهور با قرنطینه تهران را افزایش میزان مرگ‌و‌میر و مبتلایان به کرونا عنوان کرد و افزود: چنانچه تهران و شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی برای مدتی تعطیل می‌شد اکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم. 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چنانچه اقدامی جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در کشور انجام نشود با توجه به در پیش بودن روزهای سرد سال همچنین آلودگی پایدار هوا، بی‌شک موج انتقال ویروس کرونا در آینده بیشتر می‌شود.
 
* محدودیت‌های ستاد ملی کرونا تاثیری در کاهش ترددها نداشت
رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد محدودیت‌های ستاد ملی کرونا، عملا تاثیری جدی در کاهش تردد و رفتار مردم ایجاد نکرده است. محسن هاشمی در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به روند افزایشی پاندمی کرونا در تهران و کشور که با توجه به گفته‌های مسؤولان وزارت بهداشت، خطر رسیدن به آمار هزار کشته در روز در کشور وجود دارد، گفت: محدودیت‌هایی که هفته گذشته توسط ستاد ملی کرونا ایجاد شد عملا تاثیری جدی در کاهش تردد و رفتار مردم نداشته است، بلکه کاهش ساعات فعالیت اصناف و سیستم حمل‌ونقل عمومی، فقط موجب افزایش ازدحام شده است که خود عامل تشدید شیوع کروناست. وی در ادامه افزود: پیشنهاد شورای شهر تهران تعطیلی ۲ هفته‌ای تمام فعالیت‌های غیرضروری به شکل کامل است که تردد شهروندان را کاهش دهد و ریاست‌جمهور اطمینان داشته باشند که این پیشنهاد توسط کمیسیون تخصصی سلامت شورای شهر تهران مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و پس از تایید در ستاد مقابله با کرونای تهران به تایید استانداری تهران نیز رسیده و کاملا پخته است. 
***
[بیانیه 8 ماده‌ای روحانی]
حسن روحانی هم دیروز در بیانیه‌ای 8 ماده‌ای درباره آغاز محدودیت‌های کرونایی، بسیج همگانی ملت و دولت را برای مقابله با موج سوم کرونا در کشور خواستار شد. در این بیانیه روحانی از همه دستگاه‌های دولتی و دیگر قوا و نهادها درخواست کرد با اجرای دقیق مصوبات به یاری وزارت بهداشت بشتابند. در ادامه این بیانیه، از قرارگاه عملیاتی کرونا، سازمان برنامه و بودجه، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و بسیج خواسته شده به اجرای محدودیت‌ها کمک کنند.  بر این اساس، این محدودیت‌ها که شدت آن بی‌سابقه است، می‌تواند آمار مرگ‌ومیر را تا حدودی کاهش دهد اما به گفته متخصصان کافی نیست و کاهش‌ آمار مرگ‌ومیر به اندازه‌ای نخواهد بود که بتوان گفت از بحران خارج شده‌ایم. بیانیه روحانی هیچ توضیحی درباره تعطیلی‌ها نمی‌دهد و معلوم نیست وقتی کارمندان باید بر سر کار حاضر شوند و بانک‌ها فعال هستند، چگونه می‌توان از انتشار کرونا جلوگیری کرد. بیانیه روحانی در حالی است که متخصصان وزارت بهداشت تعطیلی حداقل 2 هفته‌ای را بهترین راهکار مقابله با کرونا می‌دانند.

***

[مرگ و میر روزانه کرونا همچنان بالای ۴۵۰ نفر]

جدیدترین آمار کرونا در کشور نشان می‌دهد وضعیت همچنان بحرانی است و تعداد مرگ و میر کرونایی بالای ۴۵۰ نفر در روز است. به گزارش «وطن امروز»، سخنگوی وزارت بهداشت دیروز آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کروناویروس در کشور را در ۲۴ ساعت (از ظهر شنبه تا ظهر یکشنبه) اعلام کرد. سیماسادات لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، از ظهر شنبه تا ظهر امروز (دیروز) ۱۲ هزار و ۵۴۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۵۴۴ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۷۶۲ هزار و ۶۸ نفر رسید. وی در ادامه گفت: متاسفانه ۴۵۹ بیمار «کووید-۱۹» نیز در این مدت جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۴۱ هزار و ۴۹۳ نفر رسید. لاری ادامه داد: خوشبختانه تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۱۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. وی گفت: ۵۶۶۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته لاری تاکنون ۵ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۷۰ آزمایش تشخیص «کووید-۱۹» هم در کشور انجام شده است. وی درباره وضعیت استان‌ها هم خاطرنشان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌وبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.


Page Generated in 0/0064 sec