printlogo


کد خبر: 226902تاریخ: 1399/8/28 00:00
اخبار

تعیین سقف ۲۰ درصد برای سود بین‌بانکی
عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: به منظور تقویت بازار سرمایه و نیز ارتقای نقش بانک‌ها در اطمینان‌بخشی به فعالیت سرمایه‌گذاران در آن بازار، مواردی را به عنوان نظر بانک مرکزی در جلسه عصر دیروز شورای عالی بورس اعلام کردم. همتی در این یادداشت تاکید کرد:‌ وجود و گسترش فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران است. ضمن توصیه به افزایش ظرفیت سرمایه‌گذاری در اینگونه صندوق‌ها، بانک مرکزی نیز برای کمک به تحقق این موضوع درباره صندوق‌هایی که بانک‌ها مدیریت صندوق را به عهده دارند، افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت را تا مبلغ 30 هزار میلیارد تومان بلامانع می‌داند. وی افزود: بانک مرکزی تأسیس صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت توسط بانک‌ها را بلامانع می‌داند. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: برای شرکت‌های تأمین سرمایه متعلق به بانک‌ها که متقاضی افزایش سرمایه هستند، تمهیدات لازم برقرار خواهد شد و از تسهیلات فوق نیز برخوردار خواهند بود. همتی اعلام کرد: با توجه به نرخ سیاستی اعلام شده، بانک مرکزی نسبت به این نرخ در بازار بین‌بانکی پایبند و برنامه‌ریزی لازم در همین رابطه انجام داده است. بانک‌ها نیز توافق کرده‌اند با توجه به شرایط برخی از بانک‌های ناتراز، نرخ سود بین‌بانکی را حداکثر ۲۰ درصد تعیین و عملیاتی کنند. وی افزود: عدم رعایت نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به هیچ وجه مجاز نیست. لذا بانک‌ها ملزم به رعایت نرخ‌های مصوب سود سپرده‌ها هستند. بازرسان حوزه نظارت بانک مرکزی تخلفات گزارش شده در بانک‌ها را از روز شنبه شروع به رصد کرده‌ و برای اعمال قانون گزارش خواهند داد. 
 
* پرداخت وام یک میلیون تومانی کرونایی به ۱۰ میلیون سرپرست خانوار
عبدالناصر همتی  همچنین روز گذشته با انتشار یادداشتی در اینستاگرام اعلام کرد: «با توجه به توقف فعالیت برخی مشاغل از اول آذرماه، پرداخت یک میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به ۱۰ میلیون سرپرست خانوارهای یارانه‌بگیر که درآمد ثابت ندارند با قبول مابه‌التفاوت سود توسط دولت از محل وام کرونایی انجام خواهد شد».
یادآور می‌شود بر اساس این طرح، مابه‌التفاوت نرخ سود ۱۲ درصد تا سود وام قرض‌الحسنه را دولت باید تقبل کند. این وام برای افرادی که حقوق دولتی نداشته و فاقد حقوق ثابت هستند، پرداخت خواهد شد. با گسترش شیوع ویروس کرونا از ابتدای آذرماه، محدودیت‌های سختگیرانه‌ای در شهرها اعمال می‌شود که بر اساس آن، اکثر مشاغل قادر به فعالیت نخواهند بود. به دنبال محدودیت‌های جدید اعمال شده، بیشتر مشاغل در تهران و ۱۵۰ شهر به مدت ۲ هفته از شنبه اول آذرماه تعطیل خواهند شد.
***
مصوبات مهم شورای عالی بورس
حسن قالیباف‌اصل، سخنگوی شورای عالی بورس درباره مصوبات این شورا گفت: درباره افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر درآمد ثابت، تصمیم‌گیری شد. وی در این باره توضیح داد: در جلسه شورای عالی بورس، مقرر شد سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر درآمد ثابت، از ۳۰هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. سخنگوی شورای عالی بورس ادامه داد: درباره تغییر جزئیات نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز تصمیم‌گیری شد. وی گفت: به این ترتیب، مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام، به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب‌ها از ۱۰درصد به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. قالیباف‌اصل اضافه کرد: در این جلسه شورای عالی بورس، مصوب شد بانک مرکزی در امور صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به نهاد‌های مالی مرتبط با بانک‌ها، تسریع و تسهیل کند. همچنین امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک‌ها نیز صادر شد.
***
افشاگری دیوان محاسبات از درآمدهای جدید دولت
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دیوان محاسبات در مکاتبه‌ای رسمی به رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرده است دولت از محل ردیف‌های درآمدی مربوط به واگذاری شرکت‌های دولتی و فروش اموال و دارایی‌های مازاد دولتی، 22 هزار میلیارد تومان درآمد مازاد کسب کرده است. احسان ارکانی با اشاره به آخرین توافقات کمیسیون برنامه و بودجه برای مشخص شدن محل منابع طرح یارانه کالاهای اساسی گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت‌گرفته مشخص شد از وصول اقساط سهام دولت به میزان 2800 میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود. وی افزود: همچنین از محل واگذاری ای‌تی‌اف پالایش مربوط به سهام 4 پالایشگاه بزرگ در بورس حدود 18 هزار میلیارد تومان و از واگذاری باقی‌مانده سهام شرکت‌های صنعتی 12هزار میلیارد درآمد و منابع جدید و فراتر از بودجه 1399 کسب خواهد شد. ارکانی تاکید کرد: از واگذاری باقی‌مانده سهام بانک‌ها و بیمه‌ها نیز حدود 7 هزار میلیارد تومان درآمد ایجاد می‌شود که جمع همه این موارد نزدیک به 39 هزار و 800 میلیارد تومان است، بر این اساس تأکید شد 30 هزار میلیارد تومان از این منابع برای طرح یارانه کالاهای اساسی اختصاص یابد. 
***
اجرای قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده یک سال تمدید شد
نمایندگان در نشست علنی دیروز پارلمان در جریان بررسی ماده واحده لایحه تمدید قانون مالیات بر ارزش افزوده- مصوب 1387- با اصلاحات بعدی آن مبنی بر تمدید یک‌ساله این قانون موافقت کردند. بر اساس این پیشنهاد، مدت اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده- مصوب 17/ 02/ 1387- با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، از تاریخ انقضای آن (30/07/1399) به مدت یک سال تمدید می‌شود. در صورتی که در این مدت قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده لازم‌الاجرا شود، مهلت یادشده به پایان می‌رسد. 

Page Generated in 0/0070 sec